A Parastudio Egyesület elnökének fordításában és a Károli Gáspár Református Egyetem gondozásában jelent meg Giuliano Campo Munka hanggal és testtel - Jerzy Grotowski öröksége című színháztörténeti szakkönyvének első magyar kiadása, mely egy interjúkötet Zygmunt Molikkal, Jerzy Grotowskinak, a 20. század egyik legnagyobb hatású színházrendezőjének vezető színészével.
A most megjelent kötet kapcsán a Lengyel Intézet, a Parastudió Egyesület és a Károli Gáspár Református Egyetem szervezésében október 25–29. között workshopokkal, konferenciával és könyvbemutatóval várják az érdeklődőket. A Jerzy Grotowski öröksége – Zygmunt Molik Színészpedagógiája és módszertana című rendezvénysorozat keretében október 27-én, 12 órától kerül sor a Giuliano Campo: Munka hanggal és testtel című könyvbemutatóra a Benda Kálmán Bölcsészet- és Társadalomtudományi Szakkollégium, Karácsony Sándor termében (Horánszky utca 26.)
A könyv egy beszélgető kötet Zygmunt Molikkal, aki 50 évnyi kutatómunkával fejlesztette ki az úgynevezett test ABC-s módszert (Body Alphabet technika) annak érdekében, hogy a nem-színházi emberek számára is megtapasztalhatóvá váljék a színházi rituálék közösségkovácsoló ereje.
A 12 és 15 óra között zajló könyvbemutató és konferencia programja:
12.00 – Sepsi Enikő professzor asszony, a konferencia fővédnökének köszöntője
12.10 – Liszkai Tamásnak, a Parastudio Egyesület elnökének köszöntője és a konferencia programjainak ismertetése
12.15 – Sepsi Enikő professzor asszony előadása
12.45 szünet
13.00 – Giuliano Campo professzor előadása
14.00–15.00 – beszélgetés Giuliano Campóval és Jorge Parente-szal Zygmunt Molikról, koordinátor: Liszkai Tamás
A Károli Könyvek-sorozatban megjelent Munka hanggal és testtel – Jerzy Grotowski öröksége (Beszélgetések Zygmunt Molikkal) c. kötet (szerk. Giuliano Campo) megrendelhető a webshopokban és kapható a nagyobb könyvesboltokban.
A rendezvénysorozat programjairól bővebben ide kattintva olvashatnak.
Az általános tapasztalat, hogy Jerzy Grotowski munkássága nem került még méltó helyére a színháztörténetben. Ez többek között annak köszönhető, hogy ha Grotowski módszerét az írásaiból próbáljuk megérteni, az könnyen félrevezető lehet, hiszen ő maga a gyakorlat embere volt, írásai főként a gyakorlati munkában megfigyelt tapasztalatok, benyomások költői megfogalmazására tett kísérletek. Azonban hasonlóképpen járunk, ha kizárólag gyakorlati oldalról közelítünk, figyelmen kívül hagyva a tudományos feldolgozást, így könnyen a miszticizmus területére tévedhetünk.
E kettő (elmélet és gyakorlat) összekapcsolásával lehetségessé válhat Grotowski és a hasonló, színházi rituálékban gondolkodó alkotók értőbb olvasata a kortárs térben.
Nem csupán azért tartjuk ezt fontosnak, mert Grotowski méltó helyet érdemel a színháztörténetben, de mert megfigyeléseinek és szemléletének korunkban is óriási a jelentősége. Sőt, talán égető szükség van rá, hogy tapasztalati szinten értsük meg, mennyire kapcsolatban állunk környezetünkkel és mennyire felelősek vagyunk saját jóllétünkért, szociális, környezeti, és ontológiai értelemben egyaránt.
Grotowski úgy látja a testet, mint ami elválaszthatatlanul kapcsolatban áll az érzéseinkkel, gondolatainkkal és képzeletünkkel. Ha valaki megfeledkezik a testéről, a testként való létezéséről, az elveszti a legalapvetőbb tájékozódási pontját a világban.
Grotowski többek között olyan művészekre hatott, mint Peter Brook, Anatolij Vasziljev, Eugenio Barba és Richard Schechner. Többségük dolgozott is Grotowskival munkásságának valamely szakaszában.