Cím: egyetemi tanár
Nem: nő
Születési év: 1956
Születési hely: Budapest
Email-cím(ek): Ez az e-mail-cím a szpemrobotok elleni védelem alatt áll. Megtekintéséhez engedélyeznie kell a JavaScript használatát., Ez az e-mail-cím a szpemrobotok elleni védelem alatt áll. Megtekintéséhez engedélyeznie kell a JavaScript használatát.
Hivatali telefonszám:
Doktori tanulmányok
MTA Doktora, DSc, 2015
Doktori (PhD/CSc) védés éve: 1995
Tudományág: Pszichológia
Disszertáció címe: A versengésre vonatkozó tudományos és implicit elméletek
Oklevelet kiállító intézmény: Magyar Tudományos Akadémia
MA-tanulmányok
MA-fokozat megszerzésének éve: 1980
Tudományág(ak): Pszichológia
Oklevelet kiállító intézmény: Eötvös Loránd Tudományegyetem
Egyéb tanulmányok és képesítések
Intézmény | Képesítés | Év |
Magyar Tudományos Akadémia | MTA Doktora | 2015 |
Eötvös Loránd Tudományegyetem | Habilitáció | 2006 |
Országos Szakvizsgabizottság | Pszichoterapeuta Szakvizsga | 2001 |
Haynal Imre Egészségtudományi Egyetem | Felnőtt Klinikai és Mentálhigiéniai Szakpszichológus | 1998 |
Magyar Pszichodráma Egyesület | Pszichodráma pszichoterapeuta | 1991 |
Munkatapasztalat
Jelenlegi munkaadó: Károli Gáspár Református Egyetem
Kar: Bölcsészettudományi Kar
Intézet: Pszichológiai Intézet
Tanszék: Szociálpszichológiai és Interkulturális Pszichológiai Tanszék
Beosztás:egyetemi tanár
Jelenlegi munkaadó: Eötvös Loránd Kutatási Hálózat Természettudományi Kutatóközpont
Intézet: Kognitív Idegtudományi és Pszichológiai Intézet
Csoport: Társadalom és Kulturális Pszichológiai Csoport
Beosztás: Tudományos tanácsadó, Csoportvezető
Korábbi munkaadó: Eötvös Loránd Tudományegyetem, Pedagógiai és Pszichológiai Kar
Beosztás: egyetemi tanár, kutatócsoport vezető (2003-2020)
Korábbi Munkaadó: Szegedi Tudományegyetem, Pszichológia Tanszék: egyetemi docens, Szociál-és Szervezetlélektani Tanszéki Csoport vezető (1997-2003)
Kutatási és oktatási szakterületek
Kutatási területek
A versengés pszichológiája: ezen belül: A konstruktív és destruktív versengés; A kooperatív versengés pszichológiája; A versengés kulturális különbségei; A versengési attitűdök; Győzelem és vesztés pszichológiája; A versengés és a pszichés és szomatikus egészség kapcsolata; A gazdasági versengés percepciója; Versengés az üzleti életben; A szabálytartó és szabályáthágó versengés; Versengés időskorban; Versengés kisgyermekkorban; Implicit elméletek a versengésről; A versengő és nem versengő ember prototípusa; A tehetséges gyerekek versengő magatartása; A versengés a pszichoanalízis tükrében; Állampolgáriság; Ifjúsági aktivizmus.
Tudományos kutatócsoportban vagy projektben való részvétel
2020-2024 A versengő magatartás mintázatai fejlődéslélektani és szocio-kulturális megközelítésben: az egyén és a társadalom kölcsönhatásai (NKFIH- OTKA-K 135963) Projekt vezető: Fülöp Márta
2016-2019 Youth Activism, engagement and the development of new civic learning spaces. Leverhulme Foundation. Anglia. Projektvezető: Ian Davis, University of York, Anglia
2015-2019 The individual, situational and sociocultural determinants of psychologically and somatically healthy competition. OTKA (K-111 789) Projektvezető: Fülöp Márta
2013-2016 „Öregedés a versengő társadalomban: a kockázatvállalást kísérő pszichofiziológiai folyamatok” című OTKA (K 104332) pályázat. Projektvezető: Molnár Márk
2010-2012 Az együttműködve versengő európai állampolgár TÁMOP – 4.2.1/B-09/1 KMR- 2010-0003. Elemi alprojekt vezetője: Fülöp Márta, Fő projekt: Európai Léptekkel a Tudásért, ELTE
2009-2013 A szabálytartó és a szabályokat nem betartó versengés személyiségbeli, életkori, szituatív és kulturális meghatározói OTKA (K 77691). Projektvezető: Fülöp Márta
2007-2010 Is citizenship education necessary? Investigation of teachers’ and students’ ideas related to citizenship education. Direction General de Investigacion Cientifica y Tecnica (CSE J2007-64719/EDUC) Projekt vezető: Prof. Alejandra Navarro, Autonomous University of Madrid, Spain
2007-2009 Social Capital within the Visegrad Context: cooperation and competition seen by the future generation of business people. International Visegrad Fund. Projektvezető: Márta Fülöp
2004-2007 A versenyképesség egyéni, intézményes és társadalmi determinánsai. NKFP 5/049/2004) Projekt vezető: Fülöp Márta
2004-2007 A konstruktív versengés családi és intézményes szocializációja a kisgyerekkortól a fiatal felnőttkorig különös tekintettel a győzelem és vesztés kezelésére. OTKA (T46603). Projektvezető: Fülöp Márta
2003-2004 A versengés és együttműködés mint tanulási motivácó és társas készség az iskolában. Oktatási Minisztérium. Projektvezető: Fülöp Márta
2002-2005 Megismerési és viselkedési folyamatok időskorban: döntés, versengés, újdonságészlelés és a változó társadalmi körülmények. (NKFP 2002,5/0071) Projektvezető: Czigler István
2002-2005 British Academy: Integrating Migrants across Europe: Optimizing Support Networks for Political, Psychological and Educational Adjustment in Six Western, Central and Eastern European Nations. Projektvezető: Robin Goodwin, Brunel University, London
2000-2003 Brit Tudományos Akadémia, Magyar Tudományos Akadémia, Szlovén Tudományos Akadémia: Teachers' professional and personal discourses in the area of competition and cooperation: A comparative study of the UK, Hungary and Slovenia.Témavezetők: Dr. Fülöp Márta, Dr. Alistair Ross (Metropolitan University, London) és Marjanca Pergar Kuscer (University of Ljubljana)
2002-2003 Academic Competition in Hong Kong: Comparative and Developmental Perspectives. Prof. David Watkins-sal. Small Project Funding Program, University of Hong Kong
2000-2003 Johann Jacobs Foundation “Adolescents' and Young Adults' Concepts on Competition”
1999-2002 British Council és Magyar Ösztöndíj Tanács “A vállalkozásra való felkészítés és az állampolgáriság közötti interakció Angliában és Magyarországon” Prof. Alistair Ross, Merryn Hutchins, University of North London és Ian Davis, University of York, valamint Berkics Mihály, MTA Pszichológiai Intézet közreműködésével. Projektvezetők: Ian Davies és Fülöp Márta
1999-2003 Országos Tudományos Kutatási Alap: “ A versengésre vonatkozó nézetek a társadalmi-politikai változások tükrében, kultúrközi összehasonlításban” ( T 029876)
1997-1998 The Magnus Bergwall Foundation “Situated cognition and Learning and the Japanese concepts on learning” prof. Ference Martonnal, Göteborgi Egyetem, Svédország
1995-1996 Országos Kiemelésű Társadalomtudományi Kutatások "A serdülő és ifjú korosztály versengéssel kapcsolatos nézetei a politikai változások tükrében"
1994-1995 Wilhelm and Martina Lundgrens Scientific Foundation "The Phenomenography of Literary Understanding" című Prof. Ference Martonnal (University of Göteborg, Svédország) és Maj Asplunddal (University of Göteborg, Svédország) folytatott kutatásra
1993-1994 Országos Tudományos Kutatási Alap támogatása "A magyarországi zsidó identitás szociálpszichológiai sajátosságainak feltárása" című Dr. Erős Ferenccel, (MTA Pszichológiai Intézet) folytatott kutatás
1991-1994 Országos Tudományos Kutatási Alap támogatása"A rivalizáció elenségének szociálpszichológiai vizsgálata..." című kutatásra
1990-1991 MTA Soros Alapítvány, Társadalomtudományi ösztöndíj „A versengés szociálpszichológiája" című kutatásra
Oktatásszervezés, tudományszervezés
Konzulensi tevékenység
2020 International Society for the Study of Behavioral Development, Distinguished Scientific Award Committee, tag
2019 La Caixa Foundation, Postdoctoral Junior Leader Programme, értékelő szakértő
2018 H2020-MSCA-ITN-2018, Marie Skłodowska-Curie Work Programme, értékelő szakértő
2018 International Society for the Study of Behavioral Development, Distinguished Scientific Award Committee, tag
2017 International Society for the Study of Behavioral Development, Distinguished Scientific Award Committee, tag
2017 Slovenian Research Agency, remote reviewer, 2017 public call
2016 Slovenian Research Agency, remote reviewer, 2016 public call
2016 International Society for the Study of Behavioral Development, Distinguished Scientific Award Committee, tag
2016 H2020-MSCA-INTERNATIONAL TRAINIING NETWORKS- 2016, Marie Skłodowska-Curie Work Programme, értékelő szakértő
2015 European Science Foundation COST (Cooperation in Science and Technology) -Action Open Call 2015, értékelő szakértő
2015 H2020-YOUNGSOCIETY-2015, értékelő szakértő
2015 H2020-MSCA-INTERNATIONAL TRAINIING NETWORKS-2015, Marie Skłodowska-Curie Work Programme, értékelő szakértő
2013 FP7-PEOPLE-2013-IIEF, Marie-Curie, értékelő szakértő
2009-2010 European Science Foundation, COST (Cooperation in Science and Technology), értékelő szakértő
2004-2005 Konzulens a Center for Social Development and Education, University of Massachusetts, Boston, Special Olympics Regional Collaborating Center
2003 Felkért szakértő: Miniszterelnöki Hivatal, ENSZ Bűn- és Drogmegelőzési Főosztály „ A Tisztább Közéletért” Oktatás, humán fejlesztés, közvélemény-kutatás szakértői munkacsoport tagja
2001 Felkért szakértő, European Science Foundation, "Integrating Immigrants into their new societies" Exploratory Workshop
1997-2001 Kutatási konzulens, Nemzetközi Üzleti Főiskola, Budapest
1992-1995 Tréning konzulens, Nemzetközi Bankárképző Központ, Budapest
Hazai folyóirat szerkesztő/szerkesztőbizottsági tag
2015-2022 Magyar Pszichológiai Szemle, főszerkesztő
2015-től Magyar Pedagógia, szerkesztőbizottsági tag
Nemzetközi folyóirat szerkesztő/szerkesztőbizottsági tag
European Psychologist (2004 óta), Szerkesztőbizottsági Tag
Napredak (Pedagógiai Elméleti és Gyakorlati Folyóirat, Zágráb) (2009 óta), Szerkesztőbizottsági Tag
Citizenship, Social and Economics Education (2010 óta), Szerkesztőbizottsági Tag
Citizenship, Teaching&Learning, (2005 óta), Szerkesztőbizottsági Tag
International Perspectives in Psychology: Research, Practice & Consultation (2011 óta), Szerkesztőbizottsági Tag
Journal of Social Science Education (2013 óta), Szerkesztőbizottsági Tag
Current Issues in Personality Psychology (2020 óta), Szerkesztőbizottsági Tag
Psychological Studies (official journal of the National Academy of Psychology (NAOP), India, (2020 óta), Szerkesztőbizottsági Tag
Hazai bizottságok/szervezetek vezetősége
2011-2023 Magyar Tudományosság Külföldön MTA Elnöki Bizottság, Domus Kuratórium, Tag
2014-2024 MTA Pszichológiai Bizottság, Tag
2013 -tól Pécsi Tudományegyetem Bölcsészettudományi Kar Doktori és Habilitációs Bizottság, Külső Tag
2013-tól Magyar Pszichológiai Társaság, Nemzetközi Ügyek Titkára
2013-tól Magyar Pszichológiai Társaság, Elnökségi Tag
2016-tól Efpa (European Federation of Psychologists): a Magyar Pszichológiai Társaság Képviselője
Nemzetközi bizottságok/szervezetek vezetősége
2016-2024 International Association for Cross-Cultural Psychology, Főtitkár
2020-2022 Children’s Identity and Citizenship: European Association, Megválasztott Elnök (2022-ben elnök)
2008-tól Children’s Identity and Citizenship: European Association, Kutatási és Publikációs Titkár
2011-től International Society for the Study of Behavioral Development, Regionális Képviselő
2018-2021 COST OC-2018-1-22727 Transnational Collaboration on Bullying, Migration And Integration at School Level (TRIBES), az Irányító Testület Tagja
2020-2022 Citizenship Education in the Context of European Values – The Educational Aspect, Jean Monnet Network Erasmus +, Vezetőségi Tag
2020-2022 Romanian Youth Academy, a Tanácsadó Testület Tagja
Szakmai társaságok tagsága
Magyar Pszichológai Társaság
Magyar Pszichoanalitikus Egyesület
International Association for Cross-Cultural Psychology
Children’s Identity and Citizenship: European Association
International Association of Applied Psychology
International Society for the Study of Behavioral Development
Association for Psychological Science
Konferencia szervezés
2000
6th Fenno-Hungarian Conference főszervezője, Szegedi Tudományegyetem, Pszichológia Tanszék. Április 14-16
2002
Magyar Pszichológiai Társaság Országos Nagygyűlése, Programbizottság és Tudományos Bizottság tagja, május 30-június 3, Szeged
Children's Identity and Citizenship for Europe 4th Conference, Budapest. Május 15-18, a helyi szervezőbizottság elnöke, a konferencia Tudományos Bizottságának tagja
2003
Europe of many cultures. Fifth European Conference of the Children's Identity and Citizenship for Europe, Braga, Portugália. Május 8-11, a konferencia Tudományos Bizottságának tagja
International Association of Cross-Cultural Psychology VIth Regional Congress, Budapest. Július 12-16, a konferencia elnöke, a Szervezőbizottság tagja, a Tudományos Bizottság elnöke
2004
Sixth European Conference of the Children's Identity and Citizenship for Europe, Krakkó, Lengyelország. Május 17-20, a konferencia Tudományos Bizottságának tagja
2005
International Association for Cross Cultural Psychology VIIth Regional Congress, San Sebastian, Spanyolország. Július 12-16, a Tudományos Bizottság tagja
Seventh European Congress of the Children’s Identity and Citizenship for Europe, Ljubljana, Szlovénia. Május 19-21, a konferencia Tudományos Bizottságának tagja
2006
New Researchers for the New Europe, First International Research Student Conference and Doctoral Student Workshop, Riga, Lettország. Május 24-25, a konferencia Elnöke.
Eighth European Conference of the CiCe Erasmus Thematic Network Children’s Identity and Citizenship in Europe. Citizens of Europe and the World: Teaching European and Global Citizenship, Latvijas Universitate, Riga, Lettország. Május 25- 27, a konferencia Tudományos Bizottságának tagja
2007
Children’s Identity and Citizenship in the Visegrád Context. Presov University, Szlovákia. Április 25-27, a konferencia Tudományos Bizottságának tagja
Ninth European Conference of the CiCe Erasmus Thematic Network. Citizenship Education in Society. Université Paul-Valery Montpellier, Franciaország. Május 23-24, a konferencia Tudományos Bizottságának tagja
New Research for the New Europe, Second International Research Student Conference and Doctoral Student Workshop, Université Paul-Valery Montpellier, Franciaország. Május 23-24, a konferencia Elnöke
2008
New Research for the New Europe, Third International Research Student Conference and Doctoral Student Workshop, University of Istanbul, Istanbul, Törökország. Május 24-25, a konferencia Elnöke
10th European Conference of Children’s Identity and Citizenship in Europe. Május 29-31, Isztanbul, Törökország. A konferencia Tudományos Bizottságának tagja
19th International Congress for Cross-Cultural Psychology, International University, Bremen, Németország. Július 27-31, a konferencia Tudományos Bizottságának tagja
2009
New Research for the New Europe, Fourth International Research Student Conference and Doctoral Student Workshop, Malmö University, Malmö, Svédország. Május 20-21, a konferencia elnöke
11th European Conference of Children’s Identity and Citizenship in Europe. Malmö University, Malmö, Svédország. Május 21-23, a konferencia Tudományos Bizottságának tagja
2010
International Symposium on Women’s Education in Turkey and Japan for Social Development’ Canakkale Oneksiz Mart University, Törökország. Október 6-8, a Tudományos Bizottság tagja
New Research for the New Europe, Fifth International Research Student Conference and Doctoral Student Workshop, Universitat Autonoma de Barcelona, Barcelona, Spanyolország. Május 20-21, a konferencia Elnöke.
12th European Conference of Children’s Identity and Citizenship in Europe. Universitat Autonoma de Barcelona, Barcelona, Spanyolország. Május 20-21, a konferencia Elnöke.
2011
13th European Conference of Children’s Identity and Citizenship Regional Conference ’Global Citizenship’ Coimbra, Portugália. Január 18, a konferencia Tudományos Bizottságának a tagja
6th Conference on Woman in Culture. University of Gdansk, Lengyelország. Március 8.,a konferencia Tudományos Bizottságának tagja.
International Association of Cross-Cultural Psychology, Istanbul, Törökország. Június 30-Július, a konferencia Tudományos Bizottságának tagja
Magyar Pszichológiai Társaság XX. Jubileumi Nagygyűlés, Budapest. Május 25-27, a konferencia Tudományos Bizottságának tagja
3rd South European and Mediterranean Citizenship Education Conference. Patras, Görögország. Május 6-8, a konferencia Tudományos Bizottságának tagja
13th Conference of the Children’s Identity and Citizenship in Europe Network, Dublin, Írország. Június 9-11, a konferencia Tudományos Bizottságának tagja
New Researchers for the New Europe, Sixth International Research Student Conference and Doctoral Student Workshop, Dublin, Írország. Június 8-9, a konferencia Elnöke
2012
14th Annual CiCe Network Conference, Creating Communities: Local, national, global. University of York, York, UK. Május 24-26, a konferencia Tudományos Bizottságának tagja
CiCe Seventh Annual Research Student Conference. University of York, York, UK. Május 23-24, A konferencia Elnöke
Magyar Pszichológiai Társaság Magyar Pszichológiai Társaság XXI. Országos Nagygyűlés. Szombathely. Május 30-június 1. A konferencia Tudományos Bizottságának tagja
2013
CiCe 8th Annual Research Student Conference, Lisszabon, Portugália. Június 12-14, a konferencia elnöke
15th Annual CiCe Network Conference, Identities and citizenship education: Controversy, crisis and challenges, Lisszabon, Portugália. Június 14-16, a konferencia Tudományos Bizottságának tagja
ISSBD Regional Workshop on “Interpersonal dynamics in childhood and adolecence” Budapest, Magyarország. Szeptember 12 - 14
Magyar Pszichológiai Társaság XXII. Nagygyűlése, Budapest. A konferencia Tudományos Bizottságának tagja
2014
Magyar Pszichológiai Társaság XXIII. Nagygyűlése. Marosvásárhely. Május 14-18, a konferencia Tudományos Bizottságának tagja
The International Association of Cognitive Education and Psychology (IACEP), Budapest. Június 19-20, a konferencia Tudományos Bizottságának tagja
CiCe Ninth Annual Research Student Summer School and Conference, University of Warmia and Mazury, Olsztyn, Lengyelország. Június 10-12, a Nyári Egyetem és a konferencia Elnöke
16th Annual CiCe Network Conference, Innovative Practice and Research Trends in Identity, Citizenship and Education, University of Warmia and Mazury, Olsztyn, Lengyelország. Június 12-14, a konferencia Tudományos Bizottságának tagja
2015
Magyar Pszichológiai Társaság XXIV. Nagygyűlése. Eger. Május 28-30, a konferencia Tudományos Bizottságának tagja
Appearance Matters International Symposium COST-Action, Budapest. Április 13-14, a konferencia fő szervezője
European Congress of Psychology, Milanó, Olaszország. Július 7-10, a konferencia Tudományos Bizottságának tagja
Children’s Identity and Citizenship in Europe: European Association (CiCeA) and Jean Monnet Cice Network Conference, Korinthos, Görögország. Szeptember 3-4, a konferencia Tudományos Bizottságának tagja
2016
Magyar Pszichológiai Társaság XXV. Nagygyűlése. Budapest. Június 2-4, a konferencia Tudományos Bizottságának tagja
7th International Congress of Psychologists of Slovenia: Applied Neuropsychology: Between Small and Big Networks, Crnja Gora, Szlovénia. Szeptember 19-21, a konferencia Tudományos Bizottságának tagja
Children’s Identity and Citizenship in Europe: European Association (CiCeA) and Jean Monnet Cice Network Conference, Madrid, Spanyolország. Június 14-16, a konferencia Tudományos Bizottságának tagja
Children’s Identity and Citizenship in Europe: European Association (CiCeA) and Jean Monnet Cice Network 1st Research Student Conference, Madrid, Spanyolország. Június 16-18, a konferencia Elnöke
2017
Children’s Identity and Citizenship in Europe: European Association (CiCeA) and Jean Monnet Cice Network Conference, University College VIVES, Brugge, Belgium. Június 7-9, a konferencia Tudományos Bizottságának tagja
Children’s Identity and Citizenship in Europe: European Association (CiCeA) andJean Monnet Cice Network 2nd Research Student Conference. University College VIVES, Brugge, Belgium. Június 7-9, a konferencia Elnöke
9th European Regional Conference of the International Association of Cross-Cultural Psychology, Varsó, Lengyelország. Július 16-19, a konferencia Tudományos Bizottságának tagja
2018
20th Annual Children’s Identity and Citizenship European Association and 2nd Joint CitizED Association Conference Citizenship & Identity in a ‘Post-Truth’ World, Varsó, Lengyelország. Május 10-12, a Tudományos Bizottság tagja
Second International Conference: Healthier Societies Fostering Healthy Organizations: A cross-cultural perspective. Firenze, Olaszország. Augusztus 30-Szeptember 1, a Tudományos Bizottság tagja
2019
21th Annual Children’s Identity and Citizenship European Association Citizenship & Identity in a ‘Post-Truth’ World, Prága, Cseh Köztársaság, a konferencia Tudományos Bizottságának tagja
Youth Activism, engagement and the development of new civic learning. Leverhulme Trust Conference. Június 25-27, Research Centre of Natural Sciences. Budapest. A konferencia szervezője és a tudományos bizottság tagja.
2020
International Congress of Psychology, Prága, Cseh Köztársaság, a nemzetközi Tanácsadó Testület tagja
Nyelvtudás
Nyelv | Nyelvtudás szintje és fajtája |
Angol | felsőfok |
Német | alapfok |
Díjak és kitüntetések
Díj vagy kitüntetés neve | Kiadó intézmény | Elnyerés éve |
Akadémiai Díj, "Személyiségfejlesztő kiscsoportok a művelődési hátrány csökkentésére" című téma keretében írt tanulmányra | MTA | 1980 |
Széchenyi Professzori Ösztöndíj | Oktatási Minisztérium | 2000-2003 |
Tiszteletbeli Professzor | Tianjin Normal University, Institute for Psychology, Kína | 2004 |
„Legjobb külföldi előadó” | Brunel University, Department of Human Sciences, Cross-Cultural Psychology Master of Science Course, London, UK | 2002, 2003, 2004, 2005, 2006 |
„Legjobb konferencia előadás” Díj (Best Paper Award) | The 3rd International Conference on Advanced and Sytematic Research – ECNSI-2009. November 12-14, Zadar, Horvátország. | 2009 |
Gordon Allport Intergroup Relations Prize | The Society for the Psychological Study of Social Issues (Michelle Gelfand, University of Maryland, USA és munkatársaival közösen) | 2012 |
Scientific Award of Excellence in Research | ISCTE- University Institute of Lisbon, CIES-IUL, Lisbon, Portugal a Robin Goodwinnel és munkatársaival (2012) közösen publikált tanulmányért | 2013 |
Sapere Aude Díj, kiemelkedő kutatási tevékenységért | Eötvös Loránd Tudományegyetem, Pedagógia és Pszichológiai Kar | 2013 |
Ranschburg Pál Emlékdíj kiemelkedő oktatói és kutatói tevékenységért | Magyar Pszichológiai Társaság | 2018 |
Vendégoktatás és kutatóutak külföldi intézményekben
Időszak | Intézmény | Tevékenység |
1992 | Göteborgi Egyetem Nevelési és Neveléskutatási Intézet |
Prof. Ference Marton meghívására 1 hónapon át Vendégkutató |
1993, 1994, 1996, 1999 | MTA és a Finn Tudományos Akadémia csereegyezménye keretében | 1 hónapos ('93 és '94) és 2 hetes ('96 és '99) finnországi ösztöndíj |
1993 | Wenner-Gren Center, Stockholm | 1 hónapos vendégkutatói ösztöndíja a prof.Ference Martonnal folytatott közös kutatás elősegítésére |
1994 | University of Göteborg, Svédország | "Recent Development of Qualitative Research" című 1hónapos nemzetközi workshop |
1996-1997 | Tohoku Fukushi University, Department of Psychology and Social Welfare, Sendai, Japan | Japan Foundation 1 éves kutatói ösztöndíja a "Concepts on Competition in Japan" című kutatásra |
1997-1998 | Center for Advanced Study in the Behavioral Sciences, Stanford, USA | Lindzey-Fellow |
2001, 2004 | Az MTA és a Kínai Tudományos Akadémia csereegyezménye keretében | 2 hetes kínai ösztöndíj |
2004 | Faculty of Sociology and Social Psychology, Kansai University, Osaka, Japán | vendégprofesszor 5 hónapra |
2005 | Freie Universitet, Berlin, Németország | 1 hetes vendégkutatói meghívás |
2006 | Université Champagne-Ardenne, Reims | Workshop on Economic Psychology, “Perception of competition in the business world” |
2007, 2008, 2010, 2011 | Autonomous University of Madrid, Faculty of Developmental Psychology and Education | 2 hetes vendégprofesszori meghívás az spanyol Oktatási Minisztérium „Excellence Programjának” keretében |
2007 | University of Gdansk, Cross-Cultural Psychology Summer School, Lengyelország | 1 hét vendégprofesszor |
2008 | 2nd Summer School „Appreciating Diversity”, University of Gdansk, Lengyelország | 1 hét vendégprofesszor |
2008, 2009 | Brunel University, London | 1 hét vendégoktató Erasmus keretében |
2008, 2010 | University of Rome ’La Sapienza” , Faculty of Psychology | Citizenship Doctoral Programme |
2008 | University of Zagreb, Doctoral School of the Faculty of Teacher | Oktató doktori iskolában |
2009 | Canakkale Onsekiz Mart University, Doctoral School of Educational Studies, Faculty of Education, Törökország | Oktató doktori iskolában |
2010, 2015 | Brunel University, London | 10 nap vendégoktató Erasmus keretében |
2011 | University of Gdansk, Lengyelország | 9 nap vendégoktató Erasmus keretében |
2013, 2014 | University of International Business and Economics, Peking, Kína | 1 hónap vendégprofesszor |
2014 | S. Toraighyrov State University,Pavlodar, Kazahsztán | 4 hét vendégoktató (március/október) |
2014, 2017 | Faculty of Pychology, University of Vienna, Ausztria | 8 nap és 5 nap vendégoktató Erasmus keretében |
2014, 2015, 2016, 2017, 2018, 2019 | University of International Business and Economics, Peking, Kína | 2 hét meghívott vendégprofesszor |
2016, 2017, 2019 | Brunel University, London | 5 nap vendégoktató Erasmus keretében |
2019 | International Centre of Sociocultural Research, Higher School of Economics, Moszkva, Oroszország | 5 nap meghívott vendégprofesszor |
2020 | Centre of Evolution and Culture, Brunel University, London | 5 nap vendégoktató Erasmus keretében |
Doktori témavezetések
Doktori hallgató neve, intézmény |
Kutatási téma / Disszertáció címe | Védés éve |
Zehava Toren, Eötvös Loránd Tudományegyetem, Neveléstudományi Tanszék | The reproduction of class structure through artwork in Israeli Kindergartens | 2000 |
Ilana Bluma Navon, Eötvös Loránd Tudományegyetem, Neveléstudományi Tanszék | The Developmental Failure in the Interaction between Cognition and Affectivity in Adolescence | 2001 |
Yaffa Shabat, Eötvös Loránd Tudományegyetem, Neveléstudományi Tanszék | Factors which influence social adjustment of blind and visually impaired children in integrative frameworks in Israel | 2002 |
Adi Shulkin, Eötvös Loránd Tudományegyetem, Neveléstudományi Tanszék | The effect of the ability to synchronise regular beat to the kinaesthetic system, on the improvement of learning abilities | 2002 |
Sarit Segal, Eötvös Loránd Tudományegyetem, Neveléstudományi Tanszék | Epistemic authority of adolescent girls and psychological effectiveness of aerobic fitness | 2002 |
Dafna Hammer-Budnaro, Eötvös Loránd Tudományegyetem, Neveléstudományi Tanszék | Improving the chances of success among adolescents at risk of scholastic failure: an intervention program | 2003 |
Yosef Hezy, Eötvös Loránd Tudományegyetem, Neveléstudományi Tanszék | Opposition, anger and aggression among Ethiopean immigrant youth | 2003 |
Israel Azaria, Eötvös Loránd Tudományegyetem, Neveléstudományi Tanszék | Factors predicting success in achievement tasks in school | 2003 |
Shelly Nordheim, Eötvös Loránd Tudományegyetem, Neveléstudományi Tanszék | Social integration between student with special needs and ordinary students | 2003 |
Racheli Cohen, Eötvös Loránd Tudományegyetem, Neveléstudományi Tanszék | Satisfaction of therapists working in educational frameworks as a function of professional identity and interpersonal relations with the principal | 2003 |
Hissy Abramovsky, Eötvös Loránd Tudományegyetem, Neveléstudományi Tanszék | Enhancing ego-mastery through music therapy of primary enuresis-balancing restraint and flowing | 2004 |
Berkics Mihály, Eötvös Loránd Tudományegyetem, Pszichológiai Doktori Iskola | A társadalmi viszonyok és a társadalomban zajló versengés igazságosságának az észlelése | 2010 |
Orosz Gábor, ELTE Pszichológiai Doktori Iskola és Ecole Doctorale SHS, Université de Reims, Champagne-Ardenne | Social Representation of competition, fraud, and academic cheating of French and Hungarian Citizens | 2010 |
Sándor Mónika, Eötvös Loránd Tudományegyetem, Pszichológiai Doktori Iskola | A versengés, a győzelem és a vesztés fogalma kisiskolás korban | 2010 |
Sebestyén Nóra, Eötvös Loránd Tudományegyetem, Pszichológiai Doktori Iskola | A perfekcionizmus, a tanulmányi motiváció, az attribúciós folyamat, a versengés és a pszichológiai jól-lét kapcsolatának vizsgálata magyar és kínai diákok között | 2016 |
Nagy Tamás, Eötvös Loránd Tudományegyetem, Pszichológiai Doktori Iskola | A versengést és győzelmet kísérő pozitív stressz pszichofiziológiája | 2016 |
Richter Júlia, Pécsi Tudományegyetem. Pszichológiai Doktori Iskola | Trauma pszichoanalitikus megközeltésben | 2022 |
Csicsovszkiné Szilasi Judit, ELTE Pszichológiai Doktori Iskola | Visszailleszkedési kultúrsokk kettős perspektívából | 2022 |
Olena Shkliaeva, ELTE Pszichológiai Doktori iskola | Social Factors of Integration to workplaces in Hungary and in the Hungarian society for immigrants and sojourners | 2022 |
Mariem Jibeli, ELTE Pszichológiai Doktori Iskola | Acculturation of the Arab immigrants into the Hungarian society: cooperation and competition strategies | 2024 |
Lakatos Miklós, ELTE Pszichológiai Doktori Iskola | Az együttműködő versengés és az önfejlődésre koncentráló vezetők szerepe a fenntarthatóságban a biztonsági tanulmányok tükrében | 2024 |
Cristina Greculescu, Bremen International Graduate School of Social Sciences (co-supervisor) | Teaching Grit: Examining the Effects of a School-based Intervention to Foster Grit | 2022 |
Opponencia doktori védéseken
Doktori hallgató neve, intézmény |
Kutatási téma / Disszertáció címe | Védés éve |
F. Lassú Zsuzsa, ELTE | Barátok és barátnők - együtt és egymás ellen: Nemi különbségek vizsgálata baráti kapcsolatokban | 2003 |
Inántsy Pap Judit, Debreceni Egyetem | Óvodás korú gyerekek társas kapcsolatainak vizsgálata. Kötődés, társas helyzet, kapcsolat tudatosság | 2004 |
Czike Bernadett, ELTE, Pedagógiai Doktori Iskola | A pedagógus szerep változása | 2005 |
Takáts István, Pécsi Tudományegyetem | Az Ötödik Rend - ifjúságának és pedagógusainak versengése | 2006 |
Katona Nóra, ELTE Pszichológiai Doktori Iskola | Student styles and socialization: a comparative study | 2007 |
Dafna Perry, ELTE | Screening tools for school readiness among Ethiopian and Israeli preschool children | 2008 |
Csukonyi Csilla, Debreceni Egyetem | A társas orientáció (individualizmus és kollektivizmus) és a „cultural trade off” hipotézis tudatos alkalmazhatóságának vizsgálati lépései: Magunkért legyünk vagy másokért; vagy mások legyenek értünk? | 2009 |
Koltai Miklós, Semmelweis Egyetem, Magatartástudományi Doktori Iskola | Az együttes feladatmegoldás hatékonyságának vizsgálata: A röplabdázók felkészítésének és versenyeztetésének szakmódszertani vonatkozásai | 2009 |
Sara Sher, ELTE | The Relationship between Empathic Ability and Modes of Existence (MoE) and the Development of Positive Self-Esteem and Sense of Empowerment among the Participants in a Training Program for Group Instructor | 2009 |
Fülöp Éva, Pécsi Tudományegyetem | A történelmi pálya és a nemzeti identitás érzelmi szerveződése | 2010 |
Kasik László, Szegedi Tudományegyetem | A szociálisérdek-érvényesítő, az érzelmi és a szociálisprobléma-megoldó képességek vizsgálata 4-18 évesek körében | 2010 |
Krizbai Tímea, Debreceni Tudományegyetem | Az evészavarok egyes epidemiológiai és pszichológiai vonatkozásai, különös tekintettel az önéletrajzi emlékezetre | 2011 |
Mazai Shira Assedou, ELTE PPK Neveléstudományi Doktori Iskola | Women as educational leaders in comprehensive and technological vocational high schools and their impact on school life | 2012 |
Jeremy Lemoine, University of Reims Champagne-Ardenne | Gambling Games: Risk Taking, Social Representation and Disorder | 2014 |
Papp Gábor, Debreceni Tudományegyetem, Doktori Iskola | A jóvátétel megbocsátásra való hatása | 2015 |
Anthony Wilfred Solomon, University of South Africa | Cultural intelligence and its role in the leadership style and leadership effectiveness domain | 2017 |
Dancs Katinka, Szegedi Tudományegyetem, Pedagógia Tanszék | Általános iskolások nemzeti identitásának vizsgálata – A nemzeti szimbólumok ismerete, a nemzeti identitás erőssége. A nemzeti identitással összefüggő vélekedések | 2018 |
Zsolnai Anikó, MTA Doktora Disszertáció | A szociális kompetencia fejlődése és fejlesztési lehetőségei gyermekkorban | 2020 |
(MTMT)
Független idézők összesen: 0
Független idézők összesen: 4062
Tudományos közlemények összesen: 560
Title: Professor
Gender: Female
Year of Birth: 1956
Place of Birth (Country): Hungary
Email-address(es): Ez az e-mail-cím a szpemrobotok elleni védelem alatt áll. Megtekintéséhez engedélyeznie kell a JavaScript használatát.
Office Phone Number:
Doctoral Studies
Doctor of the Hungarian Academy of Sciences (DSc)
Year of defence (DSc): 2015
Title of Thesis: The Psychology of Competition, Winning and Losing and Cultural Differences
Issuing institution: Hungarian Academy of Sciences
CSc (Candidate of Sciences) – Ph.D.Hungarian Academy of Sciences, Budapest
Year of defence (PhD / CSc): 1995
Discipline: Psychology
Title of Thesis: The Scientific and Implicit Theories of Competition
Issuing Institution: Hungarian Academy of Sciences
MA Studies
Year of Obtaining the MA Degree: 1980
Discipline(s): Psychology
Title of Thesis: The Role of Rivalry in Group Dynamics
Issuing Institution: Eötvös Loránd University (ELTE)
Further Studies and Qualifications
Institution | Qualification | Year of Obtaining the Qualification |
Hungarian Psychoanalytic Association | Psychoanalytically oriented psychotherapist | 2011 |
Semmelweis University of Medicine, Budapest | Psychotherapist Postgraduate Degree | 2001 |
Imre Haynal Medical University, Budapest, Clinical Psychology Department | Clinical Psychology Postgraduate Degree | 1998 |
Employment
Current Employer: Károli Gáspár University of the Reformed Church
Faculty: Humanities and Social Sciences
Institute: Institute of Psychology
Department: Social and Intercultural Psychology Department
Current Position(s): professor
Current Employer: Institute of Cognitive Neuroscience and Psychology, Research Centre of Natural Sciences, Eötvös Loránd Research Network
Research group: Social and Cultural Psychology Group
Current Position(s): head
Previous Employer: Eötvös Loránd University, Faculty of Education and Psychology
Previous Position Held: professor, head of research group (2003-2020)
Previous Employer: University of Szeged, Department of Psychology
Previous Position Held: associate professor, head of Departmental Group of Social and Organizational Psychology (1997-2003)
Research and teaching expertise
Areas of Research
Psychology of competition and within that: Constructive and destructive competition; The psychology of cooperative competition; Cultural differences in competition; Attitudes towards Competition; The psychology of winning and losing; The relationship between competition and psychological and somatic health; Perceptions of economic competition; Competition in business life; Fair and unfair competition; Competition in old age; Competition in early childhood; Implicit theories of competition; Prototypes of competitive and non-competitive people; Competitive behaviour of gifted children; Competition in psychoanalysis; Citizenship; Youth activism.
Research Grants
2020-2024 Patterns of Competitive Behaviour in Development in a Developmental and Socio-cultural Approach: Interactions Between the Individual and Society. Hungarian Scientific Research Fund (K 135963). Project leader: Márta Fülöp
2016-2019 Youth Activism, Engagement and the Development of New Civic Learning Spaces. Leverhulme Foundation, England. Project leader: Ian Davis (University of York, England)
2015-2019 The Individual, Situational and Sociocultural Determinants of Psychologically and Somatically Healthy Competition. Hungarian Scientific Research Fund. (K-111 789). Project leader: Márta Fülöp
2013-2016 Aging in a Competitive Society: Psychophysiological Correlates of Risk taking. Hungarian Scientific Research Fund (K 104332). Project leader: Prof. Márk Molnár
2010-2012 The Cooperative Competitive European Citizen, EU Social Reform Operative Programme (4.2.1/B-09/1 KMR- 2010-0003)
2009-2013 Personality, Age, Situational and Cultural Determinants of Fair and Unfair Competition. Hungarian Scientific Research Fund (K 77691), Project leader: Márta Fülöp
2008-2010 Social Capital within the Visegrad Context: cooperation and competition seen by the future generation of business people. International Visegrad Fund. Project leader: Márta Fülöp
2007-2010 Is citizenship education necessary? Investigation of teachers’ and students’ ideas related to citizenship education. Direction General de Investigacion Cientifica y Tecnica (CSE J2007-64719/EDUC). Project leader: Prof. Alejandra Navarro, Autonomous University of Madrid, Spain
2005-2007 The Individual, Institutional and Societal Determinants of Competitiveness. Hungarian Scientific Research Fund, (NKFP 5/049/2004). Project leader: Márta Fülöp
2004-2007 Family and Institutional Socialisation of Constructive Competition from Early Childhood to Adolescence, with Special Focus on Coping with Winning and Losing, Hungarian Scientific Research Fund (T46603). Project leader: Márta Fülöp
2003-2006 Integrating Migrants across Europe:Optimizing Support Networks for Political, Psychological and Educational Adjustment in Six Western, Central and Eastern European Nations. British Academy. Project leader: Prof. Robin Goodwin, Brunel University, London
2003-2004 Competition and Cooperation as Motivation for Learning and as Social Skill in the School. Grant from the Ministry of Education, Educational Research Committee. Project leader: Marta Fülöp
2003-2004 Academic Competition in Hong Kong: Comparative and Developmental Perspectives with Prof. David Watkins. Small Project Funding Program, University of Hong Kong
2002-2005 Cognitive and Behavioural Processes in Old Age: Decision making, Competition, Perception of Novelty within a Changing Society. Hungarian Scientific Research Fund (NKFP 2002, 5/0071). Project leader: István Czigler, Institute for Psychology, Hungarian Academy of Sciences, Hungary
2000-2003 Teachers' Professional and Personal Discourses in the Area of Competition and Cooperation: A Comparative Study of the UK, Hungary and Slovenia, British Academy. Hungarian Academy of Sciences, Slovenian Academy of Sciences. Project leaders: Dr. Márta Fülöp, Dr. Alistair Ross (Metropolitan University, London) and Marjanca Pergar Kuscer (University of Ljubljana)
2000-2003 Adolescents' and Young Adults' Concepts on Competition. Johann Jacobs Foundation
1999-2002 The Interaction between Education for Enterprise and Education for Citizenship in Hungary and Britain with Prof. Alistair Ross and Merryn Hutchins (University of North London), Ian Davis (University of York) and Mihály Berkics (Institute for Psychology, Hungarian Academy of Sciences, Hungary), Hungarian Scholarship Board, British Council. Project leaders: Márta Fülöp, Ian Davis
1999-2003 Concepts on Competition in Relation to Social-political Socialization and in Cross-cultural Comparison. Hungarian Scientific Research Fund (T029876)
1997-1998 Situated Cognition and Learning and the Japanese Concepts on Learning with prof. Ference Marton, University of Göteborg, Sweden. The Magnus Bergwall Foundation, Sweden
1995-1996 Adolescents' and Young Adults' Concepts on Competition in Relation to Current Political Changes in Hungary. National Foundation for High Priority Social Science Research
1994-1995 The Phenomenography of Literary Understanding with Prof. Ference Marton, University of Göteborg, Sweden and Maj Asplund, University of Göteborg, Sweden. Wilhelm and Martina Lundgrens Scientific Foundation
1993-1994 Exploring the Socio-psychological Characteristics of Hungarian Jewish Identity with PhD. Ferenc Erős, Institute for Psychology, Hungarian Academy of Sciences, Hungary. Hungarian Scientific Research Fund
1991-1994 Sociopsychological Study of the Enemy of Rivalisation. Hungarian Scientific Research Fund
1990-1991 The Social Psychology of Competition. Soros Foundation of the Hungarian Academy of Sciences, Social Science Grant
Education and Research Management
Consultancy
2016-2020 International Society for the Study of Behavioral Development, Distinguished Scientific Award Committee, member
2019 La Caixa Foundation, Postdoctoral Junior Leader Programme, expert evaluator
2018 H2020-MSCA-ITN-2018, Marie Skłodowska-Curie Work Programme, expert evaluator
2008-2019 Hungarian Fulbright Committee, reviewer
2018 International Society for the Study of Behavioral Development, Distinguished Scientific Award Committee, member
2017 International Society for the Study of Behavioral Development, Distinguished Scientific Award Committee, member
2017 International Society for the Study of Behavioral Development, Distinguished Scientific Award Committee, member
2017 Slovenian Research Agency, public call, remote reviewer
2016 Slovenian Research Agency, public call, remote reviewer
2016 International Society for the Study of Behavioral Development, Distinguished Scientific Award Committee, member
2016 H2020-MSCA-INTERNATIONAL TRAINING NETWORKS-2016, Marie Skłodowska-Curie Work Programme, expert evaluator
2015 European Science Foundation COST (Cooperation in Science and Technology) -Action Open Call 2015, expert evaluator
2015 H2020-YOUNG SOCIETY-2015, expert evaluator
2015 H2020-MSCA-INTERNATIONAL TRAINING NETWORKS-2015, Marie Skłodowska-Curie Work Programme, expert evaluator
2013 FP7-PEOPLE-2013-IIEF, Marie-Curie, expert evaluator
2009-2010 European Science Foundation, COST (Cooperation in Science and Technology), project evaluator
2004-2005 Center for Social Development and Education, University of Massachusetts, Boston, Special Olympics Regional Collaborating Center, consultant
2003 Prime Minister's Office, UN Department of Crime and Drug Prevention "For a Cleaner Public Life" Education, Human Development, Public Opinion Research Expert Working Group. Member, invited expert
2001 European Science Foundation, "Integrating Immigrants into their new societies" Exploratory Workshop, invited expert
1997-2001 International Business School, Budapest, research consultant
1992-1999 International Training Centre for Bankers, Budapest, training consultant
Journal editing/member of editorial board, domestic
Magyar Pszichológiai Szemle (Hungarian Journal of Psychology), Editor-in-Chief (2015-2022)
Magyar Pedagógia (Hungarian Educational Review), Member of the Editorial Board (from 2015)
Journal editing/member of editorial board, international
Citizenship, Teaching&Learning, Associate-Editor (since 2005)
European Psychologist, Member of the Editorial Board (since 2004)
Napredak (Journal of Pedagogical Theory and Practice, Zagreb), Member of the Editorial Board (since 2009)
Citizenship, Social and Economics Education, Member of the Editorial Board (since 2011)
International Perspectives in Psychology: Research, Practice & Consultation, Member of the Editorial Board (since 2011)
Journal of Social Science Education, Member of the Editorial Board (since 2013)
Current Issues in Personality Psychology, Member of the Editorial Board (since 2020)
Psychological Studies (official journal of the National Academy of Psychology (NAOP), India, Member of the Editorial Board (since 2020)
Leadership and Membership in Academic Societies
Period | Name of Organization | Function (if any) |
2016-2024 | International Association of Cross-Cultural Psychology | Secretary General |
2020-2022 | Children's Identity and Citizenship: European Association (CICE) | President Elect |
2008-2020 | Children's Identity and Citizenship: European Association (CICE) | Research and Publication Officer |
Since 2011 | International Society for the Study of Behavioral Development | Regional Representative |
2018-2021 | COST OC-2018-1-22727 Transnational Collaboration on Bullying, Migration And Integration at School Level (TRIBES) | Member of the Management Committee |
2020-2022 | Citizenship Education in the Context of European Values - The Educational Aspect, Jean Monnet Network Erasmus + | Member of the Management Committee |
2020-2022 | Romanian Youth Academy (RYA) | Member of the Advisory Board |
2011-2023 |
'Domus' Hungarian Science Abroad. Presidential Committee. Hungarian Academy of Sciences |
Member |
2014-2024 | Committee of Psychological Sciences of the Hungarian Academy of Sciences | Member |
Since 2013 | Doctoral and Habilitation Committee of the Faculty of Humanities of the University of Pécs | External Member |
Since 2013 | Hungarian Psychological Association | Secretary of International Affairs |
Since 2014 | European Federation of Psychologists (EFPA) | Representative of the Hungarian Psychological Association |
2019-2022 | College of Humanities and Social Sciences of the National Research, Development and Innovation Office (NKFIH) | Member |
Conference organisation
2000
6th Fenno-Hungarian Conference, University of Szeged, Department of Psychology. 14-16 April. Chief Organiser
2002
National Conference of the Hungarian Psychological Association. Szeged, 30 May-3 June. Member of the Programme Committee and Scientific Committee
Children's Identity and Citizenship for Europe 4th Conference. Budapest 15-18 May. Chair of the local Organising Committee, Member of the Scientific Committee
2003
Europe of many cultures. Fifth European Conference of the Children's Identity and Citizenship for Europe. Braga, Portugal, 8-11 May. Member of the Scientific Committee
International Association of Cross-Cultural Psychology VIth Regional Congress. Budapest, 12-16 July. Chair of the Conference, Member of the Organising Committee, Chair of the Scientific Committee
2004
Sixth European Conference of the Children's Identity and Citizenship for Europe. Cracow, Poland, 17-20 May. Member of the Scientific Committee
2005
International Association for Cross Cultural Psychology VIIth Regional Congress. San Sebastian, Spain, 12-16 July. Member of the Scientific Committee
Seventh European Congress of the Children’s Identity and Citizenship for Europe. Ljubljana, Slovenia, 19-21 May. Member of the Scientific Committee
2006
New Researchers for the New Europe, First International Research Student Conference and Doctoral Student Workshop. Riga, Latvia, 24-25 May. Chair of the Conference
Eighth European Conference of the CiCe Erasmus Thematic Network Children’s Identity and Citizenship in Europe. Citizens of Europe and the World: Teaching European and Global Citizenship. Latvijas Universitate, Riga, Latvia, 25-27 May. Member of the Scientific Committee
2007
Children’s Identity and Citizenship in the Visegrád Context. Presov University, Slovakia, 25-27 April. Member of the Scientific Committee
Ninth European Conference of the CiCe Erasmus Thematic Network. Citizenship Education in Society. Université Paul-Valery Montpellier, France. 23-24 May. Member of the Scientific Committee
New Research for the New Europe, Second International Research Student Conference and Doctoral Student Workshop. Université Paul-Valery Montpellier, France, 23-24 May. Chair of the Conference
2008
New Research for the New Europe, Third International Research Student Conference and Doctoral Student Workshop. University of Istanbul, Istanbul, Turkey, 24-25 May. Chair of the Conference
10th European Conference of Children’s Identity and Citizenship in Europe. 29-31 May, Istanbul, Turkey. Member of the Scientific Committee
19th International Congress for Cross-Cultural Psychology. International University, Bremen, 27-31 July, Germany. Member of the Scientific Committee
2009
New Research for the New Europe, Fourth International Research Student Conference and Doctoral Student Workshop. Malmö University, Malmö, Sweden, 20-21 May. Chair of the Conference
11th European Conference of Children’s Identity and Citizenship in Europe. Malmö University, Malmö, Sweden, 21-23 May. Member of the Scientific Committee
2010
International Symposium on Women’s Education in Turkey and Japan for Social Development. Canakkale Oneksiz Mart University, Turkey. 6-8 October. Member of the Scientific Committee
New Research for the New Europe, Fifth International Research Student Conference and Doctoral Student Workshop. Universitat Autonoma de Barcelona, Barcelona, Spain, 20-21 May. Chair of the Conference
12th European Conference of Children’s Identity and Citizenship in Europe. Universitat Autonoma de Barcelona, Barcelona, Spain, 20-21 May. Chair of the Conference
2011
13th European Conference of Children’s Identity and Citizenship Regional Conference ’Global Citizenship’. 18 January, 2011, Coimbra, Portugal. Member of the Scientific Committee
6th Conference on Woman in Culture. University of Gdansk, Poland, 8 March. Member of the scientific committee.
International Association of Cross-Cultural Psychology. Istanbul, Turkey June 30-July 2010. Member of the Scientific Committee
XXth National Conference of the Hungarian Psychological Association. Budapest, Hungary, 25-27 May. Member of the Scientific Committee
3rd South European and Mediterranean Citizenship Education Conference. Patras, Greece, May 6-8, 2011. Member of the Scientific Committee
13th Conference of the Children’s Identity and Citizenship in Europe Network. 9-11, June, Dublin, Ireland. Member of the Scientific Committee
New Researchers for the New Europe, Sixth International Research Student Conference and Doctoral Student Workshop. 8-9 June, Dublin, Ireland. Chair of the conference
2012
14th Annual CiCe Network Conference, Creating Communities: Local, national, global. University of York, York, UK. 24-26 May. Member of the Scientific Committee
CiCe Seventh Annual Research Student Conference. University of York, York, UK, 23-24 May. Chair of the conference
XXIth National Conference of the Hungarian Psychological Association. Szombathely, Hungary, 30 May -June 1. Member of the Scientific Committee
2013
CiCe 8th Annual Research Student Conference, 12-14 June, 2013, Lisbon, Portugal. Chair of the conference
15th Annual CiCe Network Conference, Identities and citizenship education: Controversy, crisis and challenges. 14-16 June, Lisbon, Portugal. Member of the Scientific Committee
ISSBD Regional Workshop on “Interpersonal dynamics in childhood and adolecence” Budapest, Hungary, 12 - 14 Sept
XXIIth National Conference of the Hungarian Psychological Association. Budapest, Hungary. Member of the Scientific Committee
2014
XXIIIth National Conference of the Hungarian Psychological Association. Marosvásárhely, Romania, 14-18 May. Member of the Scientific Committee
The International Association of Cognitive Education and Psychology (IACEP). Budapest, 19-20, June. Member of the Scientific Committee
CiCe Nineth Annual Research Student Summer School and Conference. 10-12 June, 2014, University of Warmia and Mazury, Olsztyn, Poland. Chair of the summer school and the conference
16th Annual CiCe Network Conference, Innovative Practice and Research Trends in Identity, Citizenship and Education. 12-14 June, University of Warmia and Mazury, Olsztyn, Poland. Member of the Scientific Committee
2015
XXIVth National Conference of the Hungarian Psychological Association. Eger, Hungary, 28-30 May. Member of the Scientific Committee
Appearance Matters International Symposium COST-Action. 13-14 April, Budapest. Chief organiser
European Congress of Psychology. Milan, Italy, 7-10 July. Member of the Scientific Committee
Children’s Identity and Citizenship in Europe: European Association (CiCeA) and Jean Monnet Cice Network Conference. 3-4 September, Corinth, Greece. Member of the Scientific Committee
2016
XXVthe National Conference of the Hungarian Psychological Association. Budapest, Hungary, 2-4, June. Member of the Scientific Committee
7th International Congress of Psychologists of Slovenia: Applied Neuropsychology: Between Small and Big Networks. 2015 September 19-21, Crnja Gora., Slovenia. Member of the Scientific Committee
Children’s Identity and Citizenship in Europe: European Association (CiCeA) and Jean Monnet Cice Network Conference. June 14-16, Madrid, Spain. Member of the Scientific Committee
Children’s Identity and Citizenship in Europe: European Association (CiCeA) and Jean Monnet Cice Network 1st Research Student Conference. June 16-18, Madrid, Spain. Chair of the conference
2017
Children’s Identity and Citizenship in Europe: European Association (CiCeA) and Jean Monnet Cice Network Conference. University College VIVES, June 7-9, Brugge, Belgium. Member of the Scientific Committee
Children’s Identity and Citizenship in Europe: European Association (CiCeA) andJean Monnet Cice Network 2nd Research Student Conference. University College VIVES, 7-9 June, Brugge, Belgium. Chair of the conference
9th European Regional Conference of the International Association of Cross-Cultural Psychology. 16-19 July, Warsaw, Poland. Member of the Scientific Committee
2018
20th Annual Children’s Identity and Citizenship European Association and 2nd Joint CitizED Association Conference Citizenship & Identity in a ‘Post-Truth’ World. Warsaw, Poland, 10-12 May. Member of the Scientific Committee
Second International Conference: Healthier Societies Fostering Healthy Organizations: A cross-cultural perspective. Florence, Italy, August 30-September 1. Member of the Scientific Committee
2019
21th Annual Children’s Identity and Citizenship European Association Citizenship & Identity in a ‘Post-Truth’ World. Prague, Czech Republic. Member of the Scientific Committee
Youth Activism, engagement and the development of new civic learning. Leverhulme Trust Conference. 25-27 June. Research Centre of Natural Sciences. Budapest. Organiser and member of the Scientific Committee
2020
International Congress of Psychology. 2020, Prague, Czech Republic. Member of the International Advisory Board
Language Skills
Language | Level and Kind of Proficiency |
English | Advanced |
German | Basic |
Honours, Distinctions, and Prizes
Name of Distinction | Issuing Institution | Year of Issuing |
Ranschburg Pál Memorial Plaque for Outstanding Research and Teaching | Hungarian Psychological Association | 2018 |
Scientific Award of Excellence in Research for the paper of Goodwin et al (2012) | ISCTE- University Institute of Lisbon, CIES-IUL, Lisbon, Portugal | 2013 |
Sapere Aude Award for Excellence in Research and teaching | Eötvös Loránd University, Faculty of Psychology and Education | 2013 |
Gordon Allport Intergroup Relations Prize | The Society for the Psychological Study of Social Issues (Michelle Gelfand, University of Maryland, USA principal investigator) | 2012 |
Széchenyi Distinguished Professor in Social Psychology | Hungarian Ministry of Education | 2000-2003 |
Scientific Award for Young Researchers "Group methods for enhancing personality and social development of socially disadvantaged adolescents" | Hungarian Academy of Sciences | 1980 |
Guest Professorships and Research Fellowships in Foreign
Institutions
Period | Institution | Activities |
1992 | University of Göteborg Institute of Education and Education Research | 1-month Visiting Researcher, upon inívitation of Prof. Ference Marton |
1993, 1994, 1996, 1999 | Hungarian Academy of Sciences and Finnish Scientific Academy, exchange agreement | 1-month (in '93 and '94) and 2-week (in '96 and '99) Finnish scholarship |
1993 | Wenner-Gren Center, Stockholm | 1-month Visiting Researcher for a joint research with prof. Ference Marton |
1994 | University of Göteborg, Sweden | 1-month international workshop Recent Development of Qualitative Research |
1996-1997 | Tohoku Fukushi University, Department of Psychology and Social Welfare, Sendai, Japan | 1-year research fellowship of the Japan Foundation for the research Concepts on Competition in Japan |
1997-1998 | Center for Advanced Study in the Behavioral Sciences, Stanford, USA | Lindzey Fellow |
2001, 2004 | Hungarian Academy of Sciences and the Chinese Scientific Academy, exchange agreement | 2-week Chinese scholarship |
2004 | Faculty of Sociology and Social Psychology, Kansai University, Osaka, Japan | 6-month Visiting Professor |
2004 -2009 | University of San Francisco, USA, Budapest Branch | Teaching Culture and Personal Values” to BA students |
2004 -2009 | University of Lund, Sweden, University of Vienna (Austria), Autonomous University of Madrid (Spain), University of Rome La Sapienza (Italy), University of Ljubljana (Slovenia) | ERASMUS Teaching Mobility |
2005 | Freie Universitet, Berlin, Germany | 1-week visiting scholar invitation |
2006 | Université Champagne-Ardenne, Reims | Workshop on Economic Psychology, “Perception of competition in the business world” |
2007, 2008, 2010, 2011 | Autonomous University of Madrid, Faculty of Developmental Psychology and Education | 2-week visiting professor invitation by the „Excellence Program” of the Spanish Ministry of Education |
2007-2008 | University of Gdansk | Invited professor Cross-Cultural at Psychology Summer School „Appreciating Diversity” |
2008, 2009, 2010, 2015, 2016, 2017, 2019, 2020 | Brunel University, London | 1-week (08-'09), 10-day ('10,'15) and 5-day ('16,'17,'19,'20) visiting professor, ERASMUS Teaching Mobility |
2008, 2010 | University of Rome ’La Sapienza” , Faculty of Psychology | Citizenship Doctoral Programme |
2008 | University of Zagreb, Doctoral School of the Faculty of Teacher | Teaching in the doctoral school |
2009 | Canakkale Onsekiz Mart University, Doctoral School of Educational Studies, Faculty of Education, Turkey | Teaching in the doctoral school |
2011 | University of Gdansk, Poland | 9-day Visiting Professor, ERASMUS Teaching Mobility |
2013-2019 | University of International Business and Economics (UIBE) Summer School, Beijing, China | Invited Professor (7 times) |
2014, 2015 | S. Toraighyrov State University,Pavlodar, Kazakstan | Invited Professor teaching the courses Psychology of competition in cross-cultural perspective and Psychology and Culture |
2014, 2017 | Faculty of Pychology, University of Vienna, Austria | 8 and 5-day Visiting Professor, ERASMUS Teaching Mobility |
2019 | Centre of Sociocultural Research of the Higher School of Economics, Moscow |
Teaching MA course Psychology of competition in cross-cultural perspective |
Supervisor of Doctoral Studies
Name of Doctoral Student, Institution |
Research Topic / Title of Dissertation | Year or Defence (If applicable) |
Zehava Toren, Eötvös Loránd University Department of Education | The reproduction of class structure through artwork in Israeli Kindergartens | 2000 |
Ilana Bluma Navon Eötvös Loránd University Department of Education | The Developmental Failure in the Interaction between Cognition and Affectivity in Adolescence | 2001 |
Yaffa Shabat, Eötvös Loránd University Department of Education | Factors which influence social adjustment of blind and visually impaired children in integrative frameworks in Israel | 2002 |
Adi Shulkin, Eötvös Loránd University Department of Education | The effect of the ability to synchronise regular beat to the kinaesthetic system, on the improvement of learning abilities | 2002 |
Sarit Segal, Eötvös Loránd University Department of Education | Epistemic authority of adolescent girls and psychological effectiveness of aerobic fitness | 2002 |
Dafna Hammer-Budnaro, Eötvös Loránd University Department of Education | Improving the chances of success among adolescents at risk of scholastic failure: an intervention program | 2003 |
Yosef Hezy, Eötvös Loránd University Department of Education | Opposition, anger and aggression among Ethiopean immigrant youth | 2003 |
Israel Azaria, Eötvös Loránd University Department of Education | Factors predicting success in achievement tasks in school | 2003 |
Shelly Nordheim, Eötvös Loránd University Department of Education | Social integration between student with special needs and ordinary students | 2003 |
Racheli Cohen, Eötvös Loránd University Department of Education | Satisfaction of therapists working in educational frameworks as a function of professional identity and interpersonal relations with the principal | 2003 |
Hissy Abramovsky, Eötvös Loránd University Department of Education | Enhancing ego-mastery through music therapy of primary enuresis-balancing restraint and flowing | 2004 |
Berkics Mihály, ELTE Doctoral School of Psychology | A társadalmi viszonyok és a társadalomban zajló versengés igazságosságának az észlelése | 2010 |
Orosz Gábor, ELTE Doctoral School of Psychology and Ecole Doctorale SHS, Université de Reims, Champagne-Ardenne | Social Representation of competition, fraud, and academic cheating of French and Hungarian Citizens | 2010 |
Sándor Mónika, ELTE Doctoral School of Psychology | A versengés, a győzelem és a vesztés fogalma kisiskolás korban | 2010 |
Sebestyén Nóra, ELTE Doctoral School of Psychology | A perfekcionizmus, a tanulmányi motiváció, az attribúciós folyamat, a versengés és a pszichológiai jól-lét kapcsolatának vizsgálata magyar és kínai diákok között | 2016 |
Nagy Tamás, ELTE Doctoral School of Psychology | A versengést és győzelmet kísérő pozitív stressz pszichofiziológiája | 2016 |
Richter Júlia, University of Pécs Doctoral School of Psychology | Trauma pszichoanalitikus megközelítésben | 2022 |
Csicsovszkiné Szilasi Judit,ELTE Doctoral School of Psychology | Visszailleszkedési kultúrsokk kettős perspektívából | 2022 |
Olena Shkliaeva, ELTE Doctoral School of Psychology | Social Factors of Integration to workplaces in Hungary and in the Hungarian society for immigrants and sojourners | 2022 |
Mariem Jibeli, ELTE Doctoral School of Psychology | Acculturation of the Arab immigrants into the Hungarian society: cooperation and competition strategies | 2024 |
Lakatos Miklós, ELTE Doctoral School of Psychology | Az együttműködő versengés és az önfejlődésre koncentráló vezetők szerepe a fenntarthatóságban a biztonsági tanulmányok tükrében | 2024 |
Cristina Greculescu, Bremen International Graduate School of Social Sciences (co-supervisor) | Teaching Grit: Examining the Effects of a School-based Intervention to Foster Grit | 2022 |
Opponent in Doctoral Defences
Name of Doctoral Student, Institution |
Title of Dissertation |
Year of Defence |
F. Lassú Zsuzsa, Eötvös Loránd University (ELTE) |
Barátok és barátnők - együtt és egymás ellen: Nemi különbségek vizsgálata baráti kapcsolatokban |
2003 |
Inántsy Pap Judit, University of Debrecen |
Óvodás korú gyerekek társas kapcsolatainak vizsgálata. Kötődés, társas helyzet, kapcsolat tudatosság |
2004 |
Czike Bernadett, ELTE, Doctoral School of Education |
A pedagógus szerep változása |
2005 |
Takáts István, University of Pécs |
Az Ötödik Rend - ifjúságának és pedagógusainak versengése |
2006 |
Katona Nóra, ELTE Doctoral School of Psychology |
Student styles and socialization: a comparative study |
2007 |
Dafna Perry, ELTE |
Screening tools for school readiness among Ethiopian and Israeli preschool children |
2008 |
Csukonyi Csilla, University of Debrecen |
A társas orientáció (individualizmus és kollektivizmus) és a „cultural trade off” hipotézis tudatos alkalmazhatóságának vizsgálati lépései: Magunkért legyünk vagy másokért; vagy mások legyenek értünk? |
2009 |
Koltai Miklós, Semmelweis University, Doctoral School of Behavioral Sciences |
Az együttes feladatmegoldás hatékonyságának vizsgálata: A röplabdázók felkészítésének és versenyeztetésének szakmódszertani vonatkozásai |
2009 |
Sara Sher, ELTE |
The Relationship between Empathic Ability and Modes of Existence (MoE) and the Development of Positive Self-Esteem and Sense of Empowerment among the Participants in a Training Program for Group Instructor |
2009 |
Fülöp Éva, University of Pécs |
A történelmi pálya és a nemzeti identitás érzelmi szerveződése |
2010 |
Kasik László, University of Szeged |
A szociálisérdek-érvényesítő, az érzelmi és a szociálisprobléma-megoldó képességek vizsgálata 4-18 évesek körében |
2010 |
Krizbai Tímea, University of Debrecen |
Az evészavarok egyes epidemiológiai és pszichológiai vonatkozásai, különös tekintettel az önéletrajzi emlékezetre |
2011 |
Mazai Shira Assedou, ELTE Doctoral School of Education |
Women as educational leaders in comprhenesive and technological vocational high schools and their impact on school life |
2012 |
Jeremy Lemoine, University of Reims Champagne-Ardenne |
Gambling Games: Risk Taking, Social Representation and Disorder |
2014 |
Papp Gábor, University of Debrecen, Doctoral School |
A jóvátétel megbocsátásra való hatása |
2015 |
Anthony Wilfred Solomon, University of South Africa |
Cultural intelligence and its role in the leadership style and leadership effectiveness domain |
2017 |
Dancs Katinka, University of Szeged, Department of Education |
Általános iskolások nemzeti identitásának vizsgálata – A nemzeti szimbólumok ismerete, a nemzeti identitás erőssége. A nemzeti identitással összefüggő vélekedések |
2018 |
Zsolnai Anikó, MTA Doctoral Dissertation |
A szociális kompetencia fejlődése és fejlesztési lehetőségei gyermekkorban |
2020 |
(MTMT)
Monographs
Edited Books and Journals
Chapters in Books
Organisation of conferences and workshops
Academic and public Appearances (Live and Electronic)
Copyright © 2023 Károli Gáspár Református Egyetem. Minden jog fenntartva.