Nyelvi illemtan
Nyelvi illemtan
Ajánlások az oktatókkal és az adminisztrátor munkatársakkal történő kommunikációhoz
Köszönés, megszólítás, elköszönés szóban és írásban
• Az aktuális napszaknak megfelelő teljes köszönőformákat
használja (pl. Jó reggelt kívánok!, Jó napot kívánok!
és nem Jó napot! vagy Szép napot!)
(hasonló módon elköszönéskor: Viszontlátásra! és nem
Viszlát!).
• A tanszék oktatóit szóban (ha pl. keres valakit a tanszéken)
a következőképpen szólítsa meg vagy említse: X. Y. tanár úr,
X. Y. tanárnő, vagy X. tanár úr, X. tanárnő
(pl. Tóth Mária tanárnő, vagy Tóth tanárnő), és nem X. Y.
(tehát nem Tóth Mária).
• Írásban (levél, e-mail írásakor) megszólítás esetén használja
a nagy kezdőbetűs változatot (pl. Tisztelt/Kedves X.
Tanár Úr!, Tisztelt X. Tanárnő!, Tisztelt Tóth Tanár Úr!,
Tisztelt Szabó Tanárnő! Tisztelt Tanár Úr!
Kedves Tanárnő!). (Nota bene: a tanárnő szót egybe
kell írni!) Kerülendő továbbá a Kedves/Tisztelt +
az oktató keresztneve (pl. Kedves Mária!, Tisztelt Mária!),
valamint a Kedves + Dr. X. (pl. Kedves Dr. Tóth!),
megszólítások, továbbá egyéb nem elfogadott formák,
pl. Hölgyem!, Kolléganő!, T. Tanárnő!.
• Levelezések eleji és végi üdvözlő formulák használatakor
kerülje a különféle jókívánságokat
(pl. Szép napot/estét/Jó hétvégét kívánok a
Tanár Úrnak/Tanárnőnek!). Helyettük a levél elején a
Tisztelt X. Tanár Úr/Tanárnő!, a levél végén pedig a
Tisztelettel/Üdvözlettel formákat használja, és a teljes
nevét írja alá (pl. Kovács Judit, és nem Judit).
• Az adminisztrátor kollégákkal történő levelezés és szóbeli
kommunikáció során a magázódás az elvárt. Megszólításban
tehát a Tisztelt Tanszéki Ügyintéző!, esetleg a
Tisztelt X. Úr/Asszony/Kisasszony! formákat használja
(Pl. Tisztelt Kovács Úr!)
Levelek, e-mailek tartalma, formája
• Az oktatóknak és az adminisztratív munkatársaknak küldött
e-mailek formája legyen hivatalos, tartalmuk legyen világos,
lényegre törő, pl. melyik kurzusra, milyen csoportba jár a
hallgató, és mit szeretne kérni (nota bene: az oktatók
nem tudják emelni, bővíteni a kurzusok létszámát,
a félév elején ilyen kéréssel tehát nem őket kell keresni,
hanem a tanszéken kell jelezni írásban ezeket az igényeket).
• Ne küldjön üres leveket (pl. dolgozatot e-mail
csatolmányként úgy, hogy maga a levél üres).
Mindig szerepeljen az e-mailben, ki, milyen céllal
és mit küld az oktatónak. (A legjobb, ha a kísérő levélen
kívül röviden már a tárgy mezőben is jelzi az e-mail
tartalmát).
• Hivatalos levelezéskor (tanulmányi és vizsgaügyekben,
kérések előterjesztésekor) az e-mail-cím megválasztása
sokat elárul a levél küldőjéről; ne használjon tehát
különböző fantázianeveket az e-mail-címben,
illetve a felhasználónévben, mert ezek alapján egyrészt
sok esetben nem tudja azonosítani a címzett a levél küldőjét,
másrészt udvariatlanságnak számít hivatalos ügyben ilyen
e-mail-címekről levelezni.
• Ne küldjön az oktatóknak humoros, ironizáló leveleket,
pl. azért nem tudott eljönni valaki a reggeli vizsgára,
mert ilyenkor tud jól aludni (sic!).
• Hasonló módon kerülje az oktatóknak és a tanszéki
adminisztrátornak írt levelekben az emotikonok (smiley-k)
használatát.
• Ügyeljen a helyesírásra!