Cím: PhD, Dr. habil.
Nem: Férfi
Születési év: 1972
Születési hely: Magyarország
Email-cím(ek): Ez az e-mail-cím a szpemrobotok elleni védelem alatt áll. Megtekintéséhez engedélyeznie kell a JavaScript használatát., Ez az e-mail-cím a szpemrobotok elleni védelem alatt áll. Megtekintéséhez engedélyeznie kell a JavaScript használatát.
Hivatali telefonszám: 0614832897
Doktori tanulmányok
Doktori (PhD) védés éve: 1998
Tudományág: irodalomtudomány
Disszertáció címe: Thália árnyék(á)ban. Posztmodern – Dráma/Színház – Elmélet
Oklevelet kiállító intézmény: ELTE (1999)
MA-tanulmányok
MA-fokozat megszerzésének éve: 1995
Tudományág(ak): esztétika; angol nyelv és irodalom
Oklevelet kiállító intézmény: ELTE (1995)
Egyéb tanulmányok és képesítések
Intézmény | Képesítés | Év |
Pécsi Tudományegyetem | Dr. habil. | 2011 |
Munkatapasztalat
Jelenlegi munkaadó: Károli Gáspár Református Egyetem
Kar: Bölcsészet- és Társadalomtudományi Kar
Intézet: Művészettudományi és Szabadbölcsészeti Intézet
Tanszék: Színháztudományi Tanszék
Beosztás: Egyetemi docens
Korábbi munkaadó: Pannon Egyetem (1996-2009)
Beosztás: Tanszékvezető egyetemi docens
Kutatási és oktatási szakterületek
Oktatott tantárgyak: Európai drámatörténet; Európai színháztörténet; Dráma- és színházpoétika; Dráma- és előadáselemzés; Esztétika és művészetfilozófia; A színházi rendezés alaptípusai; Zenés színház; Báb- és figurális színház; A színjáték elméletei
Kutatási területek: A rendezői színház történeti és kortárs jelenségei; Az operarendezés jelenkori tendenciái; Shakespeare drámáinak színpadi recepciótörténete; A Philther mint historiográfiai modell; Magyar színháztörténet az államosítás és a rendszerváltás között
Tudományos kutatócsoportban vagy projektben való részvétel
Színházi net-filológia. OTKA kutatási projekt (2010-2014). Témavezető: Dr. Jákfalvi Magdolna
Nemzeti Színház 1949-2002. Philther-elemzések. NKA kutatási projekt (2015-2017) Témavezető: Dr. Jákfalvi Magdolna, Dr. Kékesi Kun Árpád
Erdélyi magyar színháztörténet I-IV. Philther-elemzések. MTA Domus kutatási projekt (2015-2019) Témavezető: Dr. Ungvári Zrínyi Ildikó, Dr. Jákfalvi Magdolna, Dr. Kékesi Kun Árpád
Erdélyi magyar színháztörténet V-VIII. Philther-elemzések. MTA Domus kutatási projekt (2020-2023) Témavezető: Dr. Boros Kinga, Dr. Jákfalvi Magdolna, Dr. Kékesi Kun Árpád
Az operett újjáépítése. Játéktörténet az államosítás és a forradalom között. NKFI-OTKA kutatási projekt (2019-2022). Témavezető: Dr. Jákfalvi Magdolna
A realista színház újjáépítése. Játéktörténet 1945–1989 között. NKFI-OTKA kutatási projekt (2022-2025). Témavezető: Dr. Jákfalvi Magdolna
Oktatásszervezés, tudományszervezés
Időszak | Funkció vagy tevékenység |
1998- | Theatron színháztudományi periodika felelős szerkesztője |
2007-2009 2009-2014 |
A színháztudomány mesterképzési szak szakfelelőse a Pannon Egyetemen A színháztudomány mesterképzési szak szakfelelőse a KRE-n |
Nyelvtudás
Nyelv | Nyelvtudás szintje és fajtája |
angol | felsőfok (egyetemi diploma) |
német | „C” típusú nyelvvizsga |
Díjak és kitüntetések
Díj vagy kitüntetés neve | Kiadó intézmény | Elnyerés éve |
Soros ösztöndíj 1998-as irodalmi munkásságért | Soros Alapítvány | 1998 |
Magyary Zoltán posztdoktori ösztöndíj | Alapítvány a Magyar Felsőoktatásért és Kutatásért | 1999-2001 |
Bolyai János kutatói ösztöndíj | Magyar Tudományos Akadémia | 2002-2005 |
Magyar Állami Eötvös ösztöndíj | Magyar Ösztöndíj Bizottság | 2005 |
A Marosvásárhelyi Művészeti Egyetem Díszérme
|
Művészeti Egyetem, Marosvásárhely | 2022 |
Premiul pentru studii și cercetării de istoria teatrului și a artelor spectacolului „Iosif Vulcan” |
Institutul de Cercetări Teatrale Și Multimedia, Tîrgu-Mureș | 2023 |
Tagság tudományos társaságokban
Szervezet neve | Betöltött funkció |
MTA Színház- és Filmtudományi Állandó Bizottság | tag (1999-), elnök (2006-2011) (2015-2020) |
Vendégoktatás és kutatóutak külföldi intézményekben
Időszak | Intézmény | Tevékenység |
1998 | Roehampton Institute, London | három hónapos kutatóút |
1999 | Universität Wien | három hónapos kutatóút |
2006 | Universität Salzburg | három hónapos kutatóút |
2011- | Marosvásárhelyi Művészeti Egyetem | oktatás és PhD-témavezetés a teatrológiai doktori programban |
Doktori témavezetések
Doktori hallgató neve, intézmény |
Kutatási téma / Disszertáció címe | Védés éve |
Adorján Viktor, KRE + PTE |
A Laboratórium Színház tevékenysége 1959-től napjainkig | 2012 |
Benedek Tibor Magor, Marosvásárhelyi Művészeti Egyetem |
Liszt Ferenc melodrámáinak zenedramaturgiai elemzése | 2014 |
Lukács Zsuzsa, KRE + ELTE | Decadence and Repression in Oscar Wilde and Henry James | 2014 |
Strausz Imre István, Marosvásárhelyi Művészeti Egyetem |
A musical műfajának esztétikai és pedagógiai vetületei | 2015 |
Tímár András, PTE | Újraolvasás, újrarendezés, kánon. Nemzeti drámáink az 1980-90-es évek magyar színpadán | 2019 |
Bálint-Kusztos Etelka, Marosvásárhelyi Művészeti Egyetem | Színházi nevelés Erdélyben | 2019 |
Gecse Ramóna, Marosvásárhelyi Művészeti Egyetem |
A színház mint közösségi alkotás | 2021 |
Lenkefi Zoltán, Marosvásárhelyi Művészeti Egyetem |
Magyar bábegyüttesek az államszocializmusban és hivatásos színházzá alakulásuk
|
|
Craçea Ádám, Marosvásárhelyi Művészeti Egyetem |
Alex Serrano színháza |
|
Tóth István, Marosvásárhelyi Művészeti Egyetem |
A digitalizáció hatása a színháztörténet-írásra |
|
Dálnoky Réka, Marosvásárhelyi Művészeti Egyetem | Kísérleti stratégiák az erdélyi kortárs magyar drámaírásban | |
Szabó Zselyke, Marosvásárhelyi Művészeti Egyetem | Alternatív színházi törekvések Erdélyben 1989 után | |
Kincses Réka, Marosvásárhelyi Művészeti Egyetem | Csoport- és pszichoterápiás módszerekkel történő drámai szöveg- és előadásfejlesztés | |
Gyárfás Kinga, Marosvásárhelyi Művészeti Egyetem | Színház és a zene összefüggései Mauricio Kagel műveiben | |
Tóth Gáspár András, Marosvásárhelyi Művészeti Egyetem | Színészképző és drámapedagógiai módszerek fúziója | |
Olajos Gábor, Marosvásárhelyi Művészeti Egyetem | Monteverdi L’Orfeo című operájának kortárs színpadi megjelenítései | |
Kiliti Krisztián, Marosvásárhelyi Művészeti Egyetem | Operettjátszás Erdélyben 1945 és 1989 között | |
Galló Ernő, Marosvásárhelyi Művészeti Egyetem | Komikum és test |
Opponencia doktori védéseken
Doktori hallgató neve, intézmény |
Kutatási téma / Disszertáció címe | Védés éve |
Várszegi Tibor, SZTE | Az ittlét [Dasein] öröme. A színpadi mű hermeneutikája | 2003 |
Sirató Ildikó, SZTE | Összehasonlító színháztörténeti modell a XVIII-XX. századi Európa nemzeti színházi központú színházstruktúráinak vizsgálatára | 2005 |
Seress Ákos, PTE | Amerikai tragédiák Szerep, személyiség és kirekesztés Tennessee Williams drámáiban |
2009 |
Nagy Gabriella, ELTE | Textus és hang a 20. századi drámában. A dramatikus szöveg performativitása | 2009 |
Ócsai Éva, SZTE | „Szavakból paloták épülnek” Weöres Sándor színjátékainak intertextuális kapcsolatai |
2010 |
Rosner Krisztina, PTE | A színészi jelenlét és a csend dramatikus-teátrális játékai | 2011 |
Kérchy Vera, SZTE | A de Man-i retorikaelmélet színházelméleti kihívásai | 2012 |
Ignácz Ádám, ELTE | Zeneszerző a színpadon. A művész ábrázolásának problémája Szkrjabin, Schönberg és Pfitzner művészoperáiban | 2013 |
Berekméri Katalin, Marosvásárhelyi Művészeti Egyetem | Szerep a színészben. A színész munkája a repertoár-színházban | 2015 |
Cabuz Andrea, Marosvásárhelyi Művészeti Egyetem | A természetben létrehozott művészeti alkotások performativitása | 2017 |
Nagy Imola, Marosvásárhelyi Művészeti Egyetem | Nézővé válni | 2019 |
Goda Mónika, ELTE | Báb / Játék / Művészet. A báb-lét alakzatai | 2020 |
Szántó Viktória, SZFE | A magyarországi bábszínházi kánon. Intézményi működés az ötvenes években | 2020 |
Bonczidai Dezideriu, Marosvásárhelyi Művészeti Egyetem |
A vásári bábjátékhősök játékhagyománya a XIX-XX. században (Vitéz László, Paprika Jancsi és Vasilache) |
2021 |
Adamovich Ferenc, Marosvásárhelyi Művészeti Egyetem | Affektív mozgáspedagógia | 2021 |
Oláh Tamás, SZFE |
Kisebbségi (színházi) nyelv – kisebbségi színház(politika). A vajdasági Tanyaszínház mint kulturális modell |
2022 |
Végvári Viktória, SZFE |
A bábszínház nézője. Az interaktív bábjátéktól a részvételi bábszínházig |
2022 |
Kézér Gabriella, Marosvásárhelyi Művészeti Egyetem | Test, szépség, harmónia, pedagógia – Berczik Sára életműve | 2023 |
Bezsán Noémi, Marosvásárhelyi Művésze | Az erdélyi táncszínházi háló | 2023 |
Székely-Gál Boglárka, Marosvásárhelyi Művésze | A társadalmi érzékenység dramaturgiái. Többnyelvű előadások a kortárs erdélyi színházban | 2023 |
(MTMT)
Recenziók könyvekről, színházi előadásokról, előadáselemző tanulmányok
Egy mítosz alakváltozásai. (Robert Wilson: Persephone) Fényfüggöny. 1996. ősz, 4-5.
Menekülés a paradicsomba. (Büchner: Leonce és Léna) SZÍNHÁZ. 1997/2. 14-16.
Ein Goethe-Comic. (Goethe: Faust) SZÍNHÁZ. 1997/4. 10-13.
Posztszovjet vízirevű. (Csehov: Sirály) SZÍNHÁZ. 1997/5. 6-10.
A zsombor virágai. (Garcia Lorca: Yerma) SZÍNHÁZ. 1997/6. 19-22.
A reprezentáció játékai. A kilencvenes évek magyar rendezői színháza. SZÍNHÁZ. 1997/7. 22-29.
Új gyakorlat és ujjgyakorlat. Végzős rendezőhallgatók munkáiról. SZÍNHÁZ. 1997/9. 5-10.
Az érzékelés ünnepe. Wiener Festwochen 1997. SZÍNHÁZ. 1997/11. 7-13.
A theoretikusnak állapotja. SZÍNHÁZ. 1997/12. 3.
Színházi kalauz (Grabbe: Tréfa, szatíra, irónia és mélyebb értelem). SZÍNHÁZ. 1997/12. 4-7.
Háborús játékok (Shakespeare: Sok hűhó semmiért). SZÍNHÁZ. 1998/1. 26-28.
A harmadik légtér? Salzburger Festspiele 1997. Ellenfény. 1998/1. 69-73.
A retorika színháza, a színház retorikája (Bernhard: Ritter, Dene, Voss). SZÍNHÁZ. 1998/4. 24-27.
Térképek. Salzburger Festspiele 1998. Ellenfény. 1999/1. 65-74.
„A pusztulás skálája.” (Christoph Ransmayr: Az utolsó világ) Théléme. 1999/1. 100-105.
Térképek. Salzburger Festspiele 1998. Ellenfény. 1999/1. 65-74.
Az emlékezet mezsgyéi. Salzburger Festspiele 1999. Világszínház. 1999. tavasz-nyár, 137-156.
Határátlépés. Wiener Festwochen 1999. Világszínház. 1999. ősz-tél, 149-167.
A boldogtalanság kék madara. (Maaterlinck: A kék madár) Eső. 2000/1. 40-42.
Kánon és kísérlet. Wiener Festwochen 2000. Criticai Lapok. 2000/10. 12-18.
Tabló öt részletben. A Wiener Festwochen 2002 zenés színházi előadásairól. Criticai Lapok. 2002/9-10. 34-42.
Az átmenet pillérei. A Salzburger Festspiele 2002 zenés színházi előadásairól. Criticai Lapok. 2002/12. 29-35.
Jóleső provokáció. A Wiener Festwochen 2003 zenés színházi előadásairól. Criticai Lapok. 2003/9. 22-30.
Az elvonatkoztatás nehézségei. A Salzburger Festspiele 2003 zenés színházi előadásairól. Criticai Lapok. 2003/12. 22-27.
Tejfehér ingovány. (Britten: A csavar fordul egyet) Criticai Lapok. 2004/4-5. 3-5.
Szemellenző nélkül. A Wiener Festwochen 2004 zenés színházi előadásairól. Criticai Lapok. 2004/8. 6-12.
Idő: eltolódással. A Salzburger Festspiele 2004 zenés színházi előadásairól. Criticai Lapok. 2004/11. 20-25.
A hattyús lovag, avagy a színházi jelhasználat szimbolikusságáról. Eső. 2005. tavasz, 59-66.
Transgress What? The Limits of Theatre. Symbolon. (2005) VI. évf. 9. sz. 5-14.
A repertoár peremén. A Wiener Festwochen 2005 zenés színházi előadásairól. Criticai Lapok. 2005/9-10. 18-26.
A határosság tapasztalatáról. (Várszegi Tibor: Az ittlét öröme. A színpadi mű hermeneutikája) Eső. 2007. nyár, 76-80.
Aki állja az időt. (Pályi János: Órajáték) Art Limes. 2008/5. 47-49.
„Felébreszteni a fület, a szemet.” A Salzburger Festspiele két bemutatójáról. Criticai Lapok. 2011/10. 12-16.
Szellemi áramkörök. A Wiener Festwochen 2012 hét bemutatójáról. Criticai Lapok. 2012/10. 11-19.
Arculat nélküli váltás. A Salzburger Festspiele 2012 hat zenés színházi bemutatójáról. Criticai Lapok. 2012/13. 25-32.
„Lábbal tervezni”. Adolphe Appia és a modern szcenográfia tankönyve. In: Adolphe Appia: Zene és rendezés. Bp., Balassi, 2012. 165-174.
A vásári bábjátszás hazai és nemzetközi helyzete. Art Limes. 2014/2. 55-67.
Felkavaró ősképeink. A Go Down, Moses a Bécsi Ünnepi Heteken. Criticai Lapok. 2015/5-6. 25-28.
Nagyon más Hasonmás. A Double 2013. és 2014. évi számairól. Art Limes. 2015/5. 115-120.
Encrypting, Inscription and Inspection in Romeo Castellucci's Go Down, Moses. Symbolon. XVI. évf. 29. sz. (2015) 60-67.
The Shifting Point of Fear and Trembling in Georgy Tovstonogov's The Government Inspector. Symbolon. XVII. évf. 31. sz. (2016) 10-15.
Marton Endre: Lear király, 1964. www.philther.hu
Endre Marton: King Lear, 1964. www.philther.hu
Marton Endre: Marat halála. 1966. www.philther.hu
Marton Endre: Fejezetek Leninről, 1970. www.philther.hu
Endre Marton: Chapters on Lenin, 1970. www.philther.hu
Georgij Tovsztonogov: A revizor, 1973. www.philther.hu
Georgy Tovstonogov: The Government Inspector, 1973. www.philther.hu
Kerényi Imre: János király, 1984. www.philther.hu
Kerényi Imre: István, a király, 1985. www.philther.hu
Ascher Tamás: Három nővér, 1985. www.philther.hu
Pintér Béla: Gyévuska, 2003. www.philther.hu
Apáthi Imre: Orfeusz, 1952, www.philther.hu
Fordítások
Simon Cooper–Sally Mackey: Színháztudomány felsőfokon. [Theatre studies. An Approach for Advanced Level] Budapest: Orpheusz Kiadó, 2000. 325 p.
Elinor Fuchs: A jelenlét avagy az írás bosszúja. A színház újragondolása Derrida nyomán. [Presence or the Revenge of Writing. Re-thinking Theatre After Derrida] SZÍNHÁZ. 1998/3. 3-9.
David George: A kétértelműségről. A performansz posztmodern elmélete felé. [On Ambiguity: Towards the Postmodern Theory of Performance] Theatron. 1998. ősz, 5-14.
Testtel gondolkodni. Robert Wilsonnal beszélget Holm Keller. [Mit dem Körper denken] Theatron. 1998. tél, 71-72.
Gerald Siegmund: A színház mint emlékezet. [Theater als Gedächtnis] Theatron. 1999. tavasz, 36-39.
Peggy Phelan: Holtat játszani a kőben, avagy mikor nem rózsa a Rózsa? [Playing Dead in Stone, Or When is a Rose not a Rose?] Theatron. 1999. tavasz, 40-57.
Thomas Postlewait: Történelem, hermeneutika és elbeszélésmód. [History, Hermeneutics and Narrativity] Theatron. 1999. tavasz, 58-66.
A fordítás kötelessége. Beszélgetés Antoine Vitezzel. [The Duty to Translate] Theatron. 1999. nyár-ősz, 35-41.
Robert Wilson: Beszéd a Freud előtt. [R. W.'s Speech Before Freud] In: Színházi antológia. Budapest: Balassi Kiadó, 2000. 166-169.
Alessandro Serpieri: A középkori hierarchia összeomlása a Lear királyban. [The Breakdown in Medieval Hierarchy in King Lear] Theatron. 2000. tavasz-nyár, 115-122.
Erika Fischer-Lichte: Átkelés az árnyak birodalmába. Robert Wilson frankfurti Lear király-rendezése. [Auf dem Weg ins Reich der Schatten. Robert Wilsons Frankfurter King Lear-Inszenierung] Theatron. 2000. tavasz-nyár, 123-136. (Kiss Gabriellával közösen)
Patrice Pavis: A lapról a színpadra – nehéz születés. [From Page to Stage. A Difficult Birth] Theatron. 2000. tavasz-nyár, 92-104. (Sipőcz Mariannal közösen)
Philip Auslander: „Csak önmagad add!” Logocentrizmus és el-különböződés a színházelméletben. [„Just Be Yourself!” Logocentrism and Différance in Performance Theory] Theatron. 2004. nyár-ősz, 17-24.
Jonathan Goldberg: Perspektívák: a doveri szikla és a reprezentáció feltételei. [Perspectives: Dover Cliff and the Conditions of Representation] Theatron. 2004. nyár-ősz, 57-64.
Philip Auslander: „Szent színház” és katarzis. [„Holy Theatre” and Catharsis] Theatron. 2007. ősz-tél, 102-111.
Coppelia Kahn: A Lear királyból hiányzó anya. [The Absent Mother in King Lear] Theatron. 2013. tavasz, 3-14.
Milo Rau: Szemelvények a Globális realizmus (Aranykönyv 1) című kötetből [Globaler Realismus. Goldenes Buch 1]. Theatron. 2021. nyár, 3-20.
Clemens Risi: Színpadra állított opera. A rendezői színház és a performatív fordulat. [Opera in Performance: »Regietheater« and the Performative Turn]. Theatron. 2023. ősz, 47-55.
Egyéb
Posztmodern glosszárium. SZÍNHÁZ. 1998/3. 3-19. (Jákfalvi Magdolnával közösen)
Benne a jövőben. Bécsy Tamással beszélget Kékesi Kun Árpád. Theatron. 1998. tél, 5-14.
Színház és tudomány I. (Bevezetés) Pesti Est Súgó. 1998/9. 90.
Színház és tudomány II. (A színház autonómiája) Pesti Est Súgó. 1998/10. 90.
Színház és tudomány III. (A szemiotika) Pesti Est Súgó. 1999/1. 98.
Színház és tudomány IV. (A fenomenológia) Pesti Est Súgó. 1999/2. 98.
Színház és tudomány V. (A dekonstrukció) Pesti Est Súgó. 1999/3. 90.
Színház és tudomány VI. (A pszichoanalízis) Pesti Est Súgó. 1999/4. 80
Színház és tudomány VII. (A feminizmus) Pesti Est Súgó. 1999/5. 98.
Színház és tudomány VIII. (A befogadáselméletek) Pesti Est Súgó. 1999/11. 90.
Színház és tudomány IX. (A kulturális materializmus) Pesti Est Súgó. 1999/12. 83.
Színház és tudomány X. (A posztmodern) Pesti Est Súgó. 2000/1. 93
Hamlet-színház. In: William Shakespeare: Hamlet, dán királyfi. Pécs, Alexandra, 2001. 167-205.
A Magyar Virtuális Enciklopédia alábbi szócikkei: Fenomenológia a színházelméletben, Dekonstrukció a színházelméletben, Pszichoanalízis a színházelméletben, Feminizmus a színházelméletben, Befogadáselméletek a színház vizsgálatában, Kulturális materializmus a színházelméletben, Realista és naturalista dráma és színház
Kérdések könyve. A Trafó 2004/2005-ös évadjának „Határeset” című előadássorozatához
Tudománnyal a színházért. Színpad. 2005/3. 33-35.
Beidegződéseink megbontása a színházban. Subject. 2007/1. 14-17.
Digitális színházi kánon. Jelenkor. 2012. június, 621-623. (Jákfalvi Magdolnával közösen)
Egy kiállítás margójára. Kemény Henrik életmű kiállítása. Art Limes. 2013/4. 53-57.
Philther-projekt Erdélyben. Játéktér. 2017. tavasz, 30-31. (Jákfalvi Magdolnával közösen)
Konferencián tartott előadások
1997: A reprezentáció játékai. A kilencvenes évek magyar rendezői színháza. (A Veszprémi Egyetem és az MTA Színház- és Filmtudományi Szakbizottságának közös konferenciája)
1997: Textuality and Theatricality. (PhD-hallgatók nemzetközi konferenciája Miskolcon)
1999: Dialógusban. A színházi diskurzus(ok) néhány aktuális kérdéséről. (A Veszprémi Egyetem és az MTA Színház- és Filmtudományi Szakbizottságának közös konferenciája)
2000: A rendezés színháza, avagy a mise-en-scene művészete. (A Veszprémi Egyetem és az MTA Színház- és Filmtudományi Szakbizottságának közös konferenciája)
2002: Rendezői színház a 20. században: elmélet és/vagy gyakorlat (A Magyary Zoltán és az OTKA posztdoktori ösztöndíjasok konferenciája)
2002: How to Interpret the Visual Rhetoric of Theatre? (Az OISTAT Education Commission tajpeji szimpóziumán)
2003: A színház nemzet(köz)isége (Az MTA Filozófiai Intézet konferenciája a „Recepció és kreativitás: nyitott magyar kultúra” elnevezésű NKFP-projekthez kapcsolódóan)
2003: Színháztörténet-írás a harmadik évezred küszöbén (Az MTA I., II. és IX. osztályának konferenciája „Múlt – jelen – jövő. A társadalomtudományok a változó világban” címmel)
2004: A színházi realizmus fogalmáról (A BDF Németh László Szakkollégiumának konferenciája „A fiatal Lukács György és a Thália Társaság” címmel”)
2004: Innovatív törekvések a két világháború közötti európai színházban (A Veszprémi Egyetem konferenciája „Tradíció és innováció. Magyar színháztörténet 1920-1949” címmel)
2004: Beidegződéseink megbontása a színházban (A Trafó Kortárs Művészetek Háza „A művészet megértése, a megértés művészete” címmel rendezett Szabadegyetemén)
2004: The Presence of Scenery (Az OISTAT Education Commission isztambuli szimpóziumán)
2005: A határátlépés (színház)kulturális fenomenológiája (Az ELTE Művészetelméleti és Médiakutatási Intézet, a Dayka Gábor Társaság, a Trafó Kortárs Művészetek Háza és az ASZKI konferenciája „Határátlépések” címmel)
2005: Transgress What? The Limits of Theatre (A Marosvásárhelyi Művészeti Egyetem konferenciája „Néző, élmény, recepció” címmel)
2006: Set Design in Contemporary Hungarian Theatre (Az OISTAT Education Commission yokohamai szimpóziumán)
2007: Kortárs tradíciók a zenés színházban (A Trafó Kortárs Művészetek Háza „Klasszikus kortárs, kortárs klasszikus” címmel rendezett Szabadegyetemén)
2007: Irodalomtudomány, színháztudomány, ontológia (Az MTA Nyelv- és Irodalomtudományok Osztályának és Színház- és Filmtudományi Bizottságának konferenciája „A színháztudomány az akadémiai diszciplínák rendjében. Bécsy Tamás életművéről” címmel)
2008: A rendezés színháza és a rendezői színház (A Debreceni Egyetem Pálffy István Színházi Szakkollégiuma által szervezett előadássorozat keretében)
2010: Zaide, avagy a nem identikus ismétlés drámája (A KRE Színháztudományi Tanszékének és az MTA Színház- és Filmtudományi Szakbizottságának közös konferenciája)
2010: Shakespeare, Hamlet, Brook (A Gyulai Várszínház V. Shakespeare-konferenciája)
2011: Színháztörténet és digitális média (A Theatron Műhely Alapítvány, a KRE Színháztudományi Tanszékének és az MTA Színház- és Filmtudományi Szakbizottságának közös konferenciája)
2011: Színházi net-filológia. A Philther (A Marosvásárhelyi Művészeti Egyetem konferenciája „Archiválás és színháztörténet-írás” címmel)
2012: Egy operarendezés politikussága. Katharina Wagner: Lohengrin, 2004. (A Pécsi Tudományegyetem konferenciája „A magyar színháztudomány kortárs irányzatai” címmel)
2013: A félreértett szövegköziség. Alföldi Róbert: Sirály (Madárkák), 1997. (A Pécsi Tudományegyetem konferenciája „Tévedések (víg)játéka: tévutak, tévhitek, téveszmék, tévesztések a színházművészetben és a színháztörténetben” címmel)
2013: A színháztudomány hasznáról és káráról, avagy tanítható-e a színházértés (A Pécsi Tudományegyetem Bölcsészakadémia címmel rendezett előadássorozata)
2013: Az „éltető gyűlölet” tragikuma. Székely Gábor: A mizantróp, 1988. (A Theatron Műhely Alapítvány és a KRE Színháztudományi Tanszékének közös konferenciája)
2013: Két Lohengrin-rendezés. (A KRE interdiszciplináris tudományos szimpóziuma „Hagyományok átértelmezése és aktualizálása: Wagner Ringje” címmel)
2013: A Philther mint historiográfiai modell (Az MTA Nyelv- és Irodalomtudományok Osztályának konferenciája „Hist(o)riográfia – A színháztörténet-írás aktuális kérdései” címmel)
2014: A vásári bábjátszás hazai és nemzetközi kontextusa (A debreceni Vojtina Bábszínház szimpóziuma „Vásári bábjátszás ma” címmel)
2014: Egy színháztörténeti mérföldkő emlékezete (A Theatron Műhely Alapítvány és a KRE Színháztudományi Tanszékének közös konferenciája)
2015: Kemény Henrik köpönyege. A vásári bábjátszás ma. (A Magyar Művészeti Akadémia Kemény Henrik emlékülése)
2015: Színházi transzcendentalizmus. Romeo Castellucci Isteni színjátékáról. (A KRE BTK, az MMA és a MANK közös konferenciája "Vallás és művészet" címmel)
2015: Encrypting, Inscription and Inspection in Romeo Castellucci's Go Down, Moses. (A Marosvásárhelyi Művészeti Egyetem konferenciája "From Secret to Confession" címmel)
2016. Archívum és múzeum Kemény-kötésben. (A Magyar Művészeti Akadémia könyvbemutatója)
2016. The Shifting Point of Fear and Trembling in Georgy Tovstonogov's The Government Inspector. (A Marosvásárhelyi Művészeti Egyetem konferenciája "Vanishing Point in Theatre" címmel)
2017. Performing Agitation. László Moholy-Nagy and the 1924 Special Issue of MA (Today) on Theater. (Az Indiana University, Bloomington konferenciája "MA: Today - 100 Years After" címmel)
2017. Bálvánnyá emelt bálványrombolás. Marton Endre: Fejezetek Leninről, 1970. (Az MTA Színház- és Filmtudományi Állandó Bizottsága és a Theatron Műhely Alapítvány közös konferenciája "Philology + Theatre = Philther" címmel)
2018. A Bécsi diákok (1949) mint az államosított Fővárosi Operettszínház nyitóelőadása. (Az MTA Színház- és Filmtudományi Állandó Bizottsága és a Theatron Műhely Alapítvány közös konferenciája "Újjáépítés és államosítás" címmel)
2019. Az operett militarizálása. A Fővárosi Operettszínház 1950-es Szabad szél-bemutatójáról. (Az MTA Zenetudományi Intézet konferenciája "A magyar populáris zene története(i)" címmel)
2020. A szerelem szabadságharca, avagy Lehár Ferenc és az operett marxista megközelítésének „fonákságai” (A Marosvásárhelyi Művészeti Egyetem – Színház és Multimédia Kutatóintézet konferenciája „Színház a diktatúrában" címmel)
2021. A Philther mint tudománytörténeti keret (Az MTA Színház- és Filmtudományi Állandó Bizottsága és a Theatron Műhely Alapítvány közös konferenciája „Philther – határokon túl 2.0” címmel)
2022. „Világszínház Szolnokon”. Székely Gábor: Gácsérfej, 1973 (Az MTA Színház- és Filmtudományi Állandó Bizottsága és a Theatron Műhely Alapítvány közös konferenciája „Színháztörténet(-írás) Magyarországon a második világháború után” címmel)
2022. A tájolás diszpozitívuma az államszocializmus vidéki színházkultúrájában (A PTE BTK és az ELTE BTK, valamint az MTA PAB közös konferenciája „Színház – dokumentáció – emlékezet” címmel)
2023. A Philther-módszer egyik szempontjáról – Az 1978- as szolnoki Tangó színházkulturális kontextusa (Az SZTE BTK és az ELTE Eötvös József Kollégium konferenciája „Eötvözet SZITU” címmel)
2023. Ki lőtt kire? A rendezés renkonstruálhatóságáról Paál István 1978-as szolnoki Tangójában (Az ELTE BTK és a PTE BTK közös konferenciája „Színház és archívum – történetek, emlékezetek, (kulturális) örökségek” címmel)
2023. Posztdramatikus Schubertiáda (A Budapest Music Center, a HUN-REN Magyar Kutatási Hálózat és a Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem közös konferenciája „A dal kimozdítása” címmel)
2023. Paál István: Az ember tragédiája, 1980 (A Theatron Műhely Alapítvány, az MTA Színház- és Filmtudományi Állandó Bizottsága és a HUN-REN ITI közös konferenciája „A színházi realizmus regionális változatai” címmel)
Title: PhD, Dr. habil.
Gender: M
Year of Birth: 1972
Place of Birth (Country): Hungary
Email-address(es): Ez az e-mail-cím a szpemrobotok elleni védelem alatt áll. Megtekintéséhez engedélyeznie kell a JavaScript használatát., Ez az e-mail-cím a szpemrobotok elleni védelem alatt áll. Megtekintéséhez engedélyeznie kell a JavaScript használatát.
Office Phone Number: 0614832897
Doctoral Studies
Year of Doctoral Defence (PhD / CSc): 1998
Discipline: Literary Criticism
Title of Thesis: In the Shade of Thalia. A Theory of Postmodern Drama and Theatre
Issuing Institution: Eötvös Loránd University
MA Studies
Year of Obtaining the MA Degree: 1995
Discipline(s): Aesthetics; English Language and Literature
Issuing Institution: Eötvös Loránd University
Further Studies and Qualifications
Institution | Qualification | Year of Obtaining the Qualification |
University of Pécs | Dr. habil. | 2011 |
Employment
Current Employer: Károli Gáspár University of the Reformed Church in Hungary
Faculty: Faculty of Humanities
Institute:
Department: Theatre Studies
Current Position(s): Associate professor
Previous Employer: Pannon University (1996-2009)
Previous Position Held: Head of Department, Associate professor
Areas of Research and Teaching
Areas of teaching: history of European drama; history of European theatre; poetics of theatre and drama; dramaturgy and drama analysis; aesthetics and the philosopy of art; the types of mise-en-scene; music theatre; puppet and figure theatre; theories of the theatre
Areas of Research: the history and the present forms of director’s theatre; contemporary music theatre; Shakespeare’s plays on stage; Philther as a model for theatre historiography; State-socialist Hungarian theatre between 1949-1989
Membership in Research Groups and Projects
Theatre, Philology and the Internet. OTKA Research Project led by Dr. Jákfalvi Magdolna (2010-2014)
National Theatre 1949-2002. Philther-analyses. NKA Research Project led by Dr. Jákfalvi Magdolna, Dr. Kékesi Kun Árpád (2015-2017)
Transylvanian Theatre History I-IV. Philther-analyses. MTA Domus Research Project led by Dr. Ungvári Zrínyi Ildikó, Dr. Jákfalvi Magdolna, Dr. Kékesi Kun Árpád (2015-2019)
Transylvanian Theatre History V-VIII. Philther-analyses. MTA Domus Research Project led by Dr. Boros Kinga, Dr. Jákfalvi Magdolna, Dr. Kékesi Kun Árpád (2020-2023)
Rebuilding Operetta. Performance History Between the '49 nationalization and the '56 revolution. NKFI-OTKA Research Project led by Dr. Jákfalvi Magdolna (2019-2022)
Rebuilding Realist Theatre. Performance Hstory Between 1949 and 1989. NKFI-OTKA Research Project led by Dr. Jákfalvi Magdolna (2022-2025)
Educational Functions, Curriculum Development and Other
Teaching-Related Activities
Period | Function or Activity |
1998- | Theatron, Journal in Performance Studies – Editor-in-Chief |
2007-2009 | Director of studies of the MA program in Theatre Studies (Pannon University) |
2009-2014 | Director of studies of the MA program in Theatre Studies (Károli Gáspár University) |
Language Skills
Language | Level and Kind of Proficiency |
Hungarian | Native |
English | Proficient |
German | Good |
Honours, Distinctions, and Prizes
Name of Distinction | Issuing Institution | Year of Issuing |
Soros Scholarship | Soros Foundation | 1998 |
Magyary Zoltán Postdoctoral Scholarship | Foundation for Hungarian Higher Education and Research | 1999-2001 |
Bolyai János Research Scholarship | Hungarian Academy of Sciences | 2002-2005 |
Hungarian Eötvös Scholarship | Hungarian Scholarship Board Office | 2005 |
The Medal of the University of Arts, Târgu-Mureş
|
University of Arts, Târgu-Mureş | 2022 |
Premiul pentru studii și cercetării de istoria teatrului și a artelor spectacolului „Iosif Vulcan” |
Institutul de Cercetări Teatrale Și Multimedia, Târgu-Mureș
|
2023 |
Membership in Academic Societies
Name of Organization | Function (if any) |
Committee of Theatre and Film Studies, Hungarian Academy of Sciences | Member (1999-), Chairman (2006-2011) (2015-2020) |
Guest Professorships and Research Fellowships in Foreign
Institutions
Period | Institution | Activities |
1998 | Roehampton Institute, London | Three-month Study Trip |
1999 | Universität Wien | Three-month Study Trip |
2006 | Universität Salzburg | Three-month Study Trip |
2011- | University of Arts, Târgu-Mureş | Teaching and Promotorship in the PhD School of Theatre Studies |
Promotorship in Doctoral Studies
Name of Doctoral Student, Institution |
Research Topic / Title of Dissertation | Year of Defence (if applicable) |
Adorján Viktor, Károli Gáspár University + University of Pécs |
The Laboratory Theatre from 1959 up to the Present | 2012 |
Benedek Tibor Magor, University of Arts, Târgu-Mureş |
The Analysis of Musical Dramaturgy in Franz Liszt's Melodramas | 2014 |
Lukács Zsuzsa, Károli Gáspár University + Eötvös University | Decadence and Repression in Oscar Wilde and Henry James | 2014 |
Strausz Imre István, University of Arts, Târgu-Mureş |
The Aesthetic and Pedagogical Aspects of Musical | 2015 |
Tímár András, University of Pécs | Rereading, Reconstruction, Canon. Our national dramas on the stages of the 1980's and 1990's | 2019 |
Bálint-Kusztos Etelka, University of Arts, Târgu-Mureş | TIE in Transylvania | 2019 |
Gecse Ramóna, University of Arts, Târgu-Mureş |
Theatre as Collective Creation | 2021 |
Lenkefi Zoltán, University of Arts, Târgu-Mureş | Hungarian Puppetry Groups During State Socialism and their Turning to Professional Theatre Companies | |
Craçea Ádám, University of Arts, Târgu-Mureş | The Theatre of Alex Serrano | |
Tóth István, University of Arts, Târgu-Mureş | The Effect of Digitalization on Writing Theatre History | |
Réka Dálnoky, University of Arts, Târgu-Mureş | Experimental Strategies in Contemporary Hungarian Dramas in Transylvania | |
Zselyke Szabó, University of Arts, Târgu-Mureş |
Alternative Theatre Companies in Transylvania after 1989 | |
Réka Kincses, University of Arts, Târgu-Mureş | Developing Texts and Performance through Methods of Group- and Psychotherapy | |
Gyárfás Kinga,
University of Arts, Târgu-Mureş
|
Theatre and Music in Mauricio Kagel's Works | |
Tóth Gáspár András,
University of Arts, Târgu-Mureş
|
The Fusion of Actor Training and TIE
|
|
Olajos Gábor, University of Arts, Târgu-Mureş | Contemporary Performances of Monteverdi's L'Orfeo
|
|
Kiliti Krisztián, University of Arts, Târgu-Mureş | Operetta Productions in Transylvania Between 1945 and 1989
|
|
Galló Ernő, University of Arts, Târgu-Mureş | Comics and the Body
|
Opponentship in Doctoral Defences
Name of Doctoral Student, Institution |
Title of Dissertation | Year of Defence |
Várszegi Tibor, University of Szeged |
The Joy of Dasein. The Hermeneutics of Performance | 2003 |
Sirató Ildikó, University of Szeged |
A Model of Comperative Theatre History in Researching the Structures of the National Theatre Movements in Europe from the 18th Century up to the Present | 2005 |
Seress Ákos, University of Pécs |
American Tragedies. Roles, Identities and Discrimination in Tennessee Williams’ Plays | 2009 |
Nagy Gabriella, Eötvös University |
Text and Voice in 20th Century Drama. The Performativity of the Dramatic Text | 2009 |
Ócsai Éva, University of Szeged |
Intertextual Relationships in Sándor Weöres’ Plays | 2010 |
Rosner Krisztina, University of Pécs |
The Dramatic and Theatrical Play of Presence and Silence | 2011 |
Kérchy Vera, University of Szeged |
Paul de Man’s Theory of Rhetorics and Its Challenge to the Theory of Theatre | 2012 |
Ignácz Ádám, Eötvös University |
A Composer on Stage. Problems of the Representation of Artists int he Operas of Scriabin, Schönberg and Pfitzner | 2013 |
Berekméri Katalin, University of Arts, Târgu-Mureş | The Role in the Actress. An Actress Prepares in a Repertory Theatre | 2015 |
Cabuz Andrea, University of Arts, Târgu-Mureş | Performativity of Artworks Created in Nature | 2017 |
Nagy Imola, University of Arts, Târgu-Mureş | Becoming a Spectator | 2019 |
Goda Mónika, Eötvös University | Puppetry as an Art. Forms of Being A Puppet | 2020 |
Szántó Viktória, University of Theatre and Film Arts | The Canon and Institutions of Hungarian Puppet Theatre during the 1950's | 2020 |
Bonczidai Dezideriu, University of Arts, Târgu-Mureş | Heroes of Fairground Puppetry in the 19th and 20th Centuries (Vitéz László, Paprika Jancsi and Vasilache) | 2021 |
Ferenc Adamovich, University of Arts, Târgu-Mureş | Affective Movement Pedagogy | 2021 |
Oláh Tamás, University of Theatre and Film Arts | Minority Language and the Politics of Minority Theatre. Tanyaszínház in Vojvodina as a Cultural Model
|
2022 |
Végvári Viktória, University of Theatre and Film Arts | The Spectator of Puppet Theatre. From Interactive Puppetry to Participatory Puppet Theatre
|
2022 |
Kézér Gabriella, University of Arts, Târgu-Mureş | Body, Beauty, Harmony, Pedagogy – the Oeuvre of Sára Berczik
|
2023 |
Bezsán Noémi, University of Arts, Târgu-Mureş |
The Transylvanian Dance Theatre Network
|
2023 |
Székely-Gál Boglárka, University of Arts, Târgu-Mureş |
Dramaturgy of Social Sensitivity. Multilingual
Performances in Contemporary Transylvanian Theatre
|
2023 |
(MTMT)
Monographs
Ambiguous Topicality. A Philther of State-Socialist Hungarian Theatre. Budapest - Paris, L'Harmattan, 2021. 210 p.
A rendezés színháza [Theatre and Mise-en-Scene] Budapest, Osiris Kiadó, 2007, 464 p.
Színház, kultúra, emlékezet [Theatre, Culture, Memory] Veszprém, Egyetemi Kiadó, 2006, 203 p.
Thália árnyék(á)ban. Posztmodern – Dráma/ Színház – Elmélet [In the Shade of Thalia. A Theory of Postmodern Drama and Theatre] Veszprém, Egyetemi Kiadó, 2000, 206 p.
Tükörképek lázadása. A dráma és színház retorikája az ezredvégen [The Revolt of Images in the Mirror. The Rhetoric of Drama and Theatre at the Millennium] Budapest and Pécs, József Attila Kör and Kijárat Kiadó, 1998, 222 p.
Edited Books and Journals
Színházi szavak. Egy kötet Oral History. [Theatre Words. A Book of Oral History] Budapest Arktisz Kiadó, 2023. before publication (Co-editors: Magdolna Jákfalvi, Tamás Oláh, Dorka Porogi)
Loudness and Crowding. Retheatricalization in Romanian Theatre. Symbolon, 24. évfolyam Különszám, 2023. [Special issue of Symbolon. Vol. 24. 2023.] 141 p. (Co-editors: Erzsébet Bob Fülöp, Magdolna Jákfalvi)
Nemzeti színháztörténet 1948-1996. Előadásrekonstrukciók. [National Theatre History 1948-1996. Performance Reconstructions] Budapest, Arktisz Kiadó, 2022. 452 p. (Co-editor: Magdolna Jákfalvi)
Béres András: vocaţia excelenţei / a kiválóság dicsérete. [András Bére: The Praise of Excellence], Targu Mures, UartPress, 2022. 224 p. (Co-editors: Erzsébet Bob Fülöp, Magdolna Jákfalvi and Traian Penciuc)
Egy filozófus Székelyvárosból. [A Philosopher from Székelyváros] Budapest, L'Harmattan, 2022. 212 p. (Co-editor: Magdolna Jákfalvi)
Nagyváradi magyar színháztörténet 1950-1990. Philther-elemzések. [The History of Hungarian Theatre in Oradea] Kolozsvár - Marosvásárhely, Erdélyi Múzeum Egyesület - UartPress, 2022. 291 p. (Co-editors: Kinga Boros and Magdolna Jákfalvi)
Global Theatre: Haunted History in Eastern Europe. Symbolon, 22. évfolyam Különszám, 2021. [Special issue of Symbolon. Vol. 22. 2021.] 272 p.
SzocOper. Az operett újjáépítése 1949-1956 között. [SocOper. Rebuilding Operetta Between 1949 and 1956] Budapest, Rózsavölgyi Kiadó - Theatron Műhely Alapítvány, 2021. 594 p. (Co-editor: Magdolna Jákfalvi)
"Hát újra itt..." Operettkánon és -műfaj ["I am here again..." The Canon and Genre of Operetta] Budapest, Rózsavölgyi Kiadó - Theatron Műhely Alapítvány, 2021. 239 p. (Co-editor: Magdolna Jákfalvi)
Újjáépítés és államosítás. [Rebuilding and Nationalization] Budapest, Theatron Műhely Alapítvány - Arktisz Kiadó, 2020. (Co-editors: Magdolna Jákfalvi, Gabriella Kiss and Orsolya Ring)
Erdélyi magyar színháztörténet. Philther-elemzések. [Transylvanian Theatre History. Philther-analyses] Kolozsvár - Marosvásárhely, Editura EIKON - UartPress, 2019. 536 p. (Co-editors: Magdolna Jákfalvi and Ildikó Ungvári Zrínyi)
Symbolon, 18. évfolyam Speciális szám, 2017. (a Színházművészeti Egyetemek Doktori Iskoláinak I. Nemzetközi Műhelykonferenciáján elhangzott előadások szövege) [Special issue of Symbolon. Vol. 18. 2017. Lectures held at the 1st International Conference of Doctoral Schools of Universities for the Performing Arts] 233 p.
A színháztudomány az akadémiai diszciplínák rendjében [Theatre Studies Among Academic Disciplines] Budapest, L’Harmattan, 2009, 219 p. (Co-editor: Magdolna Jákfalvi)
Színházi kalauz. [A Companion to the Theatre] Budapest, Saxum Kiadó, 2008, 790 p.
Chapters in Books
Despre un spectacol remarcabil după o piesă românească. Székely Gábor: Capul de rățoi, 1973. [The Outstanding Hungaraian Production of a Romanian Play. Gábor Székely: The Drakes's Head, 1973] In: Bob, Fülöp Ezsébet, Jákfalvi, Magdolna, Kékesi, Kun Árpád, Traian, Penciuc (eds.): Béres András: vocaţia excelenţei / a kiválóság dicsérete. [András Bére: The Praise of Excellence], Targu Mures, UartPress, 2022. 127-143.
Egy román darab kiemelkedő magyarországi előadásáról. Székely Gábor: Gácsérfej, 1973. [The Outstanding Hungaraian Production of a Romanian Play. Gábor Székely: The Drakes's Head, 1973] In: Bob, Fülöp Ezsébet, Jákfalvi, Magdolna, Kékesi, Kun Árpád, Traian, Penciuc (eds.): Béres András: vocaţia excelenţei / a kiválóság dicsérete. [András Bére: The Praise of Excellence], Targu Mures, UartPress, 2022. 111-126.
A közösségi üggyé tett hazafiság. Kerényi Imre: István, a király, 1985. [Patriotism Turned Into Social Issue. Imre Kerényi: Stephen the King,1985] In: Jákfalvi Magdolna, Kékesi Kun Árpád (eds): Nemzeti színháztörténet 1948-1996. Előadásrekonstrukciók. [National Theatre History 1948-1996. Performance Reconstructions] Budapest, Arktisz Kiadó, 2022. 353-364.
A politikai eszményvesztés keserű komédiája. Kerényi Imre: János király, 1984. [A Bitter Farce of Losing Political Ideals. Imre Kerényi: King John, 1984] In: Jákfalvi Magdolna, Kékesi Kun Árpád (eds): Nemzeti színháztörténet 1948-1996. Előadásrekonstrukciók. [National Theatre History 1948-1996. Performance Reconstructions] Budapest, Arktisz Kiadó, 2022. 340-352.
A félelem és reszketés változó nézőpontja. Georgij Tovsztonogov: A revizor, 1973. [The Shifting Point of Fear and Trembling. Georgy Tovstonogov: The Government Inspector, 1973] In: Jákfalvi Magdolna, Kékesi Kun Árpád (eds): Nemzeti színháztörténet 1948-1996. Előadásrekonstrukciók. [National Theatre History 1948-1996. Performance Reconstructions] Budapest, Arktisz Kiadó, 2022. 216-233.
Bálvánnyá emelt bálványrombolás. Marton Endre: Fejezetek Leninről, 1970. [From Idol Destruction to Idolatry. Endre Marton: Chapters on Lenin, 1970] In: Jákfalvi Magdolna, Kékesi Kun Árpád (eds): Nemzeti színháztörténet 1948-1996. Előadásrekonstrukciók. [National Theatre History 1948-1996. Performance Reconstructions] Budapest, Arktisz Kiadó, 2022. 172-285.
A befejezettnek mondott befejezetlenség drámája. Marton Endre: Marat halála, 1966. [The Drama of Incompleteness Declared to be Complete. Endre Marton: The Death of Marat, 1966] In: Jákfalvi Magdolna, Kékesi Kun Árpád (eds): Nemzeti színháztörténet 1948-1996. Előadásrekonstrukciók. [National Theatre History 1948-1996. Performance Reconstructions] Budapest, Arktisz Kiadó, 2022. 145-161.
A régi Nemzeti utolsó előadása. Marton Endre: Lear király, 1964. [The Final Performance of the Old National Theatre. Endre Marton: King Lear, 1964] In: Jákfalvi Magdolna, Kékesi Kun Árpád (eds): Nemzeti színháztörténet 1948-1996. Előadásrekonstrukciók. [National Theatre History 1948-1996. Performance Reconstructions] Budapest, Arktisz Kiadó, 2022. 115-125.
Jákfalvi Magdolna, Kékesi Kun Árpád: Előadások rajzolta történetek. [Stories Drawn by Theatre Productions] In: Jákfalvi Magdolna, Kékesi Kun Árpád (eds): Nemzeti színháztörténet 1948-1996. Előadásrekonstrukciók. [National Theatre History 1948-1996. Performance Reconstructions] Budapest, Arktisz Kiadó, 2022. 9-13.
A szocialista realista operett műfaja: a SzocOper. [SocOper: the genre of socialist realist operetta] In: SzocOper. Az operett újjáépítése 1949-1956 között. [SocOper. Rebuilding Operetta Between 1949 and 1956] Ed. by Magdolna Jákfalvi and Árpád Kékesi Kun. Budapest, Rózsavölgyi Kiadó - Theatron Műhely Alapítvány, 2021. 7-10. (Co-author: Magdolna Jákfalvi)
Új bor régi tömlőben. Marton Endre: Bécsi diákok, 1949. [New wine in old wineskins. Endre Marton: Students of Vienna, 1949] In: SzocOper. Az operett újjáépítése 1949-1956 között. [SocOper. Rebuilding Operetta Between 1949 and 1956] Ed. by Magdolna Jákfalvi and Árpád Kékesi Kun. Budapest, Rózsavölgyi Kiadó - Theatron Műhely Alapítvány, 2021. 41-62.
A könnyű zenés színpad 1917-je. Nádasdy Kálmán, Pártos Géza: Szabad szél, 1950. [The 1917 of light opera. Kálmán Nádasdy and Géza Pártos: Free Wind, 1950] In: SzocOper. Az operett újjáépítése 1949-1956 között. [SocOper. Rebuilding Operetta Between 1949 and 1956] Ed. by Magdolna Jákfalvi and Árpád Kékesi Kun. Budapest, Rózsavölgyi Kiadó - Theatron Műhely Alapítvány, 2021. 95-116.
Békeharcos ballépés. Apáthi Imre: Orfeusz, 1952. [A faux-pas in peace movement. EImre Apáthi: Orpheus, 1952] In: SzocOper. Az operett újjáépítése 1949-1956 között. [SocOper. Rebuilding Operetta Between 1949 and 1956] Ed. by Magdolna Jákfalvi and Árpád Kékesi Kun. Budapest, Rózsavölgyi Kiadó - Theatron Műhely Alapítvány, 2021. 181-198.
A szerelem szabadságharca - és némi Lehár-muzsika. Mikó András, Székely György: Luxemburg grófja, 1952. [Freedom fight for love and some music by Lehár. András Mikó and György Székely: The Count of Luxembourg, 1952] In: SzocOper. Az operett újjáépítése 1949-1956 között. [SocOper. Rebuilding Operetta Between 1949 and 1956] Ed. by Magdolna Jákfalvi and Árpád Kékesi Kun. Budapest, Rózsavölgyi Kiadó - Theatron Műhely Alapítvány, 2021.219-242.
Bécsi diákok, 1949. Szinopszis [Students of Vienna, 1949. Synopsis] In: SzocOper. Az operett újjáépítése 1949-1956 között. [SocOper. Rebuilding Operetta Between 1949 and 1956] Ed. by Magdolna Jákfalvi and Árpád Kékesi Kun. Budapest, Rózsavölgyi Kiadó - Theatron Műhely Alapítvány, 2021. 437-443.
Szabad szél, 1950. Szinopszis [Free Wind, 1950. Synopsis] In: SzocOper. Az operett újjáépítése 1949-1956 között. [SocOper. Rebuilding Operetta Between 1949 and 1956] Ed. by Magdolna Jákfalvi and Árpád Kékesi Kun. Budapest, Rózsavölgyi Kiadó - Theatron Műhely Alapítvány, 2021. 456-464.
Orfeusz, 1952. Szinopszis [Orpheus, 1952. Synopsis] In: SzocOper. Az operett újjáépítése 1949-1956 között. [SocOper. Rebuilding Operetta Between 1949 and 1956] Ed. by Magdolna Jákfalvi and Árpád Kékesi Kun. Budapest, Rózsavölgyi Kiadó - Theatron Műhely Alapítvány, 2021. 485-491.
Luxemburg grófja, 1952. Szinopszis [The Count of Luxembourg, 1952. Synopsis] In: SzocOper. Az operett újjáépítése 1949-1956 között. [SocOper. Rebuilding Operetta Between 1949 and 1956] Ed. by Magdolna Jákfalvi and Árpád Kékesi Kun. Budapest, Rózsavölgyi Kiadó - Theatron Műhely Alapítvány, 2021. 497-503.
Átideologizált forradalomkép zenés színházi köntösben. [An ideologized image of revolution in music theatre setting] In: Újjáépítés és államosítás. [Rebuilding and Nationalization] Ed. by Magdolna Jákfalvi, Árpád Kékesi Kun, Gabriella Kiss, Orsolya Ring, Bp., Theatron Műhely Alapítvány - Arktisz Kiadó, 2020. 54-73.
Az átírás leckéje. Operett-adaptáció az 1950-es évek elején. [The lesson of rewriting. Hungarian adaptations of operettas in the 1950s] In: "Hát újra itt..." Operettkánon és -műfaj ["I am here again..." The Canon and Genre of Operetta] Ed. by Magdolna Jákfalvi and Árpád Kékesi Kun. Budapest, Rózsavölgyi Kiadó - Theatron Műhely Alapítvány, 2021. 169-191.
Átideologizált forradalomkép zenés színházi köntösben. [A refashioned image of revolution as musical theatre] In: Újjáépítés és államosítás. [Rebuilding and Nationalization] Ed. by Magdolna Jákfalvi, Árpád Kékesi Kun, Gabriella Kiss and Orsolya Ring. Budapest, Theatron Műhely Alapítvány - Arktisz Kiadó, 2020. 73-83.
Az operett militarizálása. A Fővárosi Operettszínház 1950-es Szabad szél-bemutatójáról. [Militarizing operetta. On the 1950 production of Free Wind in the Operetta Theatre in Budapest] In: A magyar populáris zene története(i). [Histories of Popular Music in Hungary] Ed. by Ádám Ignácz, Bp., Rózsavölgyi Kiadó, 2020, 62-87.
A befejezettnek mondott befejezetlenség drámája. Marton Endre és a Marat halála. [The drama of incompleteness declared completed. Endre Marton and The Death of Marat] In: Színház és társadalom. [Theatre and Society] Ed. by Kornélia Deres and Noémi Herczog, Budapest, JAK+PRAE.HU, 2018, 33-54.
Artaud, Rihm, Konwitschny és Mexikó meghódítása [Artaud, Rihm, Konwitschny and The Conquest of Mexico] In Hamlet felnevet. Írások P. Müller Péter 60. születésnapjára [Hamlet Laughs. Essays for Péter P. Müller's Birthday] Ed. by Beáta Thomka et al. Pécs, PTE, 2016, 56-61.
Az „éltető gyűlölet” tragikuma. Székely Gábor: A mizantróp, 1988. [The tragedy of "vital hatred". Gábor Székely's The Misanthrope, 1988] In A második életmű. Székely Gábor és a színházcsinálás iskolája [The Second Oeuvre of A Life. Gábor Székely and the School of Making Theatre] Ed. by Magdolna Jákfalvi et al., Bp., Balassi-Arktisz, 2016, 344-350.
Színházi transzcendentalizmus. Romeo Castellucci Isteni színjátékáról [Transcendentalism in Theatre. Romeo Castellucci's Divine Comedy] In: Vallás és művészet [Religion and Art] Ed. by Enikő Sepsi et al. Bp., L'Harmattan, 2016, 290-310.
A színháztudomány hasznáról és káráról, avagy tanítható-e a színházértés? [The use and abuse of theatre studies, or how to teach the understanding of theatre] In Bölcsészakadémia, Ed. by Gábor Böhm and Tamás Fedeles, Pécs, Pécsi Tudományegyetem, 2013, 43-58.
Az „éltető gyűlölet” tragikuma. Székely Gábor: A mizantróp, 1988. [The tragedy of "vital hatred". Gábor Székely's The Misanthrope, 1988] In „Visszhangot ver az időben”. Hetven írás Szegedy-Maszák Mihály születésnapjára ["Resounding in Time". 70 Essays for Mihály Szegedy-Maszák's Birthday] Ed. by László Bengi et al., Pozsony, Kalligram, 2013, 43-51.
Egy operarendezés politikussága. Katharina Wagner: Lohengrin, 2004. [The political nature of an opera production. Katharina Wagner's Lohengrin, 2004] In A magyar színháztudomány kortárs irányzatai [Contemporary Trends in Hungarian Theatre Studies] Ed. by Zsófia Balassa et al., Pécs, PTE BTK – Kronosz Kiadó, 2012, 144-149.
Irodalomtudomány, színháztudomány, ontológia. [Literary theory, performance theory and ontology] In A színháztudomány az akadémiai diszciplínák rendjében [Theatre Studies Among Academic Disciplines] Ed. by Magdolna Jákfalvi and Árpád Kékesi Kun, Budapest, L’Harmattan, 2009, 11-20.
Hist(o)riográfia. A színházi emlékezet problémája [Hist(o)riography. On the problem of theatre as memory] In Alternatív színháztörténetek. Alternatívok és alternatívák [Alternative histories of the theatre] Ed. by Imre Zoltán, Budapest, Balassi, 2008, 63-72.
Az új teatralitás és hatástörténeti helyzete [New theatricality in contemporary Hungarian theatre] In A magyar irodalom történetei, III. k. [Histories of Hungarian Literature. Vol. 3.] Ed. by Mihály Szegedy-Maszák and András Veres, Budapest, Gondolat, 2007, 804-815.
A határátlépés (színház)kulturális fenomenológiája [The (theatre) cultural phenomenology of transgression] In Látvány/színház. Performativitás, műfaj, test [Visual theatre. Performance, genre and the body] Ed. by Ádám Mestyán and Eszter Horváth, Budapest, L’Harmattan, 2006, 63-77.
Színháztörténet-írás a harmadik évezred küszöbén [Theatre historiography on the threshold of the third millennium] In A társadalomtudományok szerepe a változó világban [The Role of Humanities in a Changing World] Ed. by György Poszler, Budapest, Tinta Kiadó, 2006, 33-45.
Innovatív törekvések az európai színházban [Innovations in European theatre] In: Magyar színháztörténet 1920-1949 [Hungarian Theatre History 1920-1949] Ed. by Tamás Gajdó, Budapest, Magyar Könyvklub, 2005, 15-72.
Recepció és kreativitás a színház(kultúrá)ban [Reception and creativity in culture and theatre] In Teremtő befogadás [Creative Reception]] Ed. by Gábor Palló, Budapest, Áron Kiadó, 2004, 222-235.
Recepció és kreativitás a színház(kultúrá)ban [Reception and creativity in culture and theatre] In Átvilágítás. A magyar színház európai kontextusban [Transillumination. Hungarian Theatre in European Context] Ed. by Zoltán Imre, Budapest, Áron Kiadó, 2004, 9-22.
A színházi realizmus paradigmájának kialakulása [On the paradigm of realism in theatre and drama] In A modern színház születése [The Birth of Modern Theatre] Ed. by Péter P. Müller, Budapest, Országos Színháztörténeti Múzeum és Intézet, 2004. 11-28.
Mérlegre tett remény. Eötvös Péter Három nővér című operájának lyoni ősbemutatójáról [Hope on scales. On the world premiere of Peter Eötvös’ Trois soeurs in Lyon] In Útjaidon. Ünnepi kötet Jelenits István 70. születésnapjára [Your Ways. Essays for István Jelenits’ 70th Birthday] Budapest, Új Ember Kiadó, 2002, 458-469.
Textualitás és teatralitás. A modern és posztmodern dráma horizontváltása [Textuality and theatricality. The change of horizons in modern and postmodern drama] In Az irodalmi szöveg antropológiai horizontjai [The Literary Text in the Horizon of Anthropology] Ed. by Gábor Bednanics et al, Budapest, Osiris Kiadó, 2000, 304-329.
Kosztolányi, Shakespeare és a színházi kritika nyelve [Kosztolányi, Shakespeare and the language of theatre criticism] In Kosztolányi-újraolvasó [Re-reading Kosztolányi] Ed. by Anna Menyhért, Budapest, Anonymus Kiadó, 1998, 340-346.
Articles in Academic Reviews (Printed and Electronic)
The Danse Macabre of "Democratic Dictatorship". Sławomir Mrożek's Tango in State-Socialist Hungary. Theatron. Winter 2023. 22-40.
A Musiktheater vetületei. [The Aspects of Music Theatre] Theatron. Autumn 2023, 3-25.
A tájolás diszpozitívuma és az államszocializmus vidéki színházkultúrája. [The Dispositive of Touring Productions in State Socialist Theatre Culture]. Theatron. Spring 2023. 52-72.
"World Theatre in Szolnok" During the 1970s. Gábor Székely: The Drake’s Head, 1973. Theatron. Winter 2022. 81-95.
Lehár Ferenc és az operett marxista megközelítésének fonákságai [Franz Lehár and the Ambiguities of a Marxist Approach to Operetta] Vol. 21. No. 2. Symbolon (2021), 41-51.
Performing Agitation. László Moholy-Nagy and the 1924 Special Issue of MA (Today) on Theater. Theatron. Winter 2021. 24-30.
Kampányoperettből tanulópénz. A Fővárosi Operettszínház 1952-es Orfeusz-bemutatójáról. [The socialist reworking of an operetta becomes a lasting lesson. On the 1952 production of Orpheus in the Operetta Theatre in Budapest] Hungarológiai Közlemények. Novi Sad, No. 2. 2019, 17-36.
Archívum és múzeum Kemény-kötésben. (A Kemény Bábszínház képeskönyve) [Archive and museum in a book: The album of Kemény Puppet Theatre] Magyar iparművészet, No. 6, 2016, 41-44.
A Philther mint historiográfiai modell. [Philther as a method of theatre historiography] Theatron. Spring 2014. 28-32.
Egy színháztörténeti mérföldkő emlékezete. Ascher Tamás: Három nővér, 1985. [The memory of a milestone in Hungarian theatre history. Tamás Ascher's Three Sisters, 1985] Theatron, Summer 2014, 6-12.
A félreértett szövegköziség. Alföldi Róbert: Sirály (Madárkák), 1997. [Intertextuality misunderstood. Róbert Alföldi's The Seagull (Little Birds), 1997] Theatron, Summer 2013, 51-55.
Az „éltető gyűlölet” tragikuma. Székely Gábor: A mizantróp, 1988. [The tragedy of "vital hatred". Gábor Székely's The Misanthrope, 1988] Theatron, Autumn 2013, 36-39.
Zaide, avagy a nem identikus ismétlés drámája. [Zaide's drama of non-identical repetition] Theatron, Autumn and Winter 2012, 65-70.
Teríték 2.0 Magyar dráma és színház a 2000-es években. [Re-covering contemporary Hungarian theatre and drama] Alföld, No. 12, 2009, 93-102. (Co-author: Magdolna Jákfalvi)
A rendezés színháza és/vagy a rendezői színház. [The theatre of mise-en-scene and/or director's theatre] Zempléni múzsa, Winter 2008, 35-39.
Irodalomtudomány, színháztudomány, ontológia. [Literary theory, performance theory and ontology] Literatura, No. 4, 2007, 433-439.
Antonin Artaud és a Kegyetlenség Színháza [Antonin Artaud and the theatre of cruelty] Theatron, Autumn and Winter 2007, 115-136.
Megőrzés és megújítás. Salzburger Festspiele 2001. [Conserving and renewing. On Salzburger Festspiele 2001] Theatron, Spring 2003, 73-91.
A rendezés színháza avagy a mise-en-scene művészete [The performance of mise-en-scene or the art of staging] Theatron, Spring and Summer 2000, 38-46.
Teríték. Kortárs magyar dráma és színház [Covering Contemporary Hungarian theatre and drama] Alföld, No. 12, 2000, 85-95. (Co-author: Magdolna Jákfalvi)
Dialógusban. A színházi diskurzus(ok) néhány aktuális kérdéséről [Remaining in dialogue. On some current problems of discourses on theatre] Theatron, Summer and Autumn 1999, 13-21.
Hist(o)riográfia. A színházi emlékezet problémája [Hist(o)riography. On the problem of theatre as memory] Theatron, Spring 1999, 29-35.
A színház és a posztmodern. Adalékok egy kapcsolat magyarázatához [Theatre and Postmodernism. A relationship from a theoretical perspective] Theatron, Autumn 1998, 19-49.
Egy desztilláló tanulóévei (Peter Brook: Threads of Time) [The apprenticeship of a distillator. On Peter Brook's "Threads of Time] Theatron, Autumn 1998, 115-117.
Kosztolányi, Shakespeare, és a színházi kritika nyelve [Kosztolányi, Shakespeare and the language of theatre criticism] Alföld, No. 9, 1997, 66-74.
Drámaelmélet és történetiség. Egy Hamlet-olvasat példája [Drama theory and the question of history. Re-reading Hamlet] PRO PHILosophia, No. 1-2, 1997, 63-97.
Shakespeare-i magok új földben? (Kállay Géza: Nem puszta szó) [Shakespearean seeds in new soil? On Géza Kállay's "Not mere words"] Alföld, No. 7, 1997, 84-91.
Színházelmélet és történetiség [Performance theory and the question of history] PRO PHILosophia, No. 4-5, 1996, 3-18.
Az értelem(hiány) keresztútjai. Bret Easton Ellis Amerikai Psycho című regényének néhány kultúrfilozófiai vonatkozása [The crossroads of (the absence of) meaning. Bret Easton Ellis' American Psycho and the contemporary philosophy of culture] Literatura, No. 1, 1996, 61-73.
Az előfeltevésmentesség paradoxonjai (Abádi Nagy Zoltán: Az amerikai minimalista próza) [The paradoxes of having any presupposition. On Zoltán Abádi Nagy's "American Minimalist Fiction"] Literatura, No. 2, 1996, 277-86.
Conference Proceedings (Printed and Electronic)
Textuality and theatricality. In International Conference of PhD Students, Conference Proceedings, Miskolc, 1997, 43-49.
Book and Performance Reviews
Imre Apáthi: Orfeusz [Orpheus], 1952. www.philther.hu
Béla Pintér, Gyévuska [Dievouchka], 2003. www.philther.hu
Tamás Ascher, Három nővér [Three Sisters], 1985. www.philther.hu
Imre Kerényi, István, a király [Stephen, the King], 1985. www.philther.hu
Imre Kerényi, János király [King John], 1984. www.philther.hu
Georgy Tovstonogov, The Government Inspector, 1973. www.philther.hu (English version)
Georgy Tovstonogov, A revizor [The Government Inspector], 1973. www.philther.hu
Endre Marton, Chapters on Lenin, 1970. www.philther.hu (English version)
Endre Marton, Fejezetek Leninről [Chapters on Lenin], 1970. www.philther.hu
Endre Marton, Marat halála [The Death of Marat], 1966. www.philther.hu
Endre Marton, King Lear, 1964. www.philther.hu (English version)
Endre Marton, Lear király [King Lear,] 1964. www.philther.hu
Körültekintő kitekintés. (P. Müller Péter: Színház önmagán kívül.) [Stepping out carefully. On Péter P. Müller's "Theatre Out of Itself"] Jelenkor, No. 6. 2021. 715-719.
The Shifting Point of Fear and Trembling in Georgy Tovstonogov's The Government Inspector, Symbolon, Vol. XVII. No. 31. (2018) 10-15.
Encrypting, Inscription and Inspection in Romeo Castellucci's Go Down, Moses, Symbolon, Vol. XVI. No. 29. (2015) 60-67.
Nagyon más Hasonmás. A Double 2013. és 2014. évi számairól. [Our unknown double. On Four Issues of Double] Art Limes, No. 5, 2015. 115-120.
Felkavaró ősképeink. A Go Down, Moses a Bécsi Ünnepi Heteken. [Our unsettling archetypes. Go Down, Moses at the Wiener Festwochen 2015] Criticai Lapok, No. 5-6. 2015, 25-28.
A vásári bábjátszás hazai és nemzetközi helyzete. [The Hungarian and international context of fairground traditions in puppetry] Art Limes, No. 2, 2014, 55-67.
„Lábbal tervezni”. Adolphe Appia és a modern szcenográfia tankönyve. ["Designing with feet". Adolphe Appia and the handbook of modern scenography] In Adolphe Appia: Zene és rendezés [Music and Mise-en-Scene by Adolphe Appia] Budapest, Balassi, 2012, 165-174.
Arculat nélküli váltás. A Salzburger Festspiele 2012 hat zenés színházi bemutatójáról. [A change without coherence. On six productions of Salzburger Festspiele 2012] Criticai Lapok, No. 13, 2012, 25-32.
Szellemi áramkörök. A Wiener Festwochen 2012 hét bemutatójáról. [Spiritual circuits. On seven productions of Wiener Festwochen 2012] Criticai Lapok, No. 10, 2012, 11-19.
„Felébreszteni a fület, a szemet.” A Salzburger Festspiele két bemutatójáról. ["Waking up eyes and ears". On two productions of Salzburger Fespiele 2011] Criticai Lapok, No. 10, 2011, 12-16.
Aki állja az időt. (Pályi János: Órajáték) [Those who endure time. On János Pályi's Clock Figures] Art Limes, No. 5, 2008, 47-49.
A határosság tapasztalatáról (Várszegi Tibor: Az ittlét öröme. A színpadi mű hermeneutikája) [The experience of liminality. On Tibor Várszegi's "The Joy of Dasein or The Hermeneutics of Performance"] Eső, Summer 2007, 76-80.
Transgress What? The Limits of Theatre, Symbolon, Vol. VI. No. 9, (2005) 5-14.
A repertoár peremén. A Wiener Festwochen 2005 zenés színházi előadásairól [The margins of repertory. On music theatre productions of Wiener Festwochen 2005] Criticai Lapok, Nos. 9-10, 2005, 18-26.
A hattyús lovag, avagy a színházi jelhasználat szimbolikusságáról. [The knight of the swan, or the symbolic interpretation of theatrical signs] Eső, Spring 2005, 59-66.
Idő: eltolódással. A Salzburger Festspiele 2004 zenés színházi előadásairól. [Time difference. On music theatre productions of Salzburger Festspiele 2004] Criticai Lapok, No. 11, 2004, 20-25.
Szemellenző nélkül. A Wiener Festwochen 2004 zenés színházi előadásairól [Without blinkers. On music theatre productions of Wiener Festwochen 2004] Criticai Lapok, No. 8, 2004, 6-12.
Tejfehér ingovány. (Britten: A csavar fordul egyet) [Milky white moorland. On Benjamin Britten's The Turn of the Screw] Criticai Lapok, Nos. 4-5, 2004, 3-5.
Az elvonatkoztatás nehézségei. A Salzburger Festspiele 2003 zenés színházi előadásairól [The difficulty of abstraction. On music theatre productions of Salzburger Festspiele 2003] Criticai Lapok, No. 12, 2003, 22-27.
Jóleső provokáció. A Wiener Festwochen 2003 zenés színházi előadásairól [Pleasing provocation. On music theatre productions of Wiener Festwochen 2003] Criticai Lapok, No. 9, 2003, 22-30.
Az átmenet pillérei. A Salzburger Festspiele 2002 zenés színházi előadásairól [The pillars of transition. On music theatre productions of Salzburger Festspiele 2002] Criticai Lapok, No. 12, 2002, 29-35.
Tabló öt részletben. A Wiener Festwochen 2002 zenés színházi előadásairól [A tableau in five pieces. On music theatre productions of Wiener Festwochen 2002] Criticai Lapok, Nos. 9-10, 2002, 34-42.
Kánon és kísérlet. Wiener Festwochen 2000 [Canon and experiment. On Wiener Festwochen 2000] Criticai Lapok, No. 10, 2000, 12-18.
A boldogtalanság kék madara. (Maaterlinck: A kék madár) [The blue bird of unhappiness. On Maurice Maeterlinck's The Blue Bird] Eső, No. 1, 2000, 40-42.
Határátlépés. Wiener Festwochen 1999. [Crossing borders. On Wiener Festwochen 1999] Világszínház, Autumn and Winter 1999, 149-167.
Az emlékezet mezsgyéi. Salzburger Festspiele 1999 [The bounds of memory. On Salzburger Festspiele 1999] Világszínház, Spring and Summer 1999, 137-156.
„A pusztulás skálája” (Christoph Ransmayr: Az utolsó világ) ["The scale of destruction". On Christoph Ransmayr's novel The Last World] Théléme, No. 1, 1999, 100-105.
Térképek. Salzburger Festspiele 1998 [Images of space. On Salzburger Festspiele 1998] Ellenfény, No. 1, 1999, 65-74.
A retorika színháza, a színház retorikája (Bernhard: Ritter, Dene, Voss) [The theatre of rhetoric and the rhetoric of theatre. On Thomas Bernhard's Ritter, Dene, Voss] SZÍNHÁZ, No. 4, 1998, 24-27.
A harmadik légtér? Salzburger Festspiele 1997 [The third air. On Salzburger Festspiele 1997] Ellenfény, No. 1, 1998, 69-73.
Háborús játékok (Shakespeare: Sok hűhó semmiért) [Playing war. On Shakespeare's Much Ado About Nothing] SZÍNHÁZ, No. 1, 1998, 26-28.
Színházi kalauz (Grabbe: Tréfa, szatíra, irónia és mélyebb értelem) [A companion to theatre. On Christian Dietrich Grabbe's Jest, Satire, Irony and Deeper Significance] SZÍNHÁZ, No. 12, 1997, 4-7.
A theoretikusnak állapotja [From a theoretician's perspective] SZÍNHÁZ, No. 12, 1997, 3.
Az érzékelés ünnepe. Wiener Festwochen 1997 [The feast of perception. On Wiener Festwochen 1997.] SZÍNHÁZ, No. 11, 1997, 7-13.
Új gyakorlat és ujjgyakorlat. Végzős rendezőhallgatók munkáiról [A New Way of Practiceor Mere Routine? On Productions of Young Hungarian Directors] SZÍNHÁZ, No. 9, 1997, 5-10.
A reprezentáció játékai. A kilencvenes évek magyar rendezői színháza [Playing representation. Director’s theatre in Hungary during the 1990s] SZÍNHÁZ, No. 7, 1997, 22-29.
A zsombor virágai (Garcia Lorca: Yerma) [The flowers of sisymbrium. On Garcia Lorca's Yerma] SZÍNHÁZ, No. 6, 1997, 19-22.
Posztszovjet vízirevű (Csehov: Sirály) [Post-Soviet water show. On Chekhov's The Seagull] SZÍNHÁZ, No. 5, 1997, 6-10.
Ein Goethe-Comic (Goethe: Faust) [Ein Goethe-Comic. On Goethe's Faust] SZÍNHÁZ, No. 4, 1997, 10-13.
Menekülés a paradicsomba (Büchner: Leonce és Léna) [An escape to Paradise. On Georg Büchner's Leonce und Lena] SZÍNHÁZ, No. 2, 1997, 14-16.
Egy mítosz alakváltozásai (Robert Wilson: Persephone) [The metamorphoses of a myth. On Robert Wilson's Persephone] Fényfüggöny, Autumn 1996, 4-5.
Translations
Simon Cooper–Sally Mackey: Színháztudomány felsőfokon [Theatre studies. An Approach for Advanced Level] Budapest, Orpheusz Kiadó, 2000, 325 p.
Elinor Fuchs: A jelenlét avagy az írás bosszúja. A színház újragondolása Derrida nyomán [Presence or the Revenge of Writing. Re-thinking Theatre After Derrida] SZÍNHÁZ, No. 3, 1998, 3-9.
David George: A kétértelműségről. A performansz posztmodern elmélete felé [On Ambiguity: Towards the Postmodern Theory of Performance] Theatron, Autumn 1998, 5-14.
Testtel gondolkodni. Robert Wilsonnal beszélget Holm Keller [Mit dem Körper denken] Theatron, Winter 1998, 71-72.
Gerald Siegmund: A színház mint emlékezet [Theater als Gedächtnis] Theatron, Spring 1999, 36-39.
Peggy Phelan: Holtat játszani a kőben, avagy mikor nem rózsa a Rózsa? [Playing Dead in Stone, Or When is a Rose not a Rose?] Theatron, Spring 1999, 40-57.
Thomas Postlewait: Történelem, hermeneutika és elbeszélésmód [History, Hermeneutics and Narrativity] Theatron, Spring 1999, 58-66.
A fordítás kötelessége. Beszélgetés Antoine Vitezzel [The Duty to Translate] Theatron, Summer and Autumn 1999, 35-41.
Robert Wilson: Beszéd a Freud előtt [R. W.'s Speech Before Freud] In Színházi antológia, Ed. by Magdolna Jákfalvi, Budapest, Balassi Kiadó, 2000, 166-169.
Alessandro Serpieri: A középkori hierarchia összeomlása a Lear királyban [The Breakdown in Medieval Hierarchy in King Lear] Theatron, Spring and Summer 2000, 115-122.
Erika Fischer-Lichte: Átkelés az árnyak birodalmába. Robert Wilson frankfurti Lear király-rendezése [Auf dem Weg ins Reich der Schatten. Robert Wilsons Frankfurter King Lear-Inszenierung] Theatron, Spring and Summer 2000, 123-136. (co-translator: Gabriella Kiss)
Patrice Pavis: A lapról a színpadra – nehéz születés [From Page to Stage. A Difficult Birth] Theatron, Spring and Summer 2000, 92-104. (co-translator: Mariann Sipőcz)
Philip Auslander: „Csak önmagad add!” Logocentrizmus és el-különböződés a színházelméletben [„Just Be Yourself!” Logocentrism and Différance in Performance Theory] Theatron, Summer and Autumn, 2004, 17-24.
Jonathan Goldberg: Perspektívák: a doveri szikla és a reprezentáció feltételei [Perspectives: Dover Cliff and the Conditions of Representation] Theatron, Summer and Autumn 2004, 57-64.
Philip Auslander: „Szent színház” és katarzis [„Holy Theatre” and Catharsis] Theatron, Autumn and Winter 2007, 102-111.
Coppelia Kahn: A Lear királyból hiányzó anya [The Absent Mother in King Lear] Theatron, Spring 2013, 3-14.
Milo Rau: Szemelvények a Globális realizmus (Aranykönyv 1) című kötetből [Globaler Realismus. Goldenes Buch 1]. Theatron. Summer 2021. 3-20.
Clemens Risi: Színpadra állított opera. A rendezői színház és a performatív fordulat. [Opera in Performance: »Regietheater« and the Performative Turn]. Theatron. Autumn 2023. 47-55.
Academic and public Appearances (Live and Electronic)
2023, Budapest (Hungary): Paál István: Az ember tragédiája, 1980 [István Paál: The Tragedy of Man, 1980] Conference of the Hungarian Academy of Sciences, HUN-REN Hungarian Research Network and Theatron Műhely Alapítvány
2023, Budapest (Hungary): Posztdramatikus Schubertiáda [A Postdramatic Schubertiade] Conference of Budapest Music Center, HUN-REN Hungarian Research Network and Liszt Ferenc Academy of Music
2023, Szeged (Hungary): Ki lőtt kire? A rendezés renkonstruálhatóságáról Paál István 1978-as szolnoki Tangójában [Who Shot Whom? Is it Possible to Reconstruct the Mise-en-Scène of István Paál's Tango (Szolnok, 1978)?] Conference of Eötvös Loránd University, Budapest and the University of Pécs
2023, Budapest (Hungary): A Philther-módszer egyik szempontjáról. Az 1978- as szolnoki Tangó színházkulturális kontextusa [On a Layer of the Philther Method. Mrozek's Tango in Szolnok in 1978 and the Context of the Performance in Theatre Culture] Conference of the University of Szeged and Eötvös College
2022, Budapest (Hungary): „Világszínház Szolnokon”. Székely Gábor: Gácsérfej, 1973 ["World Theatre in Szolnok". Gábor Székely: The Drake’s Head, 1973] Conference of the Hungarian Academy of Sciences and Theatron Műhely Alapítvány
2022, Pécs (Hungary): A tájolás diszpozitívuma az államszocializmus vidéki színházkultúrájában [The Dispositive of Touring Productions in State Socialist Theatre Culture] Conference of the University of Pécs and Eötvös Loránd University, Budapest
2021, Budapest: A Philther mint tudománytörténeti keret [Philther: A Scientific Framework] Conference of the Hungarian Academy of Sciences and Theatron Műhely Alapítvány
2020, Târgu-Mureş (Romania): A szerelem szabadságharca, avagy Lehár Ferenc és az operett marxista megközelítésének „fonákságai” [Freedom Fight for Love, or, Franz Lehár and the Ambiguities of a Marxist Approach to Operetta] Conference of the Theatre and Multimedia Research Institute of the University of Arts, Târgu-Mureş
2019, Budapest (Hungary): Az operett militarizálása. A Fővárosi Operettszínház 1950-es Szabad szél-bemutatójáról. [Militarizing operetta. On the production of Izaak Dunajewski's The Free Wind (1950) in the Operetta Theatre in Budapest] Conference of the Institute of Musicology of the Hungarian Academy of Sciences
2018, Budapest (Hungary): A Bécsi diákok (1949) mint az államosított Fővárosi Operettszínház nyitóelőadása [Viennese Students, 1949. The first performance of the nationalized Operetta Theatre in Budapest] Conference of the Hungarian Academy of Sciences and Theatron Műhely Alapítvány
2017, Budapest (Hungary): Bálvánnyá emelt bálványrombolás. Marton Endre: Fejezetek Leninről, 1970. [From Idol Destruction to Idolatry. Endre Marton's Chapters on Lenin in the National Theatre, Budapest, 1970] Conference of the Hungarian Academy of Sciences and Theatron Műhely Alapítvány
2017, Bloomington, Indiana (USA): Performing Agitation and the 1924 Special Issue of MA (Today) on Theater, Conference of the University of Bloomington, Indiana, USA
2016, Târgu-Mureş (Romania): The Shifting Point of Fear and Trembling in Georgy Tovstonogov's The Government Inspector, Conference of the University of Arts Târgu-Mureş
2016, Budapest (Hungary): Archívum és múzeum Kemény-kötésben [Archive and Museum in a Book] Public Lecture at the Hungarian Academy of Arts
2015, Budapest (Hungary): Színházi transzcendentalizmus. Romeo Castellucci Isteni színjátékáról [Transcendentalism in Theatre. Romeo Castellucci's Divine Comedy] Conference of KRE BTK, MMA and MANK
2015, Târgu-Mureş (Romania): Encrypting, Inscription and Inspection in Go Down, Moses, Conference of the University of Arts Târgu-Mureş
2015, Budapest (Hungary): Kemény Henrik köpönyege. A vásári bábjátszás ma [Henrik Kemény's Overcoat. Contemporary Fairground Puppetry] Conference of the Hungarian Academy of Arts
2014, Budapest (Hungary): Egy színháztörténeti mérföldkő emlékezete [The memory of a milestone in Hungarian theatre history] Conference of Károli Gáspár University and Theatron Műhely Alapítvány
2014, Debrecen (Hungary): A vásári bábjátszás hazai és nemzetközi helyzete. [The Hungarian and international context of fairground traditions in puppetry] Symposium of Vojtina Puppet Theatre, Debrecen
2013, Budapest (Hungary): A Philther mint historiográfiai modell [Philther as a model of theatre historiography] Conference of the Hungarian Academy of Sciences
2013, Fehérvárcsurgó (Hungary): Két Lohengrin-rendezés (Two productions of Lohengrin) Symposium of Károli Gáspár University
2013, Budapest (Hungary): Az „éltető gyűlölet” tragikuma. Székely Gábor: A mizantróp, 1988. [The tragedy of "vital hatred". Gábor Székely's The Misanthrope, 1988] Conference of Károli Gáspár University and Theatron Műhely Alapítvány
2013, Pécs (Hungary): A színháztudomány hasznáról és káráról, avagy tanítható-e a színházértés? [The use and abuse of theatre studies, or how to teach the understanding of theatre] Open Lectures at the University of Pécs
2013, Pécs (Hungary): A félreértett szövegköziség. Alföldi Róbert: Sirály (Madárkák), 1997. [Intertextuality Misunderstood. Róbert Alföldi's The Seagull (Little Birds), 1997] Conference of the University of Pécs
2012, Pécs (Hungary): Egy operarendezés politikussága. Katharina Wagner: Lohengrin, 2004. [The political nature of an opera production. Katharina Wagner's Lohengrin, 2004] Conference of the University of Pécs
2011, Târgu-Mureş (Romania): Színházi net-filológia: a Philther [Philther, or the net-philology of theatre] Conference of the University of Arts, Târgu-Mureş
2011, Budapest (Hungary): Színháztörténet és digitális média [Theatre History and Digital Media] Conference of Károli Gáspár University and the Hungarian Academy of Sciences
2010, Gyula (Hungary): Shakespeare, Hamlet, Brook – Conference of the Shakespeare Festival at the Gyula Castle Theatre
2010, Budapest (Hungary): Zaide, avagy a nem identikus ismétlés drámája [Zaide’s Drama of Non-identical Repetition] Conference of Károli Gáspár University and the Hungarian Academy of Sciences
2008, Budapest (Hungary): Irodalomtudomány, színháztudomány, ontológia [Literary theory, performance theory and ontology] Conference of the Hungarian Academy of Sciences
2007, Budapest (Hungary): Kortárs tradíciók a zenés színházban [Contemporary traditions in music theatre] Conference of Trafó, Centre of Contemporary Arts
2006, Yokohama (Japan): Set design in contemporary Hungarian theatre, Symposium of the Education Commission of OISTAT
2005, Târgu-Mureş (Romania): Transgress What? The Limits of Theatre, Conference of the University of Arts, Târgu-Mureş
2005, Budapest (Hungary): A határátlépés (színház)kulturális fenomenológiája [The (theatre) cultural phenomenology of transgression] Conference of Trafó, Centre of Contemporary Arts and the Institute of Research in Media Technology, Eötvös University
2004, Budapest (Hungary): Beidegződéseink megbontása a színházban [How can theatre break our conditioning?] Conference of Trafó, Centre of Contemporary Arts
2004, Istanbul (Turkey): The presence of scenery, Symposium of the Education Commission of OISTAT
2004, Veszprém (Hungary): Innovatív törekvések a két világháború közötti európai színházban [Innovations in European theatre between 1920-1949] Conference of Pannon University, Veszprém and the Hungarian Academy of Sciences
2004, Szombathely (Hungary): A színházi realizmus fogalmáról [On the concept of realism in performance] Conference of the College of Szombathely on “The Young Georg Lukács and the Thalia Society”
2003, Budapest (Hungary): Színháztörténet-írás a harmadik évezred küszöbén [Theatre historiography on the threshold of the third millennium] Conference of the Hungarian Academy of Sciences
2003, Budapest (Hungary): A színház nemzet(köz)isége [The (inter)nationality of theatre] Conference of the Hungarian Institute of Philosophy and the Hungarian Academy of Sciences
2002, Taipei (Taiwan): How to Interpret the Visual Rhetoric of Theatre? Symposium of the Education Commission of OISTAT
2002, Keszthely (Hungary): Rendezői színház a 20. században: elmélet és/vagy gyakorlat [Director’s theatre in the 20th century: theory and/or history] Conference of researchers with Magyary Zoltán postdoctoral scholarship and with scholarship of the Hungarian Scientific Research Fund
2000, Veszprém (Hungary): A rendezés színháza avagy a mise-en-scene művészete [The performance of mise-en-scene or the art of staging] Conference of Pannon University, Veszprém and the Hungarian Academy of Sciences
1999, Veszprém (Hungary): Dialógusban. A színházi diskurzus(ok) néhány aktuális kérdéséről [Remaining in dialogue. On some current problems of discourses on theatre] Conference of Pannon University, Veszprém and the Hungarian Academy of Sciences
1997, Miskolc (Hungary): Textuality and Theatricality. International conference of PhD students
1997, Veszprém (Hungary): A reprezentáció játékai. A kilencvenes évek magyar rendezői színháza. [Playing representation. Director’s theatre in Hungary during the 1990s] Conference of Pannon University, Veszprém and the Hungarian Academy of Sciences
Copyright © 2023 Károli Gáspár Református Egyetem. Minden jog fenntartva.