Nyílt nap banner


Készült: 2016-02-15
Módosítás: 2021-09-07


Prof. Dr. Fülöp Márta

Cím: egyetemi tanár
Nem: nő
Születési év: 1956
Születési hely: Budapest
Email-cím(ek): Ez az e-mail-cím a szpemrobotok elleni védelem alatt áll. Megtekintéséhez engedélyeznie kell a JavaScript használatát., Ez az e-mail-cím a szpemrobotok elleni védelem alatt áll. Megtekintéséhez engedélyeznie kell a JavaScript használatát.
Hivatali telefonszám:

Doktori tanulmányok

MTA Doktora, DSc, 2015

Doktori (PhD/CSc) védés éve: 1995
Tudományág: Pszichológia
Disszertáció címe: A versengésre vonatkozó tudományos és implicit elméletek
Oklevelet kiállító intézmény: Magyar Tudományos Akadémia

MA-tanulmányok
MA-fokozat megszerzésének éve: 1980
Tudományág(ak): Pszichológia
Oklevelet kiállító intézmény: Eötvös Loránd Tudományegyetem

Egyéb tanulmányok és képesítések

Intézmény Képesítés Év
Magyar Tudományos Akadémia MTA Doktora 2015
Eötvös Loránd Tudományegyetem Habilitáció 2006
Országos Szakvizsgabizottság Pszichoterapeuta Szakvizsga 2001
Haynal Imre Egészségtudományi Egyetem Felnőtt Klinikai és Mentálhigiéniai Szakpszichológus 1998 
Magyar Pszichodráma Egyesület Pszichodráma pszichoterapeuta 1991

Munkatapasztalat
Jelenlegi munkaadó: Károli Gáspár Református Egyetem
Kar: Bölcsészettudományi Kar
Intézet: Pszichológiai Intézet
Tanszék: Szociálpszichológiai és Interkulturális Pszichológiai Tanszék
Beosztás:egyetemi tanár

Jelenlegi munkaadó: Eötvös Loránd Kutatási Hálózat Természettudományi Kutatóközpont
Intézet: Kognitív Idegtudományi és Pszichológiai Intézet
Csoport: Társadalom és Kulturális Pszichológiai Csoport
Beosztás: Tudományos tanácsadó, Csoportvezető

Korábbi munkaadó: Eötvös Loránd Tudományegyetem, Pedagógiai és Pszichológiai Kar
Beosztás: egyetemi tanár, kutatócsoport vezető  (2003-2020)

Korábbi Munkaadó: Szegedi Tudományegyetem, Pszichológia Tanszék: egyetemi docens, Szociál-és Szervezetlélektani Tanszéki Csoport vezető (1997-2003)

Kutatási és oktatási szakterületek

Kutatási területek

A versengés pszichológiája: ezen belül: A konstruktív és destruktív versengés; A kooperatív versengés pszichológiája; A versengés kulturális különbségei; A versengési attitűdök; Győzelem és vesztés pszichológiája; A versengés és a pszichés és szomatikus egészség kapcsolata; A gazdasági versengés percepciója; Versengés az üzleti életben; A szabálytartó és szabályáthágó versengés; Versengés időskorban; Versengés kisgyermekkorban; Implicit elméletek a versengésről; A versengő és nem versengő ember prototípusa; A tehetséges gyerekek versengő magatartása; A versengés a pszichoanalízis tükrében; Állampolgáriság; Ifjúsági aktivizmus.

Tudományos kutatócsoportban vagy projektben való részvétel

2020-2024 A versengő magatartás mintázatai fejlődéslélektani és szocio-kulturális megközelítésben: az egyén és a társadalom kölcsönhatásai (NKFIH- OTKA-K 135963) Projekt vezető: Fülöp Márta

2016-2019 Youth Activism, engagement and the development of new civic learning spaces. Leverhulme Foundation. Anglia. Projektvezető: Ian Davis, University of York, Anglia

2015-2019 The individual, situational and sociocultural determinants of psychologically and somatically healthy competition. OTKA  (K-111 789) Projektvezető: Fülöp Márta

2013-2016 „Öregedés a versengő társadalomban: a  kockázatvállalást   kísérő  pszichofiziológiai folyamatok” című OTKA (K 104332) pályázat. Projektvezető: Molnár Márk

2010-2012 Az együttműködve versengő európai állampolgár TÁMOP – 4.2.1/B-09/1 KMR- 2010-0003. Elemi alprojekt vezetője: Fülöp Márta, Fő projekt: Európai Léptekkel a Tudásért, ELTE

2009-2013 A szabálytartó és a szabályokat nem betartó versengés személyiségbeli, életkori, szituatív és kulturális meghatározói OTKA (K 77691). Projektvezető: Fülöp Márta

2007-2010 Is citizenship education necessary? Investigation of teachers’ and students’ ideas related to citizenship education. Direction General de Investigacion Cientifica y Tecnica (CSE J2007-64719/EDUC) Projekt vezető: Prof. Alejandra Navarro, Autonomous University of Madrid, Spain

2007-2009 Social Capital within the Visegrad Context: cooperation and competition seen by the future generation of business people. International Visegrad Fund. Projektvezető: Márta Fülöp

2004-2007 A versenyképesség egyéni, intézményes és társadalmi determinánsai. NKFP 5/049/2004) Projekt vezető: Fülöp Márta 

2004-2007 A konstruktív versengés családi és intézményes szocializációja a kisgyerekkortól a fiatal felnőttkorig különös tekintettel a győzelem és vesztés kezelésére. OTKA (T46603). Projektvezető: Fülöp Márta

2003-2004 A versengés és együttműködés mint tanulási motivácó és társas  készség az iskolában. Oktatási Minisztérium. Projektvezető: Fülöp Márta

2002-2005 Megismerési és viselkedési folyamatok időskorban: döntés, versengés, újdonságészlelés és a változó társadalmi körülmények. (NKFP 2002,5/0071) Projektvezető: Czigler István

2002-2005 British Academy: Integrating Migrants across Europe: Optimizing Support Networks for Political, Psychological and Educational Adjustment in Six Western, Central and Eastern European Nations. Projektvezető: Robin Goodwin, Brunel University, London

2000-2003 Brit Tudományos Akadémia, Magyar Tudományos Akadémia, Szlovén Tudományos Akadémia: Teachers' professional and personal discourses in the area of competition and cooperation: A comparative study of the UK, Hungary and Slovenia.Témavezetők: Dr. Fülöp Márta, Dr. Alistair Ross (Metropolitan University, London) és Marjanca Pergar Kuscer (University of Ljubljana)

2002-2003 Academic Competition in Hong Kong: Comparative and Developmental Perspectives. Prof. David Watkins-sal. Small Project Funding Program, University of Hong Kong

2000-2003 Johann Jacobs Foundation “Adolescents' and Young Adults' Concepts on Competition” 

1999-2002 British Council és Magyar Ösztöndíj Tanács “A vállalkozásra való felkészítés és az állampolgáriság közötti interakció Angliában és Magyarországon” Prof. Alistair Ross, Merryn Hutchins, University of North London és Ian Davis, University of York, valamint Berkics Mihály, MTA Pszichológiai Intézet közreműködésével. Projektvezetők: Ian Davies és Fülöp Márta

1999-2003 Országos Tudományos Kutatási Alap: “ A versengésre vonatkozó nézetek a társadalmi-politikai változások tükrében, kultúrközi összehasonlításban” ( T 029876) 

1997-1998 The  Magnus Bergwall Foundation “Situated cognition and Learning and  the Japanese concepts on learning” prof.  Ference Martonnal, Göteborgi Egyetem, Svédország

1995-1996 Országos Kiemelésű Társadalomtudományi Kutatások "A serdülő és ifjú korosztály versengéssel kapcsolatos nézetei a politikai változások tükrében"

1994-1995 Wilhelm and Martina Lundgrens Scientific Foundation "The Phenomenography of Literary  Understanding" című Prof. Ference Martonnal (University of Göteborg, Svédország) és Maj Asplunddal (University of Göteborg, Svédország) folytatott kutatásra

1993-1994 Országos Tudományos Kutatási Alap támogatása "A magyarországi zsidó identitás szociálpszichológiai sajátosságainak  feltárása" című Dr. Erős Ferenccel, (MTA Pszichológiai Intézet) folytatott kutatás

1991-1994 Országos Tudományos Kutatási Alap  támogatása"A rivalizáció elenségének szociálpszichológiai vizsgálata..." című  kutatásra 

1990-1991 MTA Soros Alapítvány, Társadalomtudományi ösztöndíj „A versengés szociálpszichológiája" című kutatásra

 

Oktatásszervezés, tudományszervezés

Konzulensi tevékenység

2020 International Society for the Study of Behavioral Development, Distinguished Scientific Award Committee, tag  

2019 La Caixa Foundation, Postdoctoral Junior Leader Programme, értékelő szakértő

2018 H2020-MSCA-ITN-2018,  Marie Skłodowska-Curie Work Programme, értékelő szakértő

2018 International Society for the Study of Behavioral Development, Distinguished Scientific Award Committee, tag 

2017 International Society for the Study of Behavioral Development, Distinguished Scientific Award Committee, tag 

2017 Slovenian Research Agency, remote reviewer, 2017 public call

2016 Slovenian Research Agency, remote reviewer, 2016 public call

2016 International Society for the Study of Behavioral Development, Distinguished Scientific Award Committee, tag

2016 H2020-MSCA-INTERNATIONAL TRAINIING NETWORKS- 2016,  Marie Skłodowska-Curie Work Programme, értékelő szakértő

2015 European Science Foundation COST  (Cooperation in Science and Technology) -Action Open Call 2015, értékelő szakértő

2015 H2020-YOUNGSOCIETY-2015, értékelő szakértő

2015 H2020-MSCA-INTERNATIONAL TRAINIING NETWORKS-2015, Marie Skłodowska-Curie Work Programme, értékelő szakértő

2013 FP7-PEOPLE-2013-IIEF, Marie-Curie, értékelő szakértő

2009-2010 European Science Foundation, COST (Cooperation in Science and Technology), értékelő szakértő

2004-2005 Konzulens a Center for Social Development and Education, University of Massachusetts, Boston, Special Olympics Regional Collaborating Center

2003 Felkért szakértő: Miniszterelnöki Hivatal, ENSZ Bűn- és Drogmegelőzési Főosztály „ A Tisztább Közéletért” Oktatás, humán fejlesztés, közvélemény-kutatás szakértői munkacsoport tagja

2001 Felkért szakértő, European Science Foundation, "Integrating Immigrants into their new societies"  Exploratory Workshop

1997-2001 Kutatási konzulens, Nemzetközi Üzleti Főiskola, Budapest

1992-1995 Tréning konzulens, Nemzetközi Bankárképző Központ, Budapest

 

Hazai folyóirat szerkesztő/szerkesztőbizottsági tag

2015-2022 Magyar Pszichológiai Szemle, főszerkesztő

2015-től Magyar Pedagógia, szerkesztőbizottsági tag

 

Nemzetközi folyóirat szerkesztő/szerkesztőbizottsági tag

European Psychologist (2004 óta), Szerkesztőbizottsági Tag

Napredak (Pedagógiai Elméleti és Gyakorlati Folyóirat, Zágráb) (2009 óta), Szerkesztőbizottsági Tag

Citizenship, Social and Economics Education (2010 óta), Szerkesztőbizottsági Tag

Citizenship, Teaching&Learning, (2005 óta), Szerkesztőbizottsági Tag

International Perspectives in Psychology: Research, Practice & Consultation (2011 óta), Szerkesztőbizottsági Tag

Journal of Social Science Education (2013 óta), Szerkesztőbizottsági Tag

Current Issues in Personality Psychology (2020 óta), Szerkesztőbizottsági Tag

Psychological Studies (official journal of the National Academy of Psychology (NAOP), India, (2020 óta), Szerkesztőbizottsági Tag


Hazai bizottságok/szervezetek vezetősége

2011-2023 Magyar Tudományosság Külföldön MTA Elnöki Bizottság, Domus Kuratórium, Tag

2014-2024 MTA Pszichológiai Bizottság, Tag

2013 -tól Pécsi Tudományegyetem Bölcsészettudományi Kar Doktori és Habilitációs Bizottság, Külső Tag

2013-tól Magyar Pszichológiai Társaság, Nemzetközi Ügyek Titkára

2013-tól Magyar Pszichológiai Társaság, Elnökségi Tag

2016-tól Efpa (European Federation of Psychologists): a Magyar Pszichológiai Társaság Képviselője

 

Nemzetközi bizottságok/szervezetek vezetősége

2016-2024 International Association for Cross-Cultural Psychology, Főtitkár  

2020-2022 Children’s Identity and Citizenship: European Association, Megválasztott Elnök (2022-ben elnök)

2008-tól Children’s Identity and Citizenship: European Association, Kutatási és Publikációs Titkár

2011-től International Society for the Study of Behavioral Development, Regionális Képviselő   

2018-2021 COST OC-2018-1-22727 Transnational Collaboration on Bullying, Migration And Integration at School Level  (TRIBES), az Irányító Testület Tagja

2020-2022 Citizenship Education in the Context of European Values – The Educational Aspect, Jean Monnet Network Erasmus +, Vezetőségi Tag

2020-2022 Romanian Youth Academy, a Tanácsadó Testület Tagja

 

Szakmai társaságok tagsága

Magyar Pszichológai Társaság

Magyar Pszichoanalitikus Egyesület

International Association for Cross-Cultural Psychology

Children’s Identity and Citizenship: European Association

International Association of Applied Psychology

International Society for the Study of Behavioral Development

Association for Psychological Science

 

Konferencia szervezés

2000
6th Fenno-Hungarian Conference főszervezője, Szegedi Tudományegyetem, Pszichológia Tanszék. Április 14-16

2002
Magyar Pszichológiai Társaság Országos Nagygyűlése, Programbizottság és Tudományos Bizottság tagja, május 30-június 3, Szeged
Children's Identity and Citizenship for Europe 4th Conference, Budapest. Május 15-18, a helyi szervezőbizottság elnöke, a konferencia Tudományos Bizottságának tagja

2003
Europe of many cultures.  Fifth European Conference of the Children's Identity and Citizenship for Europe, Braga, Portugália. Május 8-11, a konferencia Tudományos Bizottságának tagja
International Association of Cross-Cultural Psychology VIth Regional Congress, Budapest. Július 12-16, a konferencia elnöke, a Szervezőbizottság tagja, a Tudományos Bizottság elnöke

2004
Sixth European Conference of the Children's Identity and Citizenship for Europe, Krakkó, Lengyelország. Május 17-20, a konferencia Tudományos Bizottságának  tagja

2005
International Association for Cross Cultural Psychology VIIth Regional Congress, San Sebastian, Spanyolország. Július 12-16, a Tudományos Bizottság tagja
Seventh European Congress of the Children’s Identity and  Citizenship for Europe, Ljubljana, Szlovénia. Május 19-21, a konferencia Tudományos Bizottságának tagja

2006

New Researchers for the New Europe, First International Research Student Conference and Doctoral Student Workshop, Riga, Lettország. Május 24-25, a konferencia Elnöke. 

Eighth European Conference of the CiCe Erasmus Thematic Network Children’s  Identity and Citizenship in Europe. Citizens of Europe and the World: Teaching European and Global Citizenship,  Latvijas Universitate, Riga, Lettország. Május 25- 27, a konferencia Tudományos Bizottságának tagja

2007

Children’s Identity and Citizenship in the Visegrád Context. Presov University, Szlovákia. Április 25-27, a konferencia Tudományos Bizottságának tagja
Ninth European Conference of the CiCe Erasmus Thematic Network. Citizenship Education in Society. Université Paul-Valery Montpellier, Franciaország. Május 23-24, a konferencia Tudományos Bizottságának tagja

New Research for the New Europe, Second International Research Student Conference and Doctoral Student Workshop, Université Paul-Valery Montpellier, Franciaország. Május 23-24, a konferencia Elnöke


2008
New Research for the New Europe, Third International Research Student Conference and Doctoral Student Workshop, University of Istanbul, Istanbul, Törökország. Május 24-25, a konferencia Elnöke
10th European Conference of Children’s Identity and Citizenship in Europe. Május 29-31, Isztanbul, Törökország. A konferencia Tudományos Bizottságának tagja
19th International Congress for Cross-Cultural Psychology, International University, Bremen, Németország. Július 27-31, a konferencia Tudományos Bizottságának tagja


2009
New Research for the New Europe, Fourth International Research Student Conference and Doctoral Student Workshop, Malmö University, Malmö, Svédország.  Május 20-21, a konferencia elnöke
11th European Conference of Children’s Identity and Citizenship in Europe. Malmö University, Malmö, Svédország.  Május 21-23, a konferencia Tudományos Bizottságának tagja

2010
International Symposium on Women’s Education in Turkey and Japan for Social Development’ Canakkale Oneksiz Mart University, Törökország. Október 6-8, a Tudományos Bizottság tagja
New Research for the New Europe, Fifth International Research Student Conference and Doctoral Student Workshop, Universitat Autonoma de Barcelona, Barcelona, Spanyolország. Május 20-21, a konferencia Elnöke.  
12th European Conference of Children’s Identity and Citizenship in Europe. Universitat Autonoma de Barcelona, Barcelona, Spanyolország. Május 20-21, a konferencia Elnöke.  

2011
   
13th European Conference of  Children’s Identity and Citizenship Regional Conference ’Global Citizenship’ Coimbra, Portugália. Január 18, a konferencia Tudományos Bizottságának a tagja

6th Conference on Woman in Culture. University of Gdansk, Lengyelország. Március  8.,a konferencia Tudományos Bizottságának tagja.

International Association of Cross-Cultural Psychology, Istanbul, Törökország. Június 30-Július, a konferencia Tudományos Bizottságának tagja

Magyar Pszichológiai Társaság  XX. Jubileumi Nagygyűlés, Budapest. Május 25-27, a konferencia Tudományos Bizottságának tagja

3rd South European and Mediterranean Citizenship Education Conference. Patras, Görögország. Május 6-8, a konferencia Tudományos Bizottságának tagja

13th Conference of the Children’s Identity and Citizenship in Europe Network,  Dublin, Írország. Június 9-11, a konferencia Tudományos Bizottságának tagja

New Researchers for the New Europe, Sixth International Research Student Conference and Doctoral Student Workshop, Dublin, Írország. Június 8-9, a konferencia Elnöke  


2012
   
14th Annual CiCe Network Conference, Creating Communities: Local, national, global. University of York, York, UK.  Május 24-26, a konferencia Tudományos Bizottságának tagja

CiCe Seventh Annual Research Student Conference. University of York, York, UK. Május 23-24, A konferencia Elnöke

Magyar Pszichológiai Társaság  Magyar Pszichológiai Társaság XXI. Országos Nagygyűlés. Szombathely. Május 30-június 1. A konferencia Tudományos  Bizottságának tagja

2013   

CiCe 8th Annual Research Student Conference, Lisszabon,  Portugália. Június 12-14, a konferencia elnöke
      
15th Annual CiCe Network Conference, Identities and citizenship education: Controversy, crisis and challenges, Lisszabon, Portugália. Június 14-16, a konferencia Tudományos Bizottságának tagja

ISSBD Regional Workshop on “Interpersonal dynamics in childhood and adolecence” Budapest, Magyarország. Szeptember 12 - 14

Magyar Pszichológiai Társaság  XXII. Nagygyűlése, Budapest. A konferencia Tudományos Bizottságának tagja

2014
Magyar Pszichológiai Társaság  XXIII. Nagygyűlése. Marosvásárhely. Május 14-18, a konferencia Tudományos Bizottságának tagja

The International Association of Cognitive Education and Psychology (IACEP), Budapest. Június 19-20, a konferencia Tudományos Bizottságának tagja

CiCe Ninth Annual Research Student Summer School and Conference, University of Warmia and Mazury, Olsztyn, Lengyelország. Június 10-12, a Nyári Egyetem és a konferencia Elnöke

16th Annual CiCe Network Conference,  Innovative Practice and Research Trends in Identity, Citizenship and Education, University of Warmia and Mazury, Olsztyn, Lengyelország. Június 12-14, a konferencia Tudományos Bizottságának tagja


2015
Magyar Pszichológiai Társaság  XXIV. Nagygyűlése. Eger. Május 28-30, a konferencia Tudományos Bizottságának tagja
      
Appearance Matters International Symposium COST-Action, Budapest.  Április 13-14, a konferencia fő szervezője

European Congress of Psychology, Milanó, Olaszország. Július 7-10, a konferencia Tudományos Bizottságának tagja

Children’s Identity and Citizenship in Europe: European Association (CiCeA) and Jean Monnet Cice Network Conference, Korinthos, Görögország. Szeptember 3-4, a konferencia Tudományos Bizottságának tagja

2016    

Magyar Pszichológiai Társaság  XXV. Nagygyűlése. Budapest. Június 2-4, a konferencia Tudományos Bizottságának tagja
     

7th International Congress of Psychologists of Slovenia: Applied Neuropsychology: Between Small and Big Networks, Crnja Gora, Szlovénia. Szeptember 19-21, a konferencia Tudományos Bizottságának tagja

Children’s Identity and Citizenship in Europe: European Association (CiCeA) and Jean Monnet Cice Network Conference, Madrid, Spanyolország. Június 14-16, a konferencia Tudományos Bizottságának tagja

Children’s Identity and Citizenship in Europe: European Association (CiCeA) and Jean Monnet Cice Network 1st Research Student Conference, Madrid, Spanyolország. Június 16-18, a konferencia Elnöke

2017

Children’s Identity and Citizenship in Europe: European Association (CiCeA) and Jean Monnet Cice Network Conference, University College VIVES, Brugge, Belgium. Június 7-9, a  konferencia Tudományos Bizottságának tagja

Children’s Identity and Citizenship in Europe: European Association (CiCeA) andJean Monnet Cice Network 2nd Research Student Conference. University College VIVES, Brugge, Belgium. Június 7-9, a konferencia Elnöke

9th European Regional Conference of the International Association of Cross-Cultural  Psychology, Varsó, Lengyelország. Július 16-19,  a konferencia Tudományos Bizottságának tagja

2018

20th Annual Children’s Identity and Citizenship European Association and 2nd Joint CitizED Association Conference Citizenship & Identity in a ‘Post-Truth’ World, Varsó, Lengyelország. Május 10-12, a Tudományos Bizottság tagja
        
Second International Conference: Healthier Societies Fostering Healthy Organizations: A cross-cultural perspective. Firenze, Olaszország. Augusztus 30-Szeptember 1, a Tudományos Bizottság tagja

2019

21th Annual Children’s Identity and Citizenship European Association Citizenship & Identity in a ‘Post-Truth’ World, Prága, Cseh Köztársaság, a konferencia Tudományos Bizottságának tagja

Youth Activism, engagement and the development of new civic learning. Leverhulme Trust Conference. Június 25-27, Research Centre of Natural Sciences. Budapest. A konferencia szervezője és a tudományos bizottság tagja.

2020

International Congress of Psychology, Prága, Cseh Köztársaság, a nemzetközi Tanácsadó Testület tagja

 

Nyelvtudás

Nyelv Nyelvtudás szintje és fajtája
 Angol  felsőfok
 Német  alapfok

 

Díjak és kitüntetések

Díj vagy kitüntetés neve Kiadó intézmény Elnyerés éve
Akadémiai Díj, "Személyiségfejlesztő kiscsoportok a művelődési hátrány csökkentésére" című  téma keretében írt tanulmányra  MTA 1980
Széchenyi Professzori Ösztöndíj Oktatási Minisztérium 2000-2003
Tiszteletbeli Professzor Tianjin Normal University, Institute for Psychology, Kína 2004
„Legjobb külföldi előadó” Brunel University, Department of Human Sciences, Cross-Cultural Psychology Master of Science Course, London, UK 2002, 2003, 2004, 2005, 2006
„Legjobb konferencia előadás” Díj (Best Paper Award) The 3rd International Conference on Advanced and Sytematic Research – ECNSI-2009. November 12-14, Zadar, Horvátország. 2009
Gordon Allport Intergroup Relations Prize The Society for the Psychological Study of Social Issues (Michelle Gelfand, University of Maryland, USA és munkatársaival közösen) 2012
Scientific Award of Excellence in Research ISCTE- University Institute of Lisbon, CIES-IUL, Lisbon, Portugal a Robin Goodwinnel és munkatársaival (2012) közösen publikált tanulmányért 2013
Sapere Aude Díj, kiemelkedő kutatási tevékenységért Eötvös Loránd Tudományegyetem, Pedagógia és Pszichológiai Kar 2013
Ranschburg Pál Emlékdíj kiemelkedő oktatói és kutatói tevékenységért Magyar Pszichológiai Társaság 2018

 


 

Vendégoktatás és kutatóutak külföldi intézményekben

Időszak Intézmény Tevékenység
1992 Göteborgi Egyetem Nevelési és
Neveléskutatási Intézet
Prof. Ference Marton meghívására 1 hónapon át Vendégkutató
1993, 1994, 1996, 1999 MTA és a Finn Tudományos Akadémia csereegyezménye keretében 1 hónapos  ('93 és '94) és 2 hetes ('96 és '99) finnországi ösztöndíj
1993 Wenner-Gren Center, Stockholm 1 hónapos vendégkutatói ösztöndíja a prof.Ference Martonnal folytatott közös kutatás elősegítésére
1994 University of Göteborg,  Svédország "Recent Development of Qualitative Research" című 1hónapos nemzetközi workshop
1996-1997 Tohoku Fukushi University, Department of Psychology and Social Welfare, Sendai, Japan  Japan Foundation 1 éves kutatói ösztöndíja a "Concepts on Competition in Japan" című  kutatásra
1997-1998 Center for Advanced Study in the Behavioral Sciences, Stanford, USA Lindzey-Fellow
2001, 2004 Az MTA és a Kínai Tudományos Akadémia csereegyezménye keretében 2 hetes kínai ösztöndíj
2004 Faculty of Sociology and Social Psychology, Kansai University, Osaka, Japán vendégprofesszor  5 hónapra
2005 Freie Universitet, Berlin, Németország 1 hetes vendégkutatói meghívás
2006 Université Champagne-Ardenne, Reims Workshop on Economic Psychology, “Perception of competition in the business world”
2007, 2008, 2010, 2011 Autonomous University of Madrid, Faculty of  Developmental Psychology and Education 2 hetes vendégprofesszori meghívás az spanyol Oktatási Minisztérium „Excellence Programjának” keretében
2007 University of Gdansk, Cross-Cultural Psychology Summer School, Lengyelország 1 hét vendégprofesszor
2008 2nd Summer School „Appreciating Diversity”, University of Gdansk, Lengyelország 1 hét vendégprofesszor
2008, 2009 Brunel University, London 1 hét vendégoktató Erasmus keretében
2008, 2010 University of Rome ’La Sapienza” , Faculty of Psychology Citizenship Doctoral Programme
2008 University of Zagreb, Doctoral School of the Faculty of Teacher Oktató doktori iskolában
2009 Canakkale Onsekiz Mart University, Doctoral School of Educational Studies, Faculty of Education, Törökország Oktató doktori iskolában
2010, 2015 Brunel University, London 10 nap vendégoktató Erasmus keretében
2011 University of Gdansk, Lengyelország 9 nap vendégoktató Erasmus keretében
2013, 2014 University of International Business and Economics, Peking, Kína 1 hónap vendégprofesszor
2014 S. Toraighyrov State University,Pavlodar, Kazahsztán 4 hét vendégoktató (március/október)
2014, 2017 Faculty of Pychology, University of  Vienna, Ausztria 8 nap  és 5 nap vendégoktató Erasmus keretében
2014, 2015, 2016, 2017, 2018, 2019 University of International Business and Economics, Peking, Kína 2 hét meghívott vendégprofesszor
2016, 2017, 2019 Brunel University, London 5 nap vendégoktató Erasmus keretében
2019 International Centre of Sociocultural Research, Higher School of Economics, Moszkva, Oroszország  5 nap meghívott vendégprofesszor
2020 Centre of Evolution and Culture, Brunel University, London 5 nap vendégoktató Erasmus keretében

 

Doktori témavezetések

Doktori hallgató neve,
intézmény
Kutatási téma / Disszertáció címe Védés éve
Zehava Toren, Eötvös Loránd Tudományegyetem, Neveléstudományi Tanszék The reproduction of class structure through artwork in Israeli Kindergartens 2000
Ilana Bluma Navon, Eötvös Loránd Tudományegyetem, Neveléstudományi Tanszék The Developmental Failure in the Interaction between Cognition and Affectivity in Adolescence 2001
Yaffa Shabat, Eötvös Loránd Tudományegyetem, Neveléstudományi Tanszék Factors which influence social adjustment of blind and visually impaired children in integrative frameworks in Israel 2002
Adi Shulkin, Eötvös Loránd Tudományegyetem, Neveléstudományi Tanszék The effect of the ability to synchronise regular beat to the kinaesthetic system, on the improvement of learning abilities 2002
Sarit Segal, Eötvös Loránd Tudományegyetem, Neveléstudományi Tanszék Epistemic authority of adolescent girls and psychological effectiveness of aerobic fitness 2002
Dafna Hammer-Budnaro, Eötvös Loránd Tudományegyetem, Neveléstudományi Tanszék Improving the chances of success among adolescents at risk of scholastic failure: an intervention program 2003
Yosef Hezy, Eötvös Loránd Tudományegyetem, Neveléstudományi Tanszék Opposition, anger and aggression among Ethiopean immigrant youth 2003
Israel Azaria, Eötvös Loránd Tudományegyetem, Neveléstudományi Tanszék Factors predicting success in achievement tasks in school 2003
Shelly Nordheim, Eötvös Loránd Tudományegyetem, Neveléstudományi Tanszék Social integration between student with special needs and ordinary students 2003
Racheli Cohen, Eötvös Loránd Tudományegyetem, Neveléstudományi Tanszék Satisfaction of therapists working in educational frameworks as a function of professional identity and interpersonal relations with the principal 2003
Hissy Abramovsky, Eötvös Loránd Tudományegyetem, Neveléstudományi Tanszék Enhancing ego-mastery through music therapy of primary enuresis-balancing restraint and flowing 2004
Berkics Mihály, Eötvös Loránd Tudományegyetem, Pszichológiai Doktori Iskola A társadalmi viszonyok és a társadalomban zajló versengés igazságosságának az észlelése 2010
Orosz Gábor, ELTE Pszichológiai Doktori Iskola és Ecole Doctorale SHS, Université de Reims, Champagne-Ardenne Social Representation of competition, fraud, and academic cheating of French and Hungarian Citizens 2010
Sándor Mónika, Eötvös Loránd Tudományegyetem, Pszichológiai Doktori Iskola A versengés, a győzelem és a vesztés fogalma kisiskolás korban 2010
Sebestyén Nóra, Eötvös Loránd Tudományegyetem, Pszichológiai Doktori Iskola A perfekcionizmus, a tanulmányi motiváció, az attribúciós folyamat, a versengés és a pszichológiai jól-lét kapcsolatának vizsgálata magyar és kínai diákok között 2016
Nagy Tamás, Eötvös Loránd Tudományegyetem, Pszichológiai Doktori Iskola A versengést és győzelmet kísérő pozitív stressz pszichofiziológiája 2016
Richter Júlia, Pécsi Tudományegyetem. Pszichológiai Doktori Iskola Trauma pszichoanalitikus megközeltésben 2022
Csicsovszkiné Szilasi Judit, ELTE Pszichológiai Doktori Iskola Visszailleszkedési kultúrsokk kettős perspektívából 2022
Olena Shkliaeva, ELTE Pszichológiai Doktori iskola Social Factors of Integration to workplaces in Hungary and in the Hungarian society for immigrants and sojourners 2022
Mariem Jibeli, ELTE Pszichológiai Doktori Iskola Acculturation of the Arab immigrants into the Hungarian society: cooperation and competition strategies 2024
Lakatos Miklós, ELTE Pszichológiai Doktori Iskola Az együttműködő versengés és az önfejlődésre koncentráló vezetők szerepe a fenntarthatóságban a biztonsági tanulmányok tükrében 2024
Cristina Greculescu,  Bremen International Graduate School of Social Sciences (co-supervisor) Teaching Grit: Examining the Effects of a School-based Intervention to Foster Grit 2022

 

Opponencia doktori védéseken

Doktori hallgató neve,
intézmény
Kutatási téma / Disszertáció címe Védés éve
 F. Lassú Zsuzsa, ELTE Barátok és barátnők - együtt és egymás ellen: Nemi különbségek vizsgálata baráti kapcsolatokban 2003
Inántsy Pap Judit, Debreceni Egyetem Óvodás korú gyerekek társas kapcsolatainak vizsgálata. Kötődés, társas helyzet, kapcsolat tudatosság 2004
Czike Bernadett, ELTE, Pedagógiai Doktori Iskola A pedagógus szerep változása 2005
Takáts István, Pécsi Tudományegyetem Az Ötödik Rend - ifjúságának és pedagógusainak versengése 2006
Katona Nóra, ELTE Pszichológiai Doktori Iskola Student styles and socialization: a comparative study 2007
Dafna Perry, ELTE Screening tools for school readiness among Ethiopian and Israeli preschool children 2008
Csukonyi Csilla, Debreceni Egyetem A társas orientáció (individualizmus és kollektivizmus) és a „cultural trade off” hipotézis  tudatos alkalmazhatóságának vizsgálati lépései: Magunkért legyünk vagy másokért; vagy mások legyenek értünk? 2009
Koltai Miklós, Semmelweis Egyetem, Magatartástudományi Doktori Iskola Az együttes feladatmegoldás hatékonyságának vizsgálata: A röplabdázók felkészítésének és versenyeztetésének szakmódszertani vonatkozásai 2009
Sara Sher, ELTE The Relationship between Empathic Ability and Modes of Existence (MoE) and the Development of Positive Self-Esteem and Sense of Empowerment among  the  Participants in a Training Program for Group Instructor 2009
Fülöp Éva, Pécsi Tudományegyetem A történelmi pálya és a nemzeti identitás érzelmi szerveződése 2010
Kasik László, Szegedi Tudományegyetem A szociálisérdek-érvényesítő, az érzelmi és a szociálisprobléma-megoldó képességek vizsgálata 4-18 évesek körében 2010
Krizbai Tímea, Debreceni Tudományegyetem Az evészavarok egyes epidemiológiai és pszichológiai vonatkozásai, különös tekintettel az önéletrajzi emlékezetre 2011
Mazai Shira Assedou, ELTE PPK Neveléstudományi Doktori Iskola Women as educational leaders in comprehensive and technological vocational high schools and their impact on school life 2012
 Jeremy Lemoine, University of Reims Champagne-Ardenne Gambling Games: Risk Taking, Social Representation and Disorder 2014
Papp Gábor, Debreceni Tudományegyetem, Doktori Iskola A jóvátétel megbocsátásra való hatása 2015
Anthony Wilfred Solomon, University of South Africa Cultural intelligence and its role in the leadership style and leadership effectiveness domain 2017
Dancs Katinka, Szegedi Tudományegyetem, Pedagógia Tanszék Általános iskolások nemzeti identitásának vizsgálata – A nemzeti szimbólumok ismerete, a nemzeti identitás erőssége. A nemzeti identitással összefüggő vélekedések 2018
Zsolnai Anikó, MTA Doktora Disszertáció A szociális kompetencia fejlődése és fejlesztési lehetőségei gyermekkorban 2020

 

Publikációs lista

(MTMT)

Független idézők összesen: 4062

Tudományos közlemények összesen: 560



Prof. Márta Fülöp, DSc

Title: Professor
Gender: Female
Year of Birth: 1956
Place of Birth (Country): Hungary
Email-address(es): Ez az e-mail-cím a szpemrobotok elleni védelem alatt áll. Megtekintéséhez engedélyeznie kell a JavaScript használatát.
Office Phone Number:

Doctoral Studies

Doctor of the Hungarian Academy of Sciences (DSc)

Year of defence (DSc): 2015

Title of Thesis: The Psychology of Competition, Winning and Losing and Cultural Differences

Issuing institution: Hungarian Academy of Sciences

CSc (Candidate of Sciences) – Ph.D.Hungarian Academy of Sciences, Budapest

Year of defence (PhD / CSc): 1995
Discipline: Psychology
Title of Thesis: The Scientific and Implicit Theories of Competition
Issuing Institution: Hungarian Academy of Sciences

MA Studies
Year of Obtaining the MA Degree: 1980
Discipline(s): Psychology

Title of Thesis: The Role of Rivalry in Group Dynamics
Issuing Institution: Eötvös Loránd University (ELTE)

Further Studies and Qualifications

Institution Qualification Year of Obtaining the Qualification
Hungarian Psychoanalytic Association Psychoanalytically oriented psychotherapist 2011
Semmelweis University of Medicine, Budapest Psychotherapist Postgraduate Degree 2001
Imre Haynal Medical University, Budapest, Clinical Psychology Department Clinical Psychology Postgraduate Degree 1998

Employment
Current Employer: Károli Gáspár University of the Reformed Church
Faculty: Humanities and Social Sciences
Institute: Institute of Psychology
Department: Social and Intercultural Psychology Department
Current Position(s): professor

Current Employer: Institute of Cognitive Neuroscience and Psychology, Research Centre of Natural Sciences, Eötvös Loránd Research Network
Research group: Social and Cultural Psychology Group
Current Position(s): head


Previous Employer: Eötvös Loránd University, Faculty of Education and Psychology
Previous Position Held: professor, head of research group (2003-2020)

Previous Employer: University of Szeged, Department of Psychology
Previous Position Held: associate professor, head of Departmental Group of Social and Organizational Psychology (1997-2003)

Research and teaching expertise

Areas of Research

Psychology of competition and within that: Constructive and destructive competition; The psychology of cooperative competition; Cultural differences in competition; Attitudes towards Competition; The psychology of winning and losing; The relationship between competition and psychological and somatic health; Perceptions of economic competition; Competition in business life; Fair and unfair competition; Competition in old age; Competition in early childhood; Implicit theories of competition; Prototypes of competitive and non-competitive people; Competitive behaviour of gifted children; Competition in psychoanalysis; Citizenship; Youth activism.


Research Grants

2020-2024 Patterns of Competitive Behaviour in Development in a Developmental and Socio-cultural Approach: Interactions Between the Individual and Society. Hungarian Scientific Research Fund (K 135963). Project leader: Márta Fülöp

2016-2019 Youth Activism, Engagement and the Development of New Civic Learning Spaces. Leverhulme Foundation, England. Project leader: Ian Davis (University of York, England)

2015-2019 The Individual, Situational and Sociocultural Determinants of Psychologically and Somatically Healthy Competition. Hungarian Scientific Research Fund. (K-111 789). Project leader: Márta Fülöp 

2013-2016 Aging in a Competitive Society: Psychophysiological Correlates of Risk taking. Hungarian Scientific Research Fund (K 104332). Project leader: Prof. Márk Molnár

2010-2012 The Cooperative Competitive European CitizenEU Social Reform Operative Programme (4.2.1/B-09/1 KMR- 2010-0003)  

2009-2013 Personality, Age, Situational and Cultural Determinants of Fair and Unfair Competition. Hungarian Scientific Research Fund (K 77691), Project leader: Márta Fülöp 

2008-2010 Social Capital within the Visegrad Context: cooperation and competition seen by the future generation of business people. International Visegrad Fund. Project leader: Márta Fülöp 

2007-2010 Is citizenship education necessary? Investigation of teachers’ and students’ ideas related to citizenship education. Direction General de Investigacion Cientifica y Tecnica (CSE J2007-64719/EDUC). Project leader: Prof. Alejandra Navarro, Autonomous University of Madrid, Spain

2005-2007 The Individual, Institutional and Societal Determinants of Competitiveness. Hungarian Scientific Research Fund, (NKFP 5/049/2004). Project leader: Márta Fülöp 

2004-2007 Family and Institutional Socialisation of Constructive Competition from Early Childhood to Adolescence, with Special Focus on Coping with Winning and LosingHungarian Scientific Research Fund (T46603). Project leader: Márta Fülöp 

2003-2006 Integrating Migrants across Europe:Optimizing Support Networks for Political, Psychological and Educational Adjustment in Six Western, Central and Eastern European NationsBritish Academy. Project leader: Prof. Robin Goodwin, Brunel University, London

2003-2004 Competition and Cooperation as Motivation for Learning and as Social Skill in the School. Grant from the Ministry of Education, Educational Research Committee. Project leader: Marta Fülöp 

2003-2004 Academic Competition in Hong Kong: Comparative and Developmental Perspectives with Prof. David Watkins. Small Project Funding Program, University of Hong Kong 

2002-2005 Cognitive and Behavioural Processes in Old Age: Decision making, Competition, Perception of Novelty within a Changing Society. Hungarian Scientific Research Fund (NKFP 2002, 5/0071). Project leader: István Czigler, Institute for Psychology, Hungarian Academy of Sciences, Hungary

2000-2003 Teachers' Professional and Personal Discourses in the Area of Competition and Cooperation: A Comparative Study of the UK, Hungary and Slovenia, British Academy. Hungarian Academy of Sciences, Slovenian Academy of Sciences. Project leaders: Dr. Márta Fülöp, Dr. Alistair Ross (Metropolitan University, London) and Marjanca Pergar Kuscer (University of Ljubljana)

2000-2003 Adolescents' and Young Adults' Concepts on Competition. Johann Jacobs Foundation

1999-2002 The Interaction between Education for Enterprise and Education for Citizenship in Hungary and Britain with Prof. Alistair Ross and Merryn Hutchins (University of North London), Ian Davis (University of York) and Mihály Berkics (Institute for Psychology, Hungarian Academy of Sciences, Hungary), Hungarian Scholarship Board, British Council. Project leaders: Márta Fülöp, Ian Davis

1999-2003 Concepts on Competition in Relation to Social-political Socialization and in Cross-cultural Comparison. Hungarian Scientific Research Fund  (T029876)

1997-1998 Situated Cognition and Learning and the Japanese Concepts on Learning with prof. Ference Marton, University of Göteborg, Sweden. The Magnus Bergwall Foundation, Sweden

1995-1996 Adolescents' and Young Adults' Concepts on Competition in Relation to Current Political Changes in Hungary. National Foundation for High Priority Social Science Research

1994-1995 The Phenomenography of Literary Understanding with Prof. Ference Marton, University of Göteborg, Sweden and Maj Asplund, University of Göteborg, Sweden. Wilhelm and Martina Lundgrens Scientific Foundation 

1993-1994 Exploring the Socio-psychological Characteristics of Hungarian Jewish Identity with PhD. Ferenc Erős, Institute for Psychology, Hungarian Academy of Sciences, Hungary. Hungarian Scientific Research Fund 

1991-1994 Sociopsychological Study of the Enemy of Rivalisation. Hungarian Scientific Research Fund  

1990-1991 The Social Psychology of Competition. Soros Foundation of the Hungarian Academy of Sciences, Social Science Grant

 

Education and Research Management

Consultancy

2016-2020 International Society for the Study of Behavioral Development, Distinguished Scientific Award Committee, member

2019 La Caixa Foundation, Postdoctoral Junior Leader Programme, expert evaluator 

2018 H2020-MSCA-ITN-2018,  Marie Skłodowska-Curie Work Programme, expert evaluator 

2008-2019 Hungarian Fulbright Committee, reviewer

2018 International Society for the Study of Behavioral Development, Distinguished Scientific Award Committee, member

2017 International Society for the Study of Behavioral Development, Distinguished Scientific Award Committee, member 

2017 International Society for the Study of Behavioral Development, Distinguished Scientific Award Committee, member 

2017 Slovenian Research Agency, public call, remote reviewer 

2016 Slovenian Research Agency, public call, remote reviewer 

2016 International Society for the Study of Behavioral Development, Distinguished Scientific Award Committee, member 

2016 H2020-MSCA-INTERNATIONAL TRAINING NETWORKS-2016,  Marie Skłodowska-Curie Work Programme, expert evaluator 

2015 European Science Foundation COST  (Cooperation in Science and Technology) -Action Open Call 2015, expert evaluator

2015 H2020-YOUNG SOCIETY-2015, expert evaluator

2015 H2020-MSCA-INTERNATIONAL TRAINING NETWORKS-2015, Marie Skłodowska-Curie Work Programme, expert evaluator

2013 FP7-PEOPLE-2013-IIEF, Marie-Curie, expert evaluator

2009-2010 European Science Foundation, COST (Cooperation in Science and Technology), project evaluator 

2004-2005 Center for Social Development and Education, University of Massachusetts, Boston, Special Olympics Regional Collaborating Center, consultant 

2003 Prime Minister's Office, UN Department of Crime and Drug Prevention "For a Cleaner Public Life" Education, Human Development, Public Opinion Research Expert Working Group. Member, invited expert

2001 European Science Foundation, "Integrating Immigrants into their new societies"  Exploratory Workshop, invited expert

1997-2001 International  Business School, Budapest, research consultant  

1992-1999 International Training Centre for Bankers, Budapest, training consultant

 

Journal editing/member of editorial board, domestic

Magyar Pszichológiai Szemle (Hungarian Journal of Psychology), Editor-in-Chief (2015-2022)

Magyar Pedagógia (Hungarian Educational Review), Member of the Editorial Board (from 2015)

 

Journal editing/member of editorial board, international

Citizenship, Teaching&Learning, Associate-Editor (since 2005)

European Psychologist, Member of the Editorial Board (since 2004)

Napredak (Journal of Pedagogical Theory and Practice, Zagreb), Member of the Editorial Board (since 2009)

Citizenship, Social and Economics Education, Member of the Editorial Board (since 2011)

International Perspectives in Psychology: Research, Practice & Consultation, Member of the Editorial Board (since 2011)

Journal of Social Science Education, Member of the Editorial Board (since 2013)

Current Issues in Personality Psychology, Member of the Editorial Board (since 2020)

Psychological Studies (official journal of the National Academy of Psychology (NAOP), India, Member of the Editorial Board (since 2020)

 

 Leadership and Membership in Academic Societies

Period Name of Organization Function (if any)
2016-2024 International Association of Cross-Cultural Psychology Secretary General 
2020-2022 Children's Identity and Citizenship: European Association (CICE) President Elect
2008-2020 Children's Identity and Citizenship: European Association (CICE) Research and Publication Officer 
Since 2011 International Society for the Study of Behavioral Development  Regional Representative
2018-2021 COST OC-2018-1-22727 Transnational Collaboration on Bullying, Migration And Integration at School Level (TRIBES) Member of the Management Committee 
2020-2022 Citizenship Education in the Context of European Values - The Educational Aspect, Jean Monnet Network Erasmus +  Member of the Management Committee 
2020-2022 Romanian Youth Academy (RYA)  Member of the Advisory Board 

2011-2023

'Domus' Hungarian Science Abroad. Presidential Committee. Hungarian Academy of Sciences

Member 
2014-2024 Committee of Psychological Sciences of the Hungarian Academy of Sciences Member
Since 2013 Doctoral and Habilitation Committee of the Faculty of Humanities of the University of Pécs External Member 
Since 2013 Hungarian Psychological Association Secretary of International Affairs 
Since 2014 European Federation of Psychologists (EFPA) Representative of the Hungarian Psychological Association 
2019-2022 College of Humanities and Social Sciences of the National Research, Development and Innovation Office (NKFIH) Member 

 

 

Conference organisation

2000
6th Fenno-Hungarian Conference, University of Szeged, Department of Psychology. 14-16 April. Chief Organiser

2002
National Conference of the Hungarian Psychological Association. Szeged, 30 May-3 June. Member of the Programme Committee and Scientific Committee

Children's Identity and Citizenship for Europe 4th Conference. Budapest 15-18 May. Chair of the local Organising Committee, Member of the Scientific Committee

2003
Europe of many cultures.  Fifth European Conference of the Children's Identity and Citizenship for Europe. Braga, Portugal, 8-11 May. Member of the Scientific Committee

International Association of Cross-Cultural Psychology VIth Regional Congress. Budapest, 12-16 July. Chair of the Conference, Member of the Organising Committee, Chair of the Scientific Committee

2004
Sixth European Conference of the Children's Identity and Citizenship for Europe. Cracow, Poland, 17-20 May. Member of the Scientific Committee

2005
International Association for Cross Cultural Psychology VIIth Regional Congress. San Sebastian, Spain, 12-16 July. Member of the Scientific Committee

Seventh European Congress of the Children’s Identity and  Citizenship for Europe. Ljubljana, Slovenia, 19-21 May. Member of the Scientific Committee

2006

New Researchers for the New Europe, First International Research Student Conference and Doctoral Student Workshop. Riga, Latvia, 24-25 May. Chair of the Conference

Eighth European Conference of the CiCe Erasmus Thematic Network   Children’s  Identity and Citizenship in Europe. Citizens of Europe and the World: Teaching European and Global Citizenship. Latvijas Universitate, Riga, Latvia, 25-27 May. Member of the Scientific Committee

2007

Children’s Identity and Citizenship in the Visegrád Context. Presov University, Slovakia, 25-27 April. Member of the Scientific Committee

Ninth European Conference of the CiCe Erasmus Thematic Network. Citizenship Education in Society. Université Paul-Valery Montpellier, France.  23-24 May. Member of the Scientific Committee

New Research for the New Europe, Second International Research Student Conference and Doctoral Student Workshop. Université Paul-Valery Montpellier, France,  23-24 May. Chair of the Conference

2008
New Research for the New Europe, Third International Research Student Conference and Doctoral Student Workshop. University of Istanbul, Istanbul, Turkey, 24-25 May. Chair of the Conference

10th European Conference of Children’s Identity and Citizenship in Europe. 29-31 May, Istanbul, Turkey. Member of the Scientific Committee

19th International Congress for Cross-Cultural Psychology. International University, Bremen, 27-31 July, Germany. Member of the Scientific Committee

2009
New Research for the New Europe, Fourth International Research Student Conference and Doctoral Student Workshop. Malmö University, Malmö, Sweden, 20-21 May. Chair of the Conference

11th European Conference of Children’s Identity and Citizenship in Europe. Malmö University, Malmö, Sweden,  21-23 May. Member of the Scientific Committee


2010
International Symposium on Women’s Education in Turkey and Japan for Social Development. Canakkale Oneksiz Mart University, Turkey. 6-8 October. Member of the Scientific Committee

New Research for the New Europe, Fifth International Research Student Conference and Doctoral Student Workshop. Universitat Autonoma de Barcelona, Barcelona, Spain, 20-21 May. Chair of the Conference

12th European Conference of Children’s Identity and Citizenship in Europe. Universitat Autonoma de Barcelona, Barcelona, Spain, 20-21 May. Chair of the Conference

2011
   
13th European Conference of  Children’s Identity and Citizenship Regional Conference ’Global Citizenship’. 18 January, 2011, Coimbra, Portugal. Member of the Scientific Committee

6th Conference on Woman in Culture. University of Gdansk, Poland, 8 March. Member of the scientific committee.

International Association of Cross-Cultural Psychology. Istanbul, Turkey June 30-July 2010. Member of the Scientific Committee

XXth National Conference of the Hungarian Psychological Association. Budapest, Hungary, 25-27 May. Member of the Scientific Committee

3rd South European and Mediterranean Citizenship Education Conference. Patras, Greece, May 6-8, 2011. Member of the Scientific Committee

13th Conference of the Children’s Identity and Citizenship in Europe Network. 9-11, June, Dublin, Ireland. Member of the Scientific Committee

New Researchers for the New Europe, Sixth International Research Student Conference and Doctoral Student Workshop. 8-9 June, Dublin, Ireland. Chair of the conference


2012
   
14th Annual CiCe Network Conference, Creating Communities: Local, national, global. University of York, York, UK. 24-26 May. Member of the Scientific Committee

CiCe Seventh Annual Research Student Conference. University of York, York, UK, 23-24 May. Chair of the conference

XXIth National Conference of the Hungarian Psychological Association. Szombathely, Hungary, 30 May -June 1. Member of the Scientific Committee

2013   

CiCe 8th Annual Research Student Conference, 12-14 June, 2013, Lisbon,  Portugal. Chair of the conference
      
15th Annual CiCe Network Conference, Identities and citizenship education: Controversy, crisis and challenges. 14-16 June, Lisbon, Portugal. Member of the Scientific Committee

ISSBD Regional Workshop on “Interpersonal dynamics in childhood and adolecence” Budapest, Hungary, 12 - 14 Sept

XXIIth National Conference of the Hungarian Psychological Association. Budapest, Hungary. Member of the Scientific Committee

2014
XXIIIth National Conference of the Hungarian Psychological Association. Marosvásárhely, Romania, 14-18 May. Member of the Scientific Committee

The International Association of Cognitive Education and Psychology (IACEP). Budapest, 19-20,  June. Member of the Scientific Committee

CiCe  Nineth Annual Research Student Summer School and Conference. 10-12 June, 2014, University of  Warmia and Mazury, Olsztyn, Poland. Chair of the summer school and the conference

16th Annual CiCe Network Conference,  Innovative Practice and Research Trends in Identity, Citizenship and Education. 12-14 June, University of Warmia and Mazury, Olsztyn, Poland. Member of the Scientific Committee

2015
XXIVth National Conference of the Hungarian Psychological Association. Eger, Hungary, 28-30 May. Member of the Scientific Committee
      
Appearance Matters International Symposium COST-Action. 13-14 April, Budapest. Chief organiser

European Congress of Psychology. Milan, Italy, 7-10 July. Member of the Scientific Committee

Children’s Identity and Citizenship in Europe: European Association (CiCeA) and Jean Monnet Cice Network Conference. 3-4 September, Corinth, Greece. Member of the Scientific Committee

2016    

XXVthe National Conference of the Hungarian Psychological Association. Budapest, Hungary, 2-4, June. Member of the Scientific Committee 

7th International Congress of Psychologists of Slovenia: Applied Neuropsychology: Between Small and Big Networks. 2015 September 19-21, Crnja Gora., Slovenia. Member of the Scientific Committee

Children’s Identity and Citizenship in Europe: European Association (CiCeA) and Jean Monnet Cice Network Conference. June 14-16, Madrid, Spain. Member of the Scientific Committee

Children’s Identity and Citizenship in Europe: European Association (CiCeA) and Jean Monnet Cice Network 1st Research Student Conference. June 16-18, Madrid, Spain. Chair of the conference

2017

Children’s Identity and Citizenship in Europe: European Association (CiCeA) and Jean Monnet Cice Network Conference. University College VIVES, June  7-9,  Brugge, Belgium. Member of the Scientific Committee

Children’s Identity and Citizenship in Europe: European Association (CiCeA) andJean Monnet Cice Network 2nd Research Student Conference. University College VIVES, 7-9 June, Brugge, Belgium. Chair of the conference

9th European Regional Conference of the International Association of Cross-Cultural  Psychology. 16-19 July, Warsaw, Poland. Member of the Scientific Committee

2018

20th Annual Children’s Identity and Citizenship European Association and 2nd Joint CitizED Association Conference Citizenship & Identity in a ‘Post-Truth’ World. Warsaw, Poland, 10-12 May. Member of the Scientific Committee
        
Second International Conference: Healthier Societies Fostering Healthy Organizations: A cross-cultural perspective. Florence, Italy, August 30-September 1. Member of the Scientific Committee

2019

21th Annual Children’s Identity and Citizenship European Association Citizenship & Identity in a ‘Post-Truth’ World. Prague, Czech Republic. Member of the Scientific Committee

Youth Activism, engagement and the development of new civic learning. Leverhulme Trust Conference. 25-27 June. Research Centre of Natural Sciences. Budapest. Organiser and member of the Scientific Committee

2020

International Congress of Psychology. 2020, Prague, Czech Republic. Member of the International Advisory Board

 

 Language Skills

Language Level and Kind of Proficiency
 English Advanced
 German Basic 

Honours, Distinctions, and Prizes

Name of Distinction  Issuing Institution Year of Issuing 
Ranschburg Pál Memorial Plaque for Outstanding Research and Teaching Hungarian Psychological Association 2018
Scientific Award of Excellence in Research for the paper of Goodwin et al (2012) ISCTE- University Institute of Lisbon, CIES-IUL, Lisbon, Portugal 2013
Sapere Aude Award for Excellence in Research and teaching Eötvös Loránd University, Faculty of Psychology and Education 2013
Gordon Allport Intergroup Relations Prize The Society for the Psychological Study of Social Issues (Michelle Gelfand, University of Maryland, USA principal investigator) 2012 
Széchenyi Distinguished Professor in Social Psychology Hungarian Ministry of Education 2000-2003
Scientific Award for Young Researchers "Group methods for enhancing personality and social development of socially disadvantaged adolescents"  Hungarian Academy of Sciences 1980

 

Guest Professorships and Research Fellowships in Foreign
Institutions

Period Institution Activities
1992 University of Göteborg Institute of Education and Education Research 1-month Visiting Researcher, upon inívitation of Prof. Ference Marton
1993, 1994, 1996, 1999 Hungarian Academy of Sciences and Finnish Scientific Academy, exchange agreement 1-month (in '93 and '94) and 2-week (in '96 and '99) Finnish scholarship
1993 Wenner-Gren Center, Stockholm 1-month Visiting Researcher for a joint research with prof. Ference Marton
1994 University of Göteborg,  Sweden 1-month international workshop Recent Development of Qualitative Research
1996-1997 Tohoku Fukushi University, Department of Psychology and Social Welfare, Sendai, Japan 1-year research fellowship of the Japan Foundation for the research Concepts on Competition in Japan
1997-1998 Center for Advanced Study in the Behavioral Sciences, Stanford, USA Lindzey Fellow
2001, 2004 Hungarian Academy of Sciences and the Chinese Scientific Academy, exchange agreement 2-week Chinese scholarship
2004 Faculty of Sociology and Social Psychology, Kansai University, Osaka, Japan 6-month Visiting Professor
2004 -2009 University of San Francisco, USA, Budapest Branch Teaching Culture and Personal Values” to BA students 
2004 -2009 University of Lund, Sweden, University of Vienna (Austria), Autonomous University of Madrid (Spain), University of Rome La Sapienza (Italy), University of Ljubljana (Slovenia) ERASMUS Teaching Mobility
2005 Freie Universitet, Berlin, Germany 1-week visiting scholar invitation
2006 Université Champagne-Ardenne, Reims Workshop on Economic Psychology, “Perception of competition in the business world”
2007, 2008, 2010, 2011 Autonomous University of Madrid, Faculty of  Developmental Psychology and Education 2-week visiting professor invitation by the „Excellence Program” of the Spanish Ministry of Education
2007-2008 University of Gdansk  Invited professor Cross-Cultural at Psychology Summer School „Appreciating Diversity” 
2008, 2009, 2010, 2015, 2016, 2017, 2019, 2020  Brunel University, London 1-week (08-'09), 10-day ('10,'15) and 5-day ('16,'17,'19,'20) visiting professor, ERASMUS Teaching Mobility
2008, 2010 University of Rome ’La Sapienza” , Faculty of Psychology Citizenship Doctoral Programme
2008 University of Zagreb, Doctoral School of the Faculty of Teacher Teaching in the doctoral school
2009 Canakkale Onsekiz Mart University, Doctoral School of Educational Studies, Faculty of Education, Turkey Teaching in the doctoral school
2011 University of Gdansk, Poland 9-day Visiting Professor, ERASMUS Teaching Mobility
2013-2019 University of International Business and Economics (UIBE) Summer School, Beijing, China Invited Professor (7 times)
 2014, 2015 S. Toraighyrov State University,Pavlodar, Kazakstan  Invited Professor teaching the courses Psychology of competition in cross-cultural perspective and Psychology and Culture
2014, 2017 Faculty of Pychology, University of  Vienna, Austria 8 and 5-day Visiting Professor, ERASMUS Teaching Mobility
2019 Centre of Sociocultural Research of the Higher School of Economics, Moscow

Teaching MA course Psychology of competition in cross-cultural perspective

Supervisor of Doctoral Studies

Name of
Doctoral Student,
Institution
Research Topic / Title of Dissertation Year or Defence (If applicable)
Zehava Toren, Eötvös Loránd University Department of Education The reproduction of class structure through artwork in Israeli Kindergartens 2000
Ilana Bluma Navon Eötvös Loránd University Department of Education The Developmental Failure in the Interaction between Cognition and Affectivity in Adolescence 2001
Yaffa Shabat, Eötvös Loránd University Department of Education Factors which influence social adjustment of blind and visually impaired children in integrative frameworks in Israel 2002
Adi Shulkin, Eötvös Loránd University Department of Education The effect of the ability to synchronise regular beat to the kinaesthetic system, on the improvement of learning abilities 2002
Sarit Segal, Eötvös Loránd University Department of Education Epistemic authority of adolescent girls and psychological effectiveness of aerobic fitness 2002
Dafna Hammer-Budnaro, Eötvös Loránd University Department of Education Improving the chances of success among adolescents at risk of scholastic failure: an intervention program 2003
Yosef Hezy, Eötvös Loránd University Department of Education Opposition, anger and aggression among Ethiopean immigrant youth 2003
Israel Azaria, Eötvös Loránd University Department of Education Factors predicting success in achievement tasks in school 2003
Shelly Nordheim, Eötvös Loránd University Department of Education Social integration between student with special needs and ordinary students 2003
Racheli Cohen, Eötvös Loránd University Department of Education Satisfaction of therapists working in educational frameworks as a function of professional identity and interpersonal relations with the principal 2003
Hissy Abramovsky, Eötvös Loránd University Department of Education Enhancing ego-mastery through music therapy of primary enuresis-balancing restraint and flowing 2004
Berkics Mihály, ELTE Doctoral School of Psychology A társadalmi viszonyok és a társadalomban zajló versengés igazságosságának az észlelése 2010
Orosz Gábor, ELTE Doctoral School of Psychology and Ecole Doctorale SHS, Université de Reims, Champagne-Ardenne Social Representation of competition, fraud, and academic cheating of French and Hungarian Citizens 2010
Sándor Mónika, ELTE Doctoral School of Psychology A versengés, a győzelem és a vesztés fogalma kisiskolás korban 2010
Sebestyén Nóra, ELTE Doctoral School of Psychology A perfekcionizmus, a tanulmányi motiváció, az attribúciós folyamat, a versengés és a pszichológiai jól-lét kapcsolatának vizsgálata magyar és kínai diákok között 2016
Nagy Tamás, ELTE Doctoral School of Psychology A versengést és győzelmet kísérő pozitív stressz pszichofiziológiája 2016
Richter Júlia, University of Pécs Doctoral School of Psychology Trauma pszichoanalitikus megközelítésben 2022
Csicsovszkiné Szilasi Judit,ELTE Doctoral School of Psychology Visszailleszkedési kultúrsokk kettős perspektívából 2022
Olena Shkliaeva, ELTE Doctoral School of Psychology Social Factors of Integration to workplaces in Hungary and in the Hungarian society for immigrants and sojourners 2022
Mariem Jibeli, ELTE Doctoral School of Psychology Acculturation of the Arab immigrants into the Hungarian society: cooperation and competition strategies 2024
Lakatos Miklós, ELTE Doctoral School of Psychology Az együttműködő versengés és az önfejlődésre koncentráló vezetők szerepe a fenntarthatóságban a biztonsági tanulmányok tükrében 2024
Cristina Greculescu,  Bremen International Graduate School of Social Sciences (co-supervisor) Teaching Grit: Examining the Effects of a School-based Intervention to Foster Grit 2022

 

Opponent in Doctoral Defences

Name of
Doctoral Student,
Institution

Title of Dissertation

Year of Defence

F. Lassú Zsuzsa, Eötvös Loránd University (ELTE)

Barátok és barátnők - együtt és egymás ellen: Nemi különbségek vizsgálata baráti kapcsolatokban

2003

Inántsy Pap Judit, University of Debrecen

Óvodás korú gyerekek társas kapcsolatainak vizsgálata. Kötődés, társas helyzet, kapcsolat tudatosság

2004

Czike Bernadett, ELTE, Doctoral School of Education

A pedagógus szerep változása

2005

Takáts István, University of Pécs

Az Ötödik Rend - ifjúságának és pedagógusainak versengése

2006

Katona Nóra, ELTE Doctoral School of Psychology

Student styles and socialization: a comparative study

2007

Dafna Perry, ELTE

Screening tools for school readiness among Ethiopian and Israeli preschool children

2008

Csukonyi Csilla, University of Debrecen

A társas orientáció (individualizmus és kollektivizmus) és a „cultural trade off” hipotézis  tudatos alkalmazhatóságának vizsgálati lépései: Magunkért legyünk vagy másokért; vagy mások legyenek értünk?

2009

Koltai Miklós, Semmelweis University, Doctoral School of Behavioral Sciences

Az együttes feladatmegoldás hatékonyságának vizsgálata: A röplabdázók felkészítésének és versenyeztetésének szakmódszertani vonatkozásai

2009

Sara Sher, ELTE

The Relationship between Empathic Ability and Modes of Existence (MoE) and the Development of Positive Self-Esteem and Sense of Empowerment among  the  Participants in a Training Program for Group Instructor

2009

Fülöp Éva, University of Pécs

A történelmi pálya és a nemzeti identitás érzelmi szerveződése

2010

Kasik László, University of Szeged

A szociálisérdek-érvényesítő, az érzelmi és a szociálisprobléma-megoldó képességek vizsgálata 4-18 évesek körében

2010

Krizbai Tímea, University of Debrecen

Az evészavarok egyes epidemiológiai és pszichológiai vonatkozásai, különös tekintettel az önéletrajzi emlékezetre

2011

Mazai Shira Assedou, ELTE  Doctoral School of Education

Women as educational leaders in comprhenesive and technological vocational high schools and their impact on school life

2012

Jeremy Lemoine, University of Reims Champagne-Ardenne

Gambling Games: Risk Taking, Social Representation and Disorder

2014

Papp Gábor, University of Debrecen, Doctoral School

A jóvátétel megbocsátásra való hatása

2015

Anthony Wilfred Solomon, University of South Africa

Cultural intelligence and its role in the leadership style and leadership effectiveness domain

2017

Dancs Katinka, University of Szeged, Department of Education

Általános iskolások nemzeti identitásának vizsgálata – A nemzeti szimbólumok ismerete, a nemzeti identitás erőssége. A nemzeti identitással összefüggő vélekedések

2018

Zsolnai Anikó, MTA Doctoral Dissertation

A szociális kompetencia fejlődése és fejlesztési lehetőségei gyermekkorban

2020

 

 

List of Publications

(MTMT)

Monographs


 

Edited Books and Journals


 

Chapters in Books


Organisation of conferences and workshops

 


Academic and public Appearances (Live and Electronic)

 

 

Napi biztatás

Napi jegyzet a Kossuth-on

Egyesített Bibliaolvasó

Nyelvvizsgaközpont

Közösségi Média

Károli Podcast

Károli Podcast

Sport a Károlin

Sport a Károlin