Intézet: Társadalom- és Kommunikációtudományi Intézet

Vezető: Dr. Tóth Gergely

Létrejötte: 96/2018 (09.12.) sz. KT-határozattal

Módosítva: 2025

Tagjai:

  • Dr. Tóth Gergely
  • Dr. Péli Gábor
  • Sztárayné Dr. Kézdy Éva
  • Vetési Szabolcs
  • Dr. Duráczky Bálint
  • Dr. Körösényi Dániel
  • Gyorgyovich Miklós
  • Nagy Krisztián Alex (PhD hallgató)
  • Somogyi Áron
  • Kuzmiák Anna (Hallgató)
  • Polk Eszter (Hallgató)

 

Kutatási tevékenység, profil rövid leírása
A kutatócsoport 2024. évi átszervezését követően a kutatási tevékenységének a fókuszába elsőrendűen a szöveg-, hang- és videóanalitikai elemzések kerültek.
Alapállításunk, hogy a társadalom írott és hangzóanyag formájában folyamatosan kommunikálja önmagát. Ezek a kommunikációs anyagok ugyanakkor az internet révén - mondhatni- korlátlanul rendelkezésre állnak, hiszen folyamatosan termelődnek elsőrendűen közösségi média felületeken, hírportálokon és hang-, és videómegosztó felületeken.
A kutatócsoport alapfeltevése szerint a társadalom(mak) és az azt felépítő csoportok a folyamatos önközlés révén nagymértékben leképezhető(ek). Ebből adódóan mint társadalomtudományi megismerési eszköztárként tekintve a szöveg, képi és hangelemzésre, arra kíván a kutatócsoportunk hangsúlyt fektetni, hogy a más tudományterületeken (főként nyelvészeti és data science területen) kidolgozott nyelv-, hang- és képfeldolgozó eszközöket felhasználva (beleértve a jelenleg "mesterséges intelligenciának" nevezett nagy nyelvi és multimodális modelleket) releváns társadalomtudományi felismeréseket legyen képes tenni.

2025-ben a kutatócsoport pályázatot kapott a következő kutatási projektre: Prédikációk társadalomtudományi elemzése hagyományos kvalitatív és fejlett (NLP, MI) szöveganalitikai eszközökkel.

A projekt összefoglalója: A prédikációk, mint az istentiszteletek központi elemei, nemcsak lelki üzeneteket hordoznak, hanem társadalmi változásokat, értékeket és kihívásokat is tükröznek. Kutatásunk célja annak feltárása, hogy milyen társadalmi üzeneteket tartalmaznak a prédikációk, és hogyan lehet ezeket modern társadalomtudományi elemző eszközökkel feltárni.

 

A kutatócsoport keretében eddig megjelent közös publikációk: -

A kutatócsoport keretében eddig megjelent egyéni publikációk: 

Vetési Szabolcs (2024), Az érzelmek mátrixa, A filmekben rejlő érzelmek feltárása szöveganalitikai módszerekkel. Szakdolgozat.

[ENGLISH VERSION:]

Institute: Institute of Social and Communication Sciences

 

Leader:  Dr. Tóth Gergely

 

Establishment: by KT decision no. 96/2018 (09.12.)

 

Members:

  • Dr. Tóth, Gergely
  • Dr. Péli, Gábor
  • Sztárayné Dr. Kézdy, Éva
  • Vetési, Szabolcs
  • Dr. Duráczky, Bálint
  • Dr. Körösényi, Dániel
  • Gyorgyovich, Miklós
  • Nagy, Krisztián Alex (PhD Student)
  • Somogyi, Áron
  • Kuzmiák, Anna (MA Student)
  • Polk, Eszter (MA Student)

Research activity, brief description of profile:

 Following the reorganization of the research group in 2024, the focus of its research activities has shifted primarily to text, audio and video analytics.
Our basic assumption is that society continuously communicates itself in the form of written and audio material. At the same time, these communication materials are - one might say - unlimitedly available via the internet, as they are continuously produced primarily on social media platforms, news portals and audio and video sharing platforms.
According to the basic assumption of the research group, society(s) and the groups that make them up can be mapped to a large extent through continuous self-communication. Therefore, considering text, image and sound analysis as a toolbox for social science cognition, our research group wants to emphasize the ability to make relevant social science insights using language, sound and image processing tools developed in other scientific fields (mainly linguistics and data science) (including large linguistic and multimodal models currently called "artificial intelligence").

In 2025, the research group received grant funding for a research project entitled: Social science analysis of sermons using traditional qualitative and advanced (NLP, AI) text analytics tools

Abstract of the project: Sermons, as central elements of church services, not only carry spiritual messages, but also reflect social changes, values, and challenges. Our research aims to explore what social messages sermons contain and how they can be explored using modern social science analytical tools.

Joint publications to date within the research group:

 

Individual publications to date within the research group:

 Vetési Szabolcs (2024), The Matrix of Emotions, Exploring the Emotions Hidden in Films with Text Analysis Methods. MA Thesis.

Következő események


Napi jegyzet a Kossuth-on

Egyesített Bibliaolvasó

Nyelvvizsgaközpont

Közösségi Média

Károli Podcast

Károli Podcast

Pont Ott podcast-sorozat

Sport a Károlin

Sport a Károlin