Műhelyek
A Szakkollégium előadássorozatait és kurzusait úgy alakítjuk ki, hogy azok illeszkedjenek egyrészt a protestantizmus, másrészt a nyelv, kultúra, identitás összefüggéseit vizsgáló kérdéskörökhöz. Fontos célunk az egyes műhelyek munkájának összehangolása, a vizsgált témák a multi- és transzdiszciplináris megközelítése, közös kurzusok indítása. Szeretnénk, ha hallgatóink betekintést nyernének, és lehetőség szerint be is kapcsolódnának a KRE BTK tudományos műhelyeiben folyó kutatásokba. A szakmai, tudományos és kutatómunka szakterületi műhelyekben folyik.
Egy hallgató több műhely munkájába is bekapcsolódhat:
Egy hallgató több műhely munkájába is bekapcsolódhat:
Filozófiai és Vallástudományi Műhely:
Műhelyvezető: Prof. Dr. habil. Boros Gábor DSc
A főbb szakmai–kutatási irányok az egyetem református hagyományaira, az interdiszciplinaritásra és a várhatóan bevonható kollégák kutatási irányaira igyekeznek építeni. Ez biztosítaná a hallgatók és oktatók közötti munka sikerének egyik alapját. A továbbiakban néhány jellemző tematikus keretet vázolunk fel:
- A magyar vallástudomány története;
- A misztika a kereszténység történetében és a modern vallási jelenségekben;
- A mai vallástudomány fenomenológiai, vallásantropológiai, kognitív és feminista megközelítései;
- Vallás és filozófia kapcsolata az egyházatyáktól a jelenkori keresztény gondolkodókig;
- A hermeneutikai elméletek és szemlélet a jelentős vallási hagyományok szentszövegeinek értelmezésében;
- A mai társadalmi kihívások és keresztény válaszok a szekularizációtól a fundamentalizmusig;
- A megtérés és közösségi identitás valláspszichológia és vallásszociológiai dimenziói a neo-protestáns közösségekben és új vallási jelenségekben;
- Rendszeres filozófiai és filozófiatörténeti kérdésfelvetések különös tekintettel a keresztény hagyományra.
Irodalom- és Kultúratudományi Műhely:
Műhelyvezető: Prof. Dr. Horváth Géza PhD
Az Irodalomtudományi Műhely elsősorban a KRE BTK magyar és modern filológiai szakjainak tehetséges hallgatóit szólítja meg azzal a céllal, hogy személyre szóló tehetséggondozással és kiemelt szakmai programokkal segítse pályájukat A műhely magyar, angol, német és francia nyelven kínál irodalom- és kultúratudományi kurzusokat, valamint egyéb szakmai, közéleti és tudományos programokat. A szakmai tevékenység szorosan kapcsolódik KRE BTK multidiszciplináris doktori programjának témaköreihez, középpontba állítva a protestantizmus hagyományainak, valamint a nyelv, a kultúra, és az identitás összefüggéseinek vizsgálatát.
Művészettudományi, Média- és Művészetpedagógiai Műhely:
Műhelyvezető: Prof. Dr. Sepsi, Enikő PhD
Műhely a művészettörténet és színháztudomány, valamint a média- és művészetpedagógia iránt érdeklődő hallgatók munkáját fogja össze, illetve biztosítja a többi képzési terület számára az általános, művészetekkel kapcsolatos tárgyak oktatását, ezekben közreműködik az Irodalom- és Kultúratudományi Műhellyel. A KRE BTK 2009 óta folyamatosan, 2012 óta pedig intézeti keretek között fejleszti ezt a bölcsészkar számára új területet. A képzés és kutatás során különös hangsúlyt fektetünk a következő témakörökre:
- Bölcsészettudomány és művészettudomány határterületei;
- Színháztudomány, ezen belül különösen a szakrális, illetve liturgikus színházi hagyomány;
- Művészetpedagógia, Kodály-kultúra Magyarországon és külföldön;
- Médiapedagógia (média-, mozgókép- és kommunikációtanár-jelölteknek);
- Vallás és művészet (irodalom, zene, színház, képzőművészet);
- Európai és Európán kívüli művészettörténet;
- Egyházművészet.
Nyelvtudományi Műhely:
Műhelyvezető: Dr. Pődör Dóra PhD
Fontosnak tartjuk, hogy minden kollégista a felkészültségének és tudományos területen szerzett tapasztalatainak megfelelő képzést kapjon, tehát a bevezető jellegű, alapszintű nyelvészeti felkészültséggel végezhető kurzusok és a haladó, komoly tudományos háttérismereteket igénylő előadássorozatok is megtalálhatók legyenek a kurzuskínálatban. A szakkollégiumi képzés nyelvészeti tantárgyai közül több magyar nyelvtörténeti tematikájú kurzus érint olyan témaköröket, amelyek segítségével a protestantizmusnak a magyar nyelv életére gyakorolt hatása jól bemutatható. Így a kultúra és a nyelv kölcsönhatásának elemzése során lehetőség nyílik általánosságban a művelődéstörténet és a nyelvtörténet összefüggéseinek megvilágítására, specifikusan pedig a magyarság művelődési változásainak a nyelvi változások tükrében való leírására.
Pszichológiai Műhely:
Műhelyvezető: Dr. Jakubovits Edit PhD
Pszichológiai Szakkollégium célja a tehetséges pszichológia BA és MA hallgatók szakmai fejlődésének elősegítése, valamint a kutatói pályára való felkészítésük. Az önálló kutatás és a tanórán kívüli emelt szintű képzés során feldolgozott témák érintik a kutatások tervezését, szervezését, az adatelemzést, a hazai és külföldi modern kutatási trendeket. E programok elsősorban:
Műhelyvezető: Dr. Jakubovits Edit PhD
Pszichológiai Szakkollégium célja a tehetséges pszichológia BA és MA hallgatók szakmai fejlődésének elősegítése, valamint a kutatói pályára való felkészítésük. Az önálló kutatás és a tanórán kívüli emelt szintű képzés során feldolgozott témák érintik a kutatások tervezését, szervezését, az adatelemzést, a hazai és külföldi modern kutatási trendeket. E programok elsősorban:
- elismert magyar meghívott előadók, kutatók és szakemberek műhelyei és vendégelőadásai;
- kutatási készségek fejlesztését célzó módszertani és adatelemzési kurzusok;
- szakirodalom-összefoglaló prezentációk korszerű tudományos könyvekről, folyóiratokról, kutatási trendekről.
Tanárképző Műhely:
Műhelyvezető: Dr. Simonfi Zsuzsanna PhD
A műhely célja, hogy tanárképzésben részt vevő hallgatók kiválóan képzett tanárokká és a szakterület kutatóivá váljanak. A képzés az osztott és osztatlan tanárképzés tartalmi felosztásához hasonlóan három szakterületre tagolódik: pedagógia, szakmódszertan és neveléslélektan. A pedagógia érzékenyen reagál a világban zajló változásokra, kihívásokra, így napjaink egyik legdinamikusabban fejlődő tudományterülete. Átérezve a neveléstudomány felelősségét a jövő nemzedékért, a szakkollégiumnak olyan korszerű pedagógiai stúdiumokat kell kínálni a hallgatóinak, amelyek képessé teszik őket a pedagógiai innovációkra a gyerekközpontúság megerősítésével.
Műhelyvezető: Dr. Simonfi Zsuzsanna PhD
A műhely célja, hogy tanárképzésben részt vevő hallgatók kiválóan képzett tanárokká és a szakterület kutatóivá váljanak. A képzés az osztott és osztatlan tanárképzés tartalmi felosztásához hasonlóan három szakterületre tagolódik: pedagógia, szakmódszertan és neveléslélektan. A pedagógia érzékenyen reagál a világban zajló változásokra, kihívásokra, így napjaink egyik legdinamikusabban fejlődő tudományterülete. Átérezve a neveléstudomány felelősségét a jövő nemzedékért, a szakkollégiumnak olyan korszerű pedagógiai stúdiumokat kell kínálni a hallgatóinak, amelyek képessé teszik őket a pedagógiai innovációkra a gyerekközpontúság megerősítésével.
Társadalomtudományi Műhely:
Műhelyvezető: Prof. Dr. Pólos László PhD
A műhely elsősorban a Társadalom- és Kommunikációtudományi Intézet hallgatói számára biztosít kiemelt képzést és tehetséggondozást. Célunk egy olyan műhely működetése, ami segíti, hogy a szakkollégiumi tagok széles látókörű, felkészült, kritikus ámde reálisan gondolkodó és idegen nyelveket is jól beszélő, interdiszciplináris társadalomtudományi szemléletmóddal rendelkező szakemberekké váljanak. Mivel az egyetemen is célunk, hogy a hallgatók gyakorlatban is kamatoztatható készségeket szerezzenek, ezért a szakkollégisták kutatási projektekbe való bevonását és egyéni mentorálását alapvető fontosságúnak tartjuk.
Történettudományi Műhely:
Műhelyvezető: Dr. Bubnó Hedvig PhD
A szakkollégium Történész Műhelye őrizni kívánja Benda Kálmán (1913-1994) történész akadémikus, egyetemünk alapító rektorának historikus örökségét és annak szellemiségét. A hallgatók képzésünk során lehetőséget kapnak arra, hogy folyamatokat lássanak át a magyar és az egyetemes történelemben. Eközben máig nyúlóan betekintést nyernek az egyes történelmi korszakokról zajló vitákba. Ezzel párhuzamosan megismerik a nemzettudat és a történelmi tudat közötti kapcsolatokat, valamint a magyar protestáns történetírás álláspontjait a magyar történelmi sorsfordulókat illetően. A Történész Műhely munkáját erős közép- és nyugat-európai kitekintéssel végzi s a magyar történelem változásai nemzetközi összefüggéseinek nagy figyelmet szentel. Elsődleges cél, hogy a hallgatók miközben megismerkednek a forráskritikával, az egyes koroknak a történelemről vallott gondolkozását is átlássák azok társadalom és kultúrtörténeti összefüggéseivel. Célunk, hogy széles látókörű történelemtanárok vagy egyes szakkérdések alapos kutatóivá váljanak s ehhez több nyelvet ismerjenek.
Minden jog fenntarva © 2019-2024 Károli Gáspár Református Egyetem Bölcsészet- és Társadalomtudományi Kar