![]()
Intézet: Művészettudományi és Szabadbölcsészeti Intézet
Vezető: Dr. habil. Bethlenfalvy Ádám
Létrejötte: 2022 szeptember. 185/2022 (09.29) számú KT határozat alapján
Tagjai: Prof. Dr. Sepsi Enikő; Dr. habil. Bozsonyi Károly; Dr. habil. Kiss Gabriella; Dr. Szabó Attila; Dr. Lannert Keresztély István; Dr. habil. Lázár Imre; Körömi Gábor; Dr. Cziboly Ádám (HVL, Bergen, Norvégia), Dr. Golden Dániel (Színház- és Filmművészeti Egyetem)
Kutatási tevékenység, profil rövid leírása:
A fiktív szerep alkalmazásának lehetőségei a pedagógiában - fejlesztés és hatásvizsgálat - folyamatban lévő kutatás
A fiktív szerep alkalmazása kiemelkedően fontos eleme a drámapedagógia tanári eszköztárának, ami – többek között – kulcsszerepet játszhat a diákok szerepbeléptetésében. A dráma- és színházpedagógia egyik alaptézise, hogy a megértést/tanulást fokozza, ha a történetekben, különböző tantárgyakhoz kötődő kontextusokba fiktív szerepekbe lépve, belülről, megélve érthetnek meg, és élhetnek meg összefüggéseket a diákok.
A tanári szerepbelépés a pedagógusok esetében fontos szerepet játszhat a tantárgyi tanítás megújításában, az osztálytermi dinamikák megváltoztatásában, sőt a tanári kiégés ellenszere is lehet, egyes tanulmányok szerint. Ezek a kutatások azonban elsősorban esettanulmányok kutatásán keresztül megállapított nemzetközi eredmények, éppen ezért hiánypótló lenne egy átfogó, többféle kutatási eszközzel dolgozó vizsgálat. Számtalan drámapedagógiai kutatás zajlott és zajlik jelenleg is, de ezek vagy rendkívül általánosan vizsgálták a drámapedagógiai hatását (mint a DICE kutatás) vagy nagyon szűk gyakorlatokra, témákra fókuszáltak. A fiktív szereppel kapcsolatban a szakirodalomban nem találni ilyen komplex, tanárokra, diákokra és tanárképzésre egyszerre fókuszáló kutatást.
A Színházpedagógiai és Színházszociológiai Kutatócsoport komplex kutatásában az oktató kollégák mellett közreműködnek a KRE osztatlan tanárképzésre és szakirányú tanártovábbképzésre járó aktív jogviszonyú hallgatók is. Míg a nappalis hallgatói csoport egy felsőbb éves diáktársuk vezetésével vizsgálja a szerepfelvétel lehetőségeit, addig tíz drámapedagógiai továbbképzésben részesülő hallgató a saját tantermeiben (többek között református oktatási intézményekben) vezet le szerepfelvételt tartalmazó tantárgyi órákat. Kísérletezünk az AI kínálta lehetőségekkel, az egyik műhelyben mesterséges inteligencia által generált szerepek, óravázlatok elemzése és tesztelése zajlik majd.
A kutatás során harminc tanórán, diákoktól és tanároktól gyűjtött adatot elemzünk, ami rendkívül gazdag képet kínál majd a tanári szerepebelépés gyakorlati lehetőségeiről és nehézségeiről.
Az adatfelvételt elsősorban kérdőívek, interjúk és fókuszcsoportos interjúk segítségével végezzük, de a kvalitatív módszerek mellett a kérdőívekben kvatifikálható adatokat is gyűjtünk. A kutatás adatfelvételében (és annak előkészületeiben is) aktívan közreműködnek az osztatlan tanárképzésre járó hallgatóink, így kutatásmódszertani és iskolai tapasztalataik is bővülnek. A kutatás elméleti és gyakorlati eredményei azonnal visszaforgathatók lesznek több Károlis képzés kurzusaiba.
Kutatási projektünk során létrehozott produktumok (tanulmánykötetet elméleti írásokkal és a gyakorlat elemzésével, tanári műhely, videó anyagok, idegennyelvű publikáció, nemzetközi konferencia részvétel) nagyban erősítik a Károli drámapedagógiai képzéseinek hazai és nemzetközi elismertségét, jelentős publikációkat eredményeznek, miközben számtalan (és differenciált) módon építenek a hallgatóink közreműködésére.
Színház és társadalom - színházpedagógia és színházszociológia Magyarországon (lezárult projekt)
A kutatócsoport központi célja a színház és társadalom komplex viszonyrendszerének vizsgálat. Két alprojektünk ezt különböző irányokból, más-más területen és módszertannal kívánja megvalósítani.
Színházpedagógiai alprojektünk célja a nemzetközi viszonylatban is kiemelkedő magyarországi színházi nevelés területét kívánja két különböző aspektusból, módszertannal vizsgálni. Egyfelől helyzetképet kíván adni a hazai színházi nevelés pillanatnyi állapotáról, és ezt összevetni a 2013-as országos kutatás eredményeivel.[1] A projektnek ez az induktív dimenziója elsősorban azt a közismert tézist kívánja igazolni, mely szerint a színházpedagógiai előfeltevésekkel dolgozó csoportok munkája Magyarországon nemzetközi viszonylatban is izgalmasan színes. Másfelől az eredményeket az önmagát az elmúlt tíz évben a drámapedagógia, a szociológia és az alkalmazott színháztudomány határán definiáló szakmai önépek, elméleti és történeti reflexiók fényében elemezzük. Ez a deduktív (analitikus) munka speciális területekre, műfaji kérdésekre, program- és produktumleírásokra fókuszál, ami ösztönzőleg hathat arra a terminológiai kutatásra, melynek szakmailag konszenzusosnak tekinthető eredményei 2017-ben fogalmazódtak meg.[2] A kutatással kapcsolatos angol publikációk célja a magyar helyzet nemzetközi ismertségének növelése.
Színházszociológiai alprojektünk célja az interdiszciplináris nézőkutatások módszertanának magyarországi adaptálás, esettanulmányok segítségével való tesztelése és hazai meghonosítása. Ehhez a nemzetközi STEP színházszociológiai munkacsoport tagjai által kidolgozott módszertant adaptálja kutatócsoportunk magyar körülményekre, hogy színházi előadásokat társadalmi funkcióit és kapcsolódásait vizsgálja a nézők vizsgálatán keresztül. A kutatás módszertanának adaptálásában színháztudósok mellett egyetemünk szociológiai tanszékének kutatói is részt vesznek, a módszertan implementálásában pedig egyetemünk hallgatók vesznek részt.
Mindkét alprojekt a színház társadalmi szerepével és felelősségével kapcsolatos kérdéseket vizsgál, és egyedi módszertanok alkalmazása mellett társadalmi és tudományos szinten is széles körben hasznosítható eredményeket kínál.
A projekt keretében megjelenő tanulmánykötetekről lejjebb olvashatnak.
[1] Cziboly Ádám és Bethlenfalvy Ádám, szerk. Színházi nevelési programok kézikönyve. Budapest: L’Harmattan, 2013.
[2] Cziboly Ádám. Színházi nevelési és színházpedagógiai kézikönyv. Budapest: InSite Drama, 2017.
Események:
Színházi nevelési műhely: A Big Brum Theatre in Education Compayn Silk Roads c. színházi nevelési előadása kapcsán, 2023. 03.09.
A kutatócsoport két kutatási alprojektje bemutatkozott a Színházi Olimpián.
Színházszociológiai workshop - Nemzeti Színház - 2023.04.29
A nemzetközi előadókat felvonultató eseményről itt olvashatnak részletes beszámolót: Kilenc kutatást mutattak be a színház-szociológia szimpóziumon
Színházi nevelési és színházpedagógia workshop - Nemzeti Színház - 2023.05.23
Az országos kutatás első eredményeinek összesítését bemutató eseményről itt olvashatnak részletes beszámolót: Színházpedagógia és színházi nevelés workshop
Színházzal a fiatalokért - Színházpedagógiai munka hátrányos helyzetű közösségekben (Láthatáron Csoporttal közösen) 2024.03.20.
A kutatócsoport keretében eddig megjelent publikációk:
SZERKESZTETT KÖTET:
Kiss Gabriella, Bethlenfalvy Ádám (szerk.): Színházpedagógiai körkép. Budapest, KRE-L’Harmattan, 2024. (https://harmattan.hu/szinhazpedagogiai-korkep-3258)
Sepsi Enikő, Szabó Attila (szerk.): Mit lát a néző?: Bevezetés a színházszociológiai kutatások módszertanába. Budapest, Magyarország : L’Harmattan Kiadó, Károli Gáspár Református Egyetem (2025)
GYŰJTEMÉNYES KÖTETEKBEN MEGJELENT TANULMÁNYOK:
SZAKMAI FOLYÓIRATOKBAN MEGJELENT TANULMÁNYOK:
IDEGEN NYELVŰ TANULMÁNYOK:
KONFERENCIA ELŐADÁSOK:
[ENGLISH VERSION:]
Institute: Institute of Arts Studies and General Humanities
Leader: Dr. Adam Bethlenfalvy
Establishment: September 2022.
Members: Prof. Dr. Sepsi Enikő; Dr. habil. Kiss Gabriella; Dr. Szabó Attila; Dr. Lannert Keresztély István; Körömi Gábor;
Research activity, brief description of profile:
The possibilities of using fictional roles in pedagogy – development and impact assessment – ongoing research
The use of fictional roles is an extremely important element of the drama pedagogy teacher's toolkit, which, among other things, can play a key role in helping students step into roles. One of the basic tenets of drama and theater pedagogy is that understanding/learning is enhanced when students can understand and experience connections from within by stepping into fictional roles in stories and contexts related to different subjects.
Teachers taking on roles can play an important part in renewing subject teaching, changing classroom dynamics, and even counteracting teacher burnout, according to some studies. However, these studies are primarily international findings based on case studies, which is why a comprehensive study using a variety of research tools would fill a gap. Countless studies on drama pedagogy have been and are currently being conducted, but these have either examined the effects of drama pedagogy in very general terms (such as the DICE study) or focused on very narrow practices and topics. No such complex research focusing simultaneously on teachers, students, and teacher training can be found in the literature on fictional roles.
In addition to teaching colleagues, active students enrolled in KRE's undivided teacher training and specialized teacher training programs are also participating in the Theater Pedagogy and Theater Sociology Research Group's complex research. While the group of full-time students, led by a senior student, explores the possibilities of role-playing, ten students participating in drama pedagogy training conduct subject lessons involving role-playing in their own classrooms (including Reformed educational institutions). We are experimenting with the possibilities offered by AI, and one of the workshops will involve the analysis and testing of roles and lesson plans generated by artificial intelligence.
During the research, we will analyze data collected from students and teachers during thirty lessons, which will provide an extremely rich picture of the practical possibilities and difficulties of teacher role-playing.
Data collection will be carried out primarily through questionnaires, interviews, and focus group interviews, but in addition to qualitative methods, we will also collect quantifiable data in the questionnaires. Our students enrolled in undivided teacher training are actively involved in the data collection (and its preparation), thus expanding their research methodology and school experience. The theoretical and practical results of the research will be immediately applicable to several Károli courses.
The products created during our research project (a collection of studies with theoretical writings and practical analyses, a teacher workshop, video materials, foreign-language publications, participation in international conferences) greatly strengthen the domestic and international recognition of Károli's drama education programs, result in significant publications, and build on the contributions of our students in countless (and differentiated) ways.
Theatre and society – theatre pedagogy and theatre sociology in Hungary (completed project)
The central goal of the research group is to examine the complex relationship between theatre and society. Our two sub-projects aim to achieve this from different angles, in different areas and using different methodologies.
The aim of our theater pedagogy subproject is to examine the field of theater education in Hungary, which is outstanding even in international comparison, from two different aspects and using different methodologies. On the one hand, it aims to provide a snapshot of the current state of theater education in Hungary and compare it with the results of the 2013 national survey. [1] This inductive dimension of the project primarily aims to confirm the well-known thesis that the work of groups working with theater education assumptions in Hungary is excitingly diverse even in international comparison. On the other hand, we analyze the results in light of professional self-reflections, theoretical and historical reflections that have defined themselves over the past ten years at the intersection of drama pedagogy, sociology, and applied theater studies. This deductive (analytical) work focuses on specific areas, genre issues, program and product descriptions, which may stimulate terminological research, the results of which, considered to be professionally consensual, were formulated in 2017. [2] The aim of the English-language publications related to the research is to increase international awareness of the Hungarian situation.
The aim of our theater sociology subproject is to adapt interdisciplinary audience research methodology to Hungary, test it using case studies, and establish it domestically. To this end, our research group adapts the methodology developed by members of the international STEP theater sociology working group to Hungarian conditions in order to examine the social functions and connections of theater performances through audience research. In addition to theater scholars, researchers from our university's sociology department are also involved in adapting the research methodology, while our university's students are involved in implementing it.
Joint publications to date within the research group:
Kiss Gabriella, Bethlenfalvy Ádám (szerk.): Színházpedagógiai körkép. Budapest, KRE-L’Harmattan, 2024. (https://harmattan.hu/szinhazpedagogiai-korkep-3258)
Sepsi Enikő, Szabó Attila (szerk.): Mit lát a néző?: Bevezetés a színházszociológiai kutatások módszertanába. Budapest, Magyarország : L’Harmattan Kiadó, Károli Gáspár Református Egyetem (2025)
Copyright © 2023 Károli Gáspár Református Egyetem. Minden jog fenntartva.