Rítus, Színház és Irodalom Kutatócsoport - Prof. Dr. Sepsi Enikő

Intézet: Művészettudományi és Szabadbölcsészeti Intézet

Vezető: Prof. Dr. Sepsi Enikő

Létrejötte: 96/2018 (09.12.) sz. KT-határozattal

Tagjai:

 

Kutatási tevékenység, profil rövid leírása: 

A kutatócsoport 2017 tavaszán kezdte meg a munkáját. Célja, hogy az amerikai színházantropológia 30 évvel ezelőtti eredményei után elsősorban a németországi ritualitás-kutatásokra alapozva nemzetközi műhelyt hozzon létre, mely egyrészt a KRE stratégiai kutatási célkitűzéseinek és egyházi fenntartásának (sajátos arculatának) megfelel, és egy következő kutató- és oktató generáció kinevelésének bölcsője lehet. A színháztudományi mesterszakos hallgatóink közül néhányan csatlakoztak a nemzetközi kutatáshoz.

A műhely oktató kutatói a 2017. ápr. 6-8. között Orlandóban (USA) megrendezett Comparative Drama Conference keretében tartottak előadásokat, ezt követően két workshopot is szerveztek Budapesten bielefeldi, New York-i és magyar kutatók részvételével:

- Rituality and Poetry, Rituality and Drama c. workshop, KRE BTK, 2017. október 6-7.

- Aesthetic Gesture of the Ritual as an Action of Individuation, Subversion, and Criticism c. workshop, KRE BTK, 2019. jún. 21-22.

- Rituality and Arts at the Beginning of the 21st Century c. workshop, Bielefeld, Németország, 2020. jún. 26-27. (COVID-19 járvány miatt elhalasztva)

A Rítus, Színház és Irodalom Kutatócsoport munkájába már a kezdetektől bekapcsolódott Jarosław Fret, a lengyelországi Grotowski Intézet igazgatója, aki a Teatre ZAR alapító vezetőjeként, színházigazgatóként és színészként is tevékeny. A kutatócsoport Poetic Rituality in Theater and Literature c. kötete többek között a nemzetközileg elismert szakember tanulmányát is tartalmazza. Sepsi Enikő meghívására Jarosław Fret 2020. november 30-án Into the Sound címmel tartott angol nyelvű workshopot a KRE BTK színháztudomány szakos oktatóinak és hallgatóinak.

A kutatócsoport 2018-as kari kutatói pályázaton támogatott projektjének címe: Rítus, Színház és Irodalom (témaszám: 20639B800).

Projektidőszak: 2018. szeptember 1-től  2021. augusztus 31-ig

• Projektvezető kutató: Prof. Dr. Sepsi Enikő
• Workshopvezető kutató: Dr. habil. Domokos Johanna (KRE)

Résztvevő kutatók önálló projekttel:
• Gemza Péter (Debreceni Csokonai Színház, KRE mb. előadó)
• Dr. Rákóczy Anita (KRE)
• Dr. Visky András (KRE)
• Wolfgang Braungart (Bielefeldi Egyetem)
• Saskia Fischer (Bielefeldi Egyetem)
• Birte Giesler (Bielefeldi Egyetem)
• Jan L. Hagens (Yale Egyetem, New York)
• Jennifer Herdt (Yale Egyetem, New York)

Résztvevő hallgatók, doktoranduszok:
• Hegyi Dániel (volt KRE-hallgató, jelenleg doktorandusz)
• Lukács Anikó (volt KRE-hallgató, jelenleg doktorandusz)
• Prontvai Vera (KRE tudományos segédmunkatárs, jelenleg doktorandusz)
• Koppány Karina (volt KRE-hallgató)

A kutatócsoport keretében eddig megjelent közös publikációk: 

                  

- Johanna Domokos, Enikő Sepsi (eds.): Poetic Rituality in Theater and Literature, KRE – L’Harmattan, Collection Károli, France – Hongrie, 2020. (anyanyelvi lektorok: Hélène Brunerie és Paul Currah) 

 

   Part 1 - Theoretical Inputs
   Wolfgang Braungart: Ritual and Aesthetic Presentivity
   Saskia Fischer: Poetic Rituality and Transculturality. Bertolt Brecht’s Didactic Play Die Maßnahme [The Measures Taken]
   Jan L. Hagens: Dramatic Genre, Ritual, Conflict Resolution
   Johanna Domokos: Along the herding trails the years. Scripted and Embodied Rituality in a Yoik-Noh Performance
   Enikő Sepsi: Valère Novarina and János Pilinszky or the Poetic Theater of Unselfing Ritual

   Part 2 - Case Studies
   Jennifer A. Herdt: Ritual and Theatricality in Goethe’s Wilhelm Meister
   Anikó Lukács: Creation of Cruelty – Reflections on the ‘rites of passage’ in Edward Albee’s play Who’s Afraid of Virginia Woolf?
   Enikő Sepsi: On Bearing Witness to a Poetic Ritual. Robert Wilson’s Deafman Glance as seen by János Pilinszky
   Dániel Tibor Hegyi: A Theater Play from a Concert Piece; Poetry and Ritual in the Gesamtkunstwerk? On Attila Vidnyánszky’s Joan of Arc at the Stake (2013)
   Karina Koppány: Transformation Rituals in the Performances of Judit Kele
   Birte Giesler: Gender as Ritual and ‘Poetic Rituality’ in Contemporary ‘Bioscience Drama’
   Anna Lenz: Myth, Interculturality, and Religion in Elfriede Jelinek and Falk Richter: A review of Am Königsweg

   Part 3 - Artistic Practices
   Jarosław Fret: Anamnesis of Art: Voice / Memory / Identity
   András Visky: The Tragedy of Man as Theatrum Theologicum (A Dramaturg’s Diary)

 - Anita Rákóczy, Mariko Hori Tanaka, Nicholas Johnson (eds.): Influencing Beckett / Beckett Influencing, Collection Károli - L'Harmattan Publishing - Éditions L'Harmattan, 2020. 

A kutatócsoport keretében eddig megjelent egyéni publikációk: 

- Johanna Domokos: Endurance Running as Initiation into the Mysteries. A Case Study based on the Fiction of Jari Ehrnrooth, in Daróczi Anikó, Sepsi Enikő, Vassányi Miklós (szerk.), Initiation into the Mysteries, Budapest, KRE – L’Harmattan, Károli Könyvek, 2020, 319-331. 

- Rákóczy Anita: Kurtág György és Beckett, Színház, 2019/6, 36-38.

- Anita Rákóczy: Krapp Breaks Free: A Review of Krapp's Last Tape, Journal of Beckett Studies, Edinburgh University Press, Sep 2019, vo. 28, No. 2: pp. 260-263.

- Anita Rákóczy: Samuel Beckett's Fin de partie in Hungary - A Brief Reception History, in Thirthankar Chakraborty - Juan Luis Toribio (eds.), Samuel Beckett as World Literature, Bloomsbury, New York, 2020, 125-136.

- Anita Rákóczy: Restlessness, Wanderlust and Migration in Endgame, in Predrag Todorovic (ed.), Literary History, Belgrade, 2020, 79-88.

- Rákóczy Anita: Samuel Beckett’s Endgame and Hungarian Opening Gambits, Budapest-Paris, Collection Károli – L’Harmattan, 2021. 

- Rákóczy Anita: Catastrophes and Companions: Notes on Waiting for Godot, in Manual de Leitura Á Espera De Godot, Teatro Nacional Sao Joao, 2021.

- Enikő Sepsi: On Bearing Witness to a Poetic Ritual: Robert Wilson’s Deafman Glance as seen by János Pilinszky, in Jay Malarcher (ed.), Text & Presentation, 2017, The Comparative Drama Conference Series, 14, McFarland, 2018, 167-179.

- Enikő Sepsi: Theatrical Approaches to Mystery: “Kenosis” in Valère Novarina’s Works, in Anikó Daróczi, Enikő Sepsi, Miklós Vassányi (eds.), Initiation into the Mysteries, Budapest, KRE – L’Harmattan, Károli Könyvek, 2020, 305-318. 

- Enikő Sepsi: Le rituel kénotique dans les travaux (écrits et spectacles) de Valère Novarina, in Sandrine Le Pors, Fabrice Thumerel, Marion Chénetier-Alev (szerk.), Valère Novarina: les tourbillons de l’éciture, Paris, Éditions Hermann, 2020, 147-161. 

- Enikő Sepsi  Zsófia Rideg: Trouver « L’état printanier » de la langue – Traduire, c’est revivre l’acte de la création, in Marco Baschera, Constantin Bobas (eds.), La République des traducteurs. En traduisant Valère Novarina, 2021, 145-159. ISBN:9791037010117 

- Enikő Sepsi: Poetic Images, Presence, and the Theater of Kenotic Rituals, London and New York, Routledge, Taylor & Francis Group, 2021.

- Sepsi Enikő: A poétikus rituálé tanúja, Pilinszky János – ma, Magyar Napló, 2021. november, 34-39.

- Prontvai Vera: A sebzettség esztétikuma. (A hiátus szerepe a Halotti pompa színrevitelében.) Alföld, 2019/7, 78-84.

- Prontvai Vera: Visky András: Mire való a színház? Útban a theatrum theologicum felé, Vigilia, 2021. (86. évf.) 8. sz. 635–636. 

                   

- Visky András: Mire való a színház? Útban a theatrum theologicum felé, Budapest, KRE – L’Harmattan, Károli Könyvek, 2020. 

- Visky András: „Nem magunktól való”. A szószék paradoxona: az igehirdetés mint performatív aktus, in: Vigília, 2020/8. 

- Visky András: A kudarc. Alföld 2021/10.

Következő események


Napi biztatás

Napi jegyzet a Kossuth-on

Egyesített Bibliaolvasó

Nyelvvizsgaközpont

Közösségi Média

Sport a Károlin

Sport a Károlin