Tanstúdió Média Műhely

Eredeti kiépítés, átadás

 

A Károli egyetem stúdiója 2007 szeptemberében kezdte meg működését. Az akkor átadott stúdiókomplexum alapvetően három nagyobb egységből állt. A földszinti 7 helyiséget magában foglaló rész az eredeti épület felújításával együtt, de szinte teljesen újonnan épült, gyakorlatilag önálló épület az épületben, az eredeti falaktól és a födémtől helyenként akár 60 cm hang- és hőszigetelés választja el, saját önálló fűtési, szellőztető gépészettel és különálló elektromos betáplálással rendelkezik.

A stúdió földszinti része alapvetően két részegységre tagolódik, az egyik a videóstúdió, a másik pedig a hangfelvételi- és rádióstúdió rész. Ezt kiegészíti a félemeleten közvetlenül felettük található két vágószoba és eredetileg nyitott előtér, valamint az első emeleten (115ös tanterem) kialakított számítógépes gépterem.

Nem túlzás azt állítani, hogy az akkor átadott stúdiókomplexum a maga nemében, oktatási intézmény stúdiójaként, a legmodernebb volt az országban, de valószínűleg az Európai élvonalba is tartozott.

A videostúdió infrastruktúrája az alapoktól full HD felbontású tartalomgyártásra készült. Érdemes megjegyezni, hogy az első magyar HD minőségű televízióadás (M2) csak majdnem pontosan egy évvel a stúdió átadása után 2008 augusztus 1-én indult. A legtöbb hazai televíziós tartalom még ezután is évekig SD-ben készült. A videóstúdió három Canon XL-H1 típusú HD-SDI és HDV videókamerát, egy Datavideo SE-1000 képvágópultot, valamint TVLogic LVM 170-es és Sony LMD-232W monitorokat tartalmazott, valamint a kornak megfelelő kazettás rögzítés (Sony HVR-1500 HDV és DVCAM videómagnó) mellett a Quantel Newsbox HD rendszer segítségével valós idejű számítógépes rögzítést, vágást, bejátszást tett lehetővé, akár egyszerre 3 csatornán. A különálló Chyron MicroX segítségével élő feliratozásra is képes volt. A rendszert természetesen professzionális állványok, mikrofonok, súgógép, és világítás, valamint kiépített HD-SDI infrastruktúra egészítette ki. Ezen kívül 2db Datavideo DVK-100 típusú keyer segítségével lehetőség nyílt Blue/Greenbox trükk felvételek készítésére is, sajnos ezt, csak SD felbontásban.

A stúdióval együtt beszerzett két Sony HVR-A1E kisméretű HD kamkorder a külső helyszíni felvételek készítését tette lehetővé.

A fenti eszközökkel a hallgatók tökéletesen naprakész, sőt utólag elmondható, hogy különösen időtálló tudás birtokába kerülhettek.

Egyrészt maga a megvásárolt Quantel Newsbox HD rendszer egy folyamatos híradásokat vagy sportközvetítéseket sugárzó televízió csatorna igényeit is kielégítette volna (számos nagy külföldi hír- és sportcsatorna alkalmazza máig), sokat elmond a rendszer korszerűségéről, hogy a szállító cég évekig referenciaként a Károli stúdiót mutatta be új ügyfeleinek, valamint nyaranta több hazai és nemzetközi videotechnikai kiállításra kölcsönkérték a rendszer bizonyos elemeit bemutatni.

Ugyanilyen XL-H1 típusú kamerákkal akkoriban több amerikai televíziós sorozatot forgattak. Különösen emlékezetes volt, amikor egy komoly országos TV csatorna operatőre a stúdió átadási ünnepségének felvétele után megkért, hogy kipróbálhassa az új kameránkat, miután egy olyan csak SD-képes vállkamerával dolgozott, amelyiken – a korabeli gyakorlatnak megfelelően – a 16:9-es képarány „beállításához” a kereső alját és tetejét szigetelő szalaggal ragasztották le. Természetesen össze sem volt hasonlítható a két eszköz.

A hangfelvételi- és rádióstúdió egy a videós műteremtől lényegesen kisebb feljátszó helyiségből, valamint egy még kisebb hangalámondó helyiségből és egy vezérlőből áll. Itt gyakorlatilag két teljesen különálló rendszertechnika került kialakításra. Az egyik professzionális sokcsatornás zenei hangfelvételre készült, amely egy Ramsa WR-DA7 teljesen digitális keverőasztalra, BeyerDinamic és DPA mikrofonokra, valamint a Digidesign (ma AVID) ProTools HD Accel sokcsatornás Apple Mac alapú felvevőjére épült. A rendszerrel párhuzamosan 8 sávon lehetett rögzíteni (24 bit, 48kHz minőségben) és 16-on lejátszani. A rendszer teljes képességét ritkán használtuk ki, néhány kisebb zenekari felvétel készült csupán.

A másik hangtechnikai rendszer a Clyde Broadcast cég Synergy rádiós rendszerére épült, amely a gyártó cég kifejezetten oktatási intézmények helyi rádiói részére kifejlesztett egységcsomagja. Saját keverőasztallal és beágyazott PC alapú Synergy OnAir adáslebonyolító szoftverrel. Több brit egyetemi és közösségi rádió a mai napig alkalmazza ezt a rendszert. A rendszer 3-4 szereplős élő beszélgetésekre, telefonos és internetes bejelentkezésre, valamint adások felvételére, ál-élő vágására alkalmas. A rendszert az első három évben szakmai gyakorlatukat végző, valamint rádiós műsorkészítést tanuló hallgatók élőben is kipróbálhatták. A Budafoki Csillaghang Rádió heti egy délután élőben a Károli stúdióból szólt.

A stúdióban mindenhol, a videóvezérlőben és a műteremben is (sőt eredetileg még a számítógépteremben is) a hanganyagok hallgatására Event ALP5 típusú professzionális közel téri hangmonitorok szolgálnak.

A félemeleti két belső helyiségben összesen három professzionális PC munkaállomás (HP XW4400) kapott helyet, valamint 10db ugyanilyen munkaállomás került elhelyezésre a számítógépteremben.

A félemeleti gépeken a Quantel QEdit és QEffect szoftverek mellett az Adobe Premiere aktuális (CS3) verziója is megtalálható volt. A tantermi gépeken eredeti kiépítésben csak a QEdit szerkesztőprogram volt futtatható, de a gépek bármelyikéről adásképes anyagot lehetett akár közvetlenül is bejátszani, vagy felvenni a műteremből.

A stúdiót, a vágószobákat és a számítógépes termet egy az épület IT hálózatától teljesen függetleníthető gigabites belső hálózat szolgálja ki (az épület IT hálózata máig csak 100Mb-es), valamint eredeti kiépítésben egy 2TB-os általános célú és egy szintén 2TB-os videós adattároló szerver (eredetileg a Quantel Newsbox részét képező) található a hangfelvételi stúdió mögött elhelyezett szerverszobában (ezeket időközben természetesen nagyobbra cseréltük).

 

Műszaki fejlesztések, változtatások az évek során

Az eredeti rendszerre a szállító rendszerintegrátor cég három év garanciát vállalt, részben ezért is, a garancia lejártáig jelentős változtatás, fejlesztés nem történhetett, valamint az egyébként is nagy értékű eszközök (az olcsóbb HVR-A1E kamera is közel 1 millió Ft) nem voltak kikölcsönözhetők, csak felügyelettel volt szabad azokat használni.

A garancia lejárta után (2011-ben) az akkori trendnek megfelelően először két új, már nem szalagos, a HVR-A1E-nél jóval kisebb, memóriakártyára rögzítő kamera került beszerzésre. A négy hordozható kamerával, további frissen beszerzett állványok és mikrofonok kölcsönözhetővé tételével kivitelezhetővé vált, hogy minden hallgató elkészíthesse a saját vizsgafilmjét, kizárólag az egyetem eszközeivel.

 

2011-től a stúdió félemeleti nyitott helyiségét és az egyik vágószobát a Magyar Dokumentumfilm Rendezők Egyesülete (MADE) vette át, így megszűnt az egyik kisebb vágószoba. A kölcsönzési és egyéb adminisztrációk, valamint az eszközök időszakos javításának, karbantartásának további helyigénye miatt a másik félemeleti vágószobát pedig irodává/műhellyé és a kölcsönözhető eszközök tárolására alkalmas raktárrá alakítottuk.

A hangalámondónak tervezett helyiséget ezzel párhuzamosan kis vágószobának (diákvágó) alakítottuk át egy különálló számítógéppel, ahol hallgatók időpont foglalásos rendszerben egymás zavarása nélkül tudnak a vizsgafilmjükön dolgozni.

Ezen kívül a számítógépeinket lehetőség szerint folyamatosan korszerűsítettük, több memória, nagyobb merevlemezek vásárlásával, valamint a központi adattároló szerverrel is igyekeztünk lépést tartani a növekvő archiválási igényekkel.

 

2014-től stúdiónkba költözött a CoolFM rádió internetes adása, amelynek kiszolgálásához új szervereket, számítógépeket vásároltunk, valamint átalakítottuk és korszerűsítettük a meglévő rádiós és hangfelvételi infrastruktúrát, részben a meglévő hardverelemeket felhasználva. A kiváló, de hazánkban gyakorlatilag ismeretlen Synergy OnAir helyett az ismert és nagymértékben elterjedt Jazler adáslebonyolító programcsomag használatára tértünk át.

Az Adobe korszerű Creative Cloud programcsomagjára is előfizettünk, amellyel így a mindenkori legfrissebb Adobe tartalomkészítő eszközök minden számítógépünkön elérhetővé váltak.

 

2015-ben gyakorlatilag teljesen lecseréltük az addigra részben elavult számítógépparkunkat, a géptermet ismét a lehető legkorszerűbb videóvágó munkaállomásokkal szereltük fel. Minden munkaállomás a meglévő mellé még egy további, nagyobb felbontású monitort is kapott.

Az eddigre képminőségben még nem, de kezelhetőségben és egyszerűségben mindenképpen elavultnak tekinthető három XL-H1 és két Sony HVR-A1E kamerát öt új, Canon XF105 típusú kamerára cseréltük le. Ezzel egy időben a számítógépes terem és a vágószobai gépek új, nagyobb méretű és HD-nál nagyobb felbontású monitorokat kaptak. A központi adattároló szerverünk pedig további 8 TB-tal bővült.

Az Adobe Creative Cloud előfizetések számát csökkentve a számítógépterem gépeire Grass Valley Edius Pro 8 szoftvereket vásároltunk.

A meglévő vezetékes mikrofonok mellé hat Sennheiser EW 100-G3 mikroport készletet vásároltunk a külső helyszíni riportfilmek hangjának jobb minőségű felvétele érdekében.

Az eredeti, részben elavult feliratozó alkatrészeit és újonnan vásárolt hardver elemeket felhasználva, a videóvezérlőbe új rögzítő, feliratozó, effektező munkaállomás épült, amely segítségével a mai nagyobb teljesítményű számítógépeknek köszönhetően lehetőség adódott HD minőségű Blue/Greenbox trükk felvételek, kép-a-képben bejátszások élő megvalósítására, valamit akár internetes online streamelésre is.

Mivel a stúdió területét az eszközök helyigénye tekintetben kinőttük, valamint a megnövekvő hallgatószám további vágószoba létesítését igényelte, megkaptuk a földszint 15-ös termet (eredetileg gazdasági irodát), ide helyeztük át a félemeleti irodánkat, amelynek helyét így eredeti céljára visszaalakítottunk két további korszerű videóvágó munkaállomás beüzemelésével.

Ezekkel a fejlesztésekkel továbbra is elmondható, hogy a hazai oktatási intézmények élvonalába tartozik a számítástechnikai és videó/hangtechnikai infrastruktúránk.

 

2016-ban elköltözött a MADE, majd a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) hat új számítógéppel és teljes bútorzattal felszerelt Médialabort adott át az egyetemnek, amely a teljes félemeleti szintet elfoglalta. A félemeleti vágószoba két munkaállomása a számítógépterembe került, 12-re bővítve az ott található gépek számát. Az új Apple számítógépekkel a hallgatók már nem csak PC alapú professzionális munkaállomásokon (Adobe és Grass Valley szoftverekkel) hanem Apple gépeken (szintén Adobe szoftverekkel) is gyakorolhatnak. Az új, jelentősen nagyobb méretű monitorok pedig különösen alkalmasak kiadvány-szerkesztési feladatokhoz is.

Az épület felújítása miatt a földszint 15-ös helyiség megszűnt, az iroda átkerült a földszint 5. helyiségbe, így viszont a műterem egy újabb közvetlen bejáratot kapott az épület másik szárnya felől is.

 

2018-ban a stúdió helyiségei és az emeleti gépterem közötti meglévő összeköttetésen kívül ugyanilyen közvetlen HD-SDI rendszerű összeköttetés létesült a földszinti 104-es terembe és a díszterembe is, így ezekből a termekből egyszerűen szervezhető élő közvetítés a többi terembe, vagy a stúdióból élőben közvetíthető az ott készített műsor a három tanterem projektorára.

 

2019-ben a videóstúdió részére beszereztünk három új 4K képes kamerát (Sony PXW-z280) amikkel így már 4K felbontású adásanyag is rögzíthető, valamint a meglévő kamerákkal is rendszerbe illeszthetők, így már akár 8 kamerás full HD közvetítésre is lehetőségünk van. A videóvezérlő meglévő rendszertechnikáját teljesen átalakítottuk, analóg keyerek és a kisebbik analóg keverőpult helyett egy digitális (Datavideo SE-1200MU) vágópultot és korszerű jelkonvertereket (Decimator-md-mk2) valamint a kazettás helyett merevlemezes és 4K képes rögzítőt (Atomos Shogun Inferno) vásároltunk. Az új technikával full HD trükkfelvételek (blue/green box, kép-a-képben, akár kamerakövetés nélküli virtuális stúdió, stb.) élő közvetítésére is lehetőség van az adásanyag 4K felbontású rögzítése mellett úgy, hogy a rögzítés és az effektezés sem PC-n történik, vagyis lényegesen megbízhatóbb és egyszerűbb is lett a rendszer. A videós hangfelvételek egyszerűsítése céljából további 3db Sennheiser ew 112 G3 típusú mikroportot, valamint ezekhez való fixen beépített vevőegységeket vásároltunk, amikkel együtt az összesen 9 db ugyanilyen (eddig csak közvetlenül a kamerára csatlakoztatható) mikroportunkat közvetlenül is használni tudjuk a stúdióban is. A sok különböző kamera forrás egyszerűbb monitorozása érdekében (főleg oktatási célra) a vezérlőben felszereltünk egy (a könyvtártól kapott) Samsung 146cm-es TV-t, amelyen képosztóval az összes kamera képe messziről is jól látható. A kiöregedett lámpákat új LED-es lámpákra cseréltük, valamint állványokat és sok egyéb alkatrészt is felújítottunk. A külső helyszíni forgatások és közvetítések egyszerűbb lebonyolítása érdekében beszereztünk egy (Blackmagic Design ATEM Television Studio Pro HD) hordozható vágópultot is, így a vezérlőasztalt többé nem kell szétszerelni akkor sem, ha komolyabb (akár 6 kamerás, blue/greenbox) külső helyszíni közvetítésre lenne szükség.

A netrádióban az időközben elavult és nehézkesen fejleszthető Jazler szoftvert az ingyenes RadioDJ2-re cseréltük le, valamint összesen 4db teljesen új PC-re cseréltük a hangvágásra még mindig használt utolsó 2007-es beszerzésű gépeinket is.

 

 

 

A video- és rádióstúdió munkatársai az évek során

 

Stúdióvezetők:

Farkas Balázs 2007-2011

Régheny Tamás 2011-2012

Kovács Gergely Botond (2007-)2012-2014

Dr. Tari János (2009-)2014-

További munkatársak:

Kutai Gergely 2011-

Körösényi Dániel 2015-

Rácz György 2007-

Sallai László 2014-