Fejlődéslélektani Tanszék feladata a BA Pszichológia szakos hallgatók számára a fejlődéslélektani ismeretek oktatása, valamint az MA Fejlődés- és Klinikai Gyermekpszichológia specializáción a gyermek klinikai témájú ismeretek oktatása. A tanszék vezetője: Kövesdi Andrea egyetemi docens, a tanszék oktatói: Hámori Eszter, habilitált egyetemi docens Smohai Máté egyetem docens, Szabó Orsolya egyetemi tanársegéd, Bokor Petra mesteroktató, Szegleti Gabriella, egyetemi tanársegéd, Fehér Tibor egyetemi tanársegéd.
A gyakorlatban klinikai területen a serdülők és fiatal felnőttek korosztály problémáival foglalkozik, ezen belül a serdülőkori evészavarokkal, különös tekintettel az anorexia nervosa kórképére és a testkép zavaraival, valamint a pszichoszomatikus betegségek reziliencia fókuszú kezelésével. Módszertani szempontból az autogén tréning, a szimbólumterápia valamit a rendszerszemléletű pár- és családterápiát alkalmazza elsősorban pszichoterápiás munkájában. Kutatómunkája középpontjában a reziliencia (“lelki ellenállóképesség”) jelensége áll – pl. evészavarok, COVID okozta stresszhatás, traumatikus életesemények szempontjából -, hangsúlyozva az egészégmegőrző és felépülést befolyásoló szerepét. Kutatási munkájában a szimbólumok témaköre a 4 fa teszt jegyeinek kutatásában jelenik meg. A tudományos munkában a kutató szemlélet és gyakorlati tapasztalat integrációja jelenik meg.
Gyermekpszichoterapeutaként és pszichoanalitikusként több mint 3 évtizedig dolgoztam különféle pszichiátriai és pszichoterápiás intézményekben gyermekekkel, serdülőkkel és felnőttekkel, pl. a Pszichiátriai és Neurológiai Intézetben, a Madarász u. Gyermekkórházban, illetve több Pedagógiai Szakszolgálatban. Emellett diagnosztikai és terápiás gyakorlatot folytattam több korai fejlesztés-profilú gyermekellátó intézménynél (pl. Budapesti Korai Fejlesztő Központ, illetve BHRG Alapítvány). Az itt végzett szülő-csecsemő terápiás és konzultációs gyakorlatom tanított meg arra, hogy a pszichés fejlődés legkorábbi szakaszának kognitív, érzelmi és kapcsolati történései milyen komplex módon fonódnak össze, és határozzák meg a kisgyermek és a család optimális vagy attól eltérő fejlődését a kezdetektől az életúton át.
Kutatási gyakorlatom is ehhez a területhez kapcsolódik. Doktori disszertációmban a koraszülött csecsemők kötődésének fejlődését vizsgáltam, később kiterjesztettem kutatásaimat más típusú fejlődési rizikóval született csecsemőkre, pl. Down szindrómás babákra és családjaikra is. Az utóbbi 10 évben a korai kapcsolat és érzelemreguláció fejlődésének komplex összetevőit vizsgáljuk, ezen belül is elsősorban a csecsemő- és kisgyermekkori stressz- és állapotszabályozás érzelmi, fiziológiai és interakciós mintázatait. (Bővebben lásd a Korai Fejlődés és Kötődés Kutatócsoport oldalát). Kutatási projektjeim elsődleges fókuszában az áll, hogy eredményeink segítségével minél hatékonyabb intervenciót és prevenciót tudjunk nyújtani az arra rászoruló családoknak.
Kutatási érdeklődésemet egyrész az egyénfókuszú kísérletek hazánkban való népszerűsítése, másrészt pedig a logoterápia és egzisztenciaanalízis vonulatban gyökerező “értékmegvalósítás a sportban” projekt teszi ki. Az egyénfókuszú kísérletek célja pszichológiai vagy egyéb intervenciók hatásvizsgálata ugyanúgy, mint a randomizált kontrollcsoportos kísérletek esetében, ám azokhoz képest sok esetben lényegesen gördülékenyebben (pl. 3-4 fő bevonásával) és életközeli folyamat során megvalósítható módon. A sportban való értékmegvalósítás projekt kiindulópontja Viktor E. Frankl azon gondolata, mely szerint minden ember életének van értelme, csak esetleg felfedezésre vár. Ezt komolyan véve a sportolók és volt sportolók évtizedes sport múltjának is mindenképp több értelme kell legyen egy-egy győzelemnél vagy sikernél. Ezeknek a megvalósított értékeknek szegődik a nyomába az “Érték és értelem a sportban” leltár, valamint az arra és egyes pszichodráma technikákra épített “Érték és értelem a sportban” workshop. A leltárral is és a workshoppal is a tapasztalatgyűjtés zajlik jelenleg. A cél nem más, mint hogy minél több sportolóhoz és volt sportolóhoz jusson el az a felismerés, hogy lényegesen több értéket valósított meg annál, mint amennyire rálátott korábban. Gyakorlati munkámat sportolók és sportcsapatok sportpszichológiai támogatása alkotja.
A gyakorlatban főként a felnőtt korosztály problémáival foglalkozom klinikai szakpszichológus jelöltként. Módszertani szempontból jungiánus szemléletben képződöm, kiképző terapeutánál és a Magyar C. G. Jung Egyesület alapképzésén. Első diplomámat régészetből szereztem, ami jelentős hatást gyakorol pszichológiai kutatási érdeklődésemre is. Régészeten belül főként a 4-5. század Kárpát-medencei népességével foglalkozom, régészeti doktori kutatásom is ezt az időszakot vizsgálja. Pszichológiai doktori munkámat ezzel némileg összekpcsolva a népvándorlás korának ábrázolóművészetét igyekszem jungiánus szemlélettel is górcső alá venni. Emellett sokat foglalkoztam korábban a serdülő korosztály addiktológiai problémáival drogprevenciós tanácsadóként, valamint tagja voltam egy olyan, főként pszichológusokból, pszichológia szakos hallgatókból álló önkéntes csoportnak, akikkel több évig tartottunk mesefoglalkozásokat családok átmeneti otthonában élő gyermekeknek. Önkéntesként lehetőségem volt betekintést nyerni Semmelweis Egyetem Neurológiai Klinikáján folyó neuropszichológiai munka egy szeletébe is.
Szomatikus osztályon (gasztroenterológia) dolgozom klinikai szakpszichológusként; érdeklődési területeim: fejlődési pszichopatológia (azon belül egészség társadalmi meghatározói, bio-pszicho-szociális interakciók), egészség és a betegség fejlődési eredete (DOHaD), élettávú fejlődéslélektan (life span developmental psychology), fejlődési (út)vonalak – olyan kérdések mentén mint ,,hogyan bontakoznak ki a testi és a pszichikus, az értelmi és az érzelmi, az egyéni és a társadalmi konfliktusai” az egyéneknek (René Zazzo); hogyan ,,befolyásolja az egyén életkora azt, ahogy az egészség és a betegség kérdéseihez áll” (Edward Sarafino); mit jelent az egészség szempontjából, hogy ,,az emberek fontos szerepet játszanak életútjuk és fejlődésük alakításában, bár a döntéseket és kezdeményezéseket mindig korlátozzák a társadalmi erők és a biológiai korlátok”? (Elder és Shanahan). Ezek mellett a tanulási nehézségek komplex pedagógiai-pszichológiai vizsgálatában a kognitív képességek felmérésével foglalkozom (tanulasdiagnosztika.hu).
Klinikai- és neuropszichológiai szakpszichológusként dolgozom Neurodevelopmentális ambulancián és Rehabilitációs osztályon. Érdeklődési területem a neurodiversitás, az idegrendszer organikus károsodásait követő rehabilitáció, terápiás munka. Módszertani szempontból a rendszerszemlélet, kognitív viselkedésterápia, valamint a traumafókuszú terápiák állnak az érdeklődésem középpontjában. Kutatómunkám fókuszában a Hiperaktív figyelemzavarral élő gyermekek és fiatalok életminőségének javítása, a korai diagnosztika, valamint rendszerszemléletű megsegítésük áll. Az oktatásban és kutatómunkában fontosnak tartom a gyakorlati tapasztalatok integrálását.
Érdeklődési területem a módosult tudatállapotélmények és terápiás felhasználásuk lehetőségei, az élethosszig tartó fejlődés szemszögéből. Doktori kutatásomat a Pécsi Tudományegyetem Pszichológia Doktori Iskolájának Fejlődés és Klinikai Pszichológia szakirányán végzem, ayahuasca és mesternövényi rítusok hatásvizsgálatának témakörében. Kiemelten érdekelnek a módosult tudatállapotokban fellelhető korai élménylenyomatok, valamint azok érzelmi hatásai. Vizsgálatom fókuszában áll annak a kérdésköre is, hogy milyen paramétereken múlik ezen élmények sikeres integrációja a hétköznapi életbe, hogy az élmények során megélt változás valódivá válik vagy illuzórikus marad. Oktatási munkámban fontosnak tartom a nyitott, ugyanakkor kritikus gondolkodást.
A Reziliens Fejlődés – Pozitív (RFP) Kutatócsoportot 2018-ban a KRE, Fejlődéslélektani Tanszék munkatársai alapították. A kutatók korábbi egyéni kutatási (reziliencia, szorongás, életminőség, ADHD, párkapcsolati intimitás, szülővé válás, szülői nevelői stílus) területeket a reziliencia témája köré szervezték. Jelenlegi kutatási tendencia a reziliencia összefüggésinek elemzése; 1) az emberi kapcsolatrendszerek összefüggésébe, mint pl.: párkapcsolat, szülő-gyermek kapcsolat, családi kapcsolatok, 2) idegrendszeri éretlenség vonatkozásában, 3) én-hatékonyság, jóllét, pozitív érzelmek, 4) gyermekkori pszichoszomatikus (pl. evészavarok), krónikus- és transzplantált betegségek pszichés vonatkozásai. Munkánkról az alábbi linken lehet bővebben tájékozódni: https://rezilienciakutatas.hu/
Oktatóink széleskörű érdeklődése és képzettsége a pszichológia és határtudományai számos területére kiterjed, többek között a sport és a humor funkciójára is. A tanszék oktatói rendszeresen részt vesznek hazai és nemzetközi konferenciákon, továbbképzéseken, publikálnak nemzetközi szakfolyóiratokba. Mindezek mellett a tanszék tagjai rendszeres szakmai továbbképzéseket tartanak pedagógusoknak és gyógypedagógusoknak, oktatnak a sportszakpszichológus képzésben.
Korai Fejlődés és Kötődés Kutatócsoport (vezetője Dr. Hámori Eszter) a prenatális életidőtől a gyermek, és a serdülőkoron át a felnőtt- és időskorig tartó kapcsolati fejlődés sajátosságait vizsgálja. Ezen belül is a kötődés, az érzelem- és a stressz-szabályozás fejlődésében szerepet játszó pszichés, familiáris, valamint kapcsolati és neurofiziológiai rizikó- és védőtényezők feltérképezése kiemelt cél. A Kutatócsoportban jelenleg három fő projekt zajlik: (1) A korai szabályozási mintázatok adaptív és maladaptív útvonalai kisgyermekkorban. (2) A babasírás észlelésének kognitív emocionális és fiziológiai összetevői felnőtteknél, és (3) a Kötődés és romantikus kapcsolatok serdülő- és felnőttkorban. Kutatócsoportunk együttműködik a Reziliens Fejlődés – Pozitív (RFP), illetve az Ádám György Pszichofiziológiai Kutatócsoportokkal. Kutatási partnereink között emellett szerepelnek hazai egyetemek (pl. Semmelweis Egyetem), külföldi fejlődéslélektani kutató laboratóriumok (pl. University of North Carolina at Greensboro), illetve korai fejlesztéssel dolgozó központok (pl. BHRG Alapítvány).
A jelenleg folyó kutatási projektjeiről részletesebben itt olvashat: https://btk.kre.hu/index.php/2015-12-05-09-31-20/kari-kutatocsoportok/1030-korai-fejlodes-es-kotodes-kutatocsoport-kfkk-hamori-eszter.html
A KFKK kiemelt célja, hogy a fejlődés- és a klinikai gyermekpszichológián belül segítse a korai megelőzés és segítségnyújtás hatékony tervezéséhez való hozzájárulást, valamint terepet és lehetőséget biztosítson a KRE pszichológusképzésének, illetve a Pszichológia Doktori iskola hallgatóinak a kutatómunkáihoz. Kutatási programjaink szorosan összefonódnak
a klinikai gyakorlattal (terep- és labormunka),
a kutatásmódszertani fejlesztésekkel, és ezen keresztül
az oktatással és
a szakemberképzéssel is.
A Fejlődéslélektani és Neuro-pszichológiai Kutatócsoport fő kutatási profilja a gyermek- és serdülőkorban leggyakrabban diagnosztizált hiperaktivitás és a tanulási zavarok területe. A multietiológiájú tünetegyüttes komplex kutatása, ezen belül a neuropszichológiai eltérések, funkciózavarok feltárása, a zavar következtében fellépő korai fejlődési elmaradások, ezek tünetei, a mozgásszabályozás, információ-felvétel, a figyelem sajátosságai, valamint a kognitív stratégiák feltérképezése részei ennek a problémakörnek. A kutatások eredményeként terápiás programot dolgoztunk ki a hiperaktív és tanulási zavarral küzdő gyermekek számára, amely az iskolai beilleszkedést és a tanulási teljesítmény javítását célozzák.
A tanulási képességek neuropszichológiai hátterének kutatásával olyan eljárások kidolgozása történik, amelyek a pedagógiai pszichológiához, iskolapszichológiához is kapcsolódóan támogatják az érés, fejlesztés, fejlődés folyamatait. A viselkedészavarok organikus, illetve szorongásos tényezőinek megállapításához a funkcióvizsgálatokat a projektív rajztesztek eredményeivel vetették össze. A kialakulás hátterének feltárása kapcsolódik a műhely kutatóinak munkájához, különösen a korai szocializáció jellemzőinek vonatkozásában. Oktatóink egy része a pszichológiai felkészültségen túl tanári diplomával, közoktatási tapasztalattal is rendelkezik.
Tanszékvezető
Kövesdi Andrea
Ez az e-mail-cím a szpemrobotok elleni védelem alatt áll. Megtekintéséhez engedélyeznie kell a JavaScript használatát.
Fejlődéslélektani Tanszék oktatói |
|
Dr. Kövesdi Andrea | egyetemi docens, tanszékvezető |
Bokor Petra Katalin | mesteroktató |
Fehér Tibor Dániel | egyetemi tanársegéd |
Dr. habil. Hámori Eszter | egyetemi docens |
Dr. Smohai Máté | egyetemi docens |
Szabó Orsolya | egyetemi tanársegéd |
Szegleti Gabriella | egyetemi tanársegéd |
Prof. Dr. Vajda Zsuzsanna Klára | Professor Emerita |
Elérhetőség
1037 Budapest, Bécsi út 324., V. ép., I. emelet 210.
Copyright © 2023 Károli Gáspár Református Egyetem. Minden jog fenntartva.