Intézet: Művészettudományi és Szabadbölcsészeti Intézet
Vezető: Dr. Bethlenfalvy Ádám
Létrejötte: 2022 szeptember. 185/2022 (09.29) számú KT határozat alapján
Tagjai: Prof. Dr. Sepsi Enikő; Dr. habil. Bozsonyi Károly; Dr. habil. Kiss Gabriella; Dr. Szabó Attila; Dr. Lannert Keresztély István; Dr. habil. Lázár Imre; Körömi Gábor; Dr. Cziboly Ádám (HVL, Bergen, Norvégia), Dr. Golden Dániel (Színház- és Filmművészeti Egyetem)
Kutatási tevékenység, profil rövid leírása:
Színház és társadalom - színházpedagógia és színházszociológia Magyarországon
A kutatócsoport központi célja a színház és társadalom komplex viszonyrendszerének vizsgálat. Két alprojektünk ezt különböző irányokból, más-más területen és módszertannal kívánja megvalósítani.
Színházpedagógiai alprojektünk célja a nemzetközi viszonylatban is kiemelkedő magyarországi színházi nevelés területét kívánja két különböző aspektusból, módszertannal vizsgálni. Egyfelől helyzetképet kíván adni a hazai színházi nevelés pillanatnyi állapotáról, és ezt összevetni a 2013-as országos kutatás eredményeivel.[1] A projektnek ez az induktív dimenziója elsősorban azt a közismert tézist kívánja igazolni, mely szerint a színházpedagógiai előfeltevésekkel dolgozó csoportok munkája Magyarországon nemzetközi viszonylatban is izgalmasan színes. Másfelől az eredményeket az önmagát az elmúlt tíz évben a drámapedagógia, a szociológia és az alkalmazott színháztudomány határán definiáló szakmai önépek, elméleti és történeti reflexiók fényében elemezzük. Ez a deduktív (analitikus) munka speciális területekre, műfaji kérdésekre, program- és produktumleírásokra fókuszál, ami ösztönzőleg hathat arra a terminológiai kutatásra, melynek szakmailag konszenzusosnak tekinthető eredményei 2017-ben fogalmazódtak meg.[2] A kutatással kapcsolatos angol publikációk célja a magyar helyzet nemzetközi ismertségének növelése.
Színházszociológiai alprojektünk célja az interdiszciplináris nézőkutatások módszertanának magyarországi adaptálás, esettanulmányok segítségével való tesztelése és hazai meghonosítása. Ehhez a nemzetközi STEP színházszociológiai munkacsoport tagjai által kidolgozott módszertant adaptálja kutatócsoportunk magyar körülményekre, hogy színházi előadásokat társadalmi funkcióit és kapcsolódásait vizsgálja a nézők vizsgálatán keresztül. A kutatás módszertanának adaptálásában színháztudósok mellett egyetemünk szociológiai tanszékének kutatói is részt vesznek, a módszertan implementálásában pedig egyetemünk hallgatók vesznek részt.
Mindkét alprojekt a színház társadalmi szerepével és felelősségével kapcsolatos kérdéseket vizsgál, és egyedi módszertanok alkalmazása mellett társadalmi és tudományos szinten is széles körben hasznosítható eredményeket kínál.
A projekt keretében megjelenő tanulmánykötetekről lejjebb olvashatnak.
[1] Cziboly Ádám és Bethlenfalvy Ádám, szerk. Színházi nevelési programok kézikönyve. Budapest: L’Harmattan, 2013.
[2] Cziboly Ádám. Színházi nevelési és színházpedagógiai kézikönyv. Budapest: InSite Drama, 2017.
Események:
Színházi nevelési műhely: A Big Brum Theatre in Education Compayn Silk Roads c. színházi nevelési előadása kapcsán, 2023. 03.09.
A kutatócsoport két kutatási alprojektje bemutatkozott a Színházi Olimpián.
Színházszociológiai workshop - Nemzeti Színház - 2023.04.29
A nemzetközi előadókat felvonultató eseményről itt olvashatnak részletes beszámolót: Kilenc kutatást mutattak be a színház-szociológia szimpóziumon
Színházi nevelési és színházpedagógia workshop - Nemzeti Színház - 2023.05.23
Az országos kutatás első eredményeinek összesítését bemutató eseményről itt olvashatnak részletes beszámolót: Színházpedagógia és színházi nevelés workshop
Színházzal a fiatalokért - Színházpedagógiai munka hátrányos helyzetű közösségekben (Láthatáron Csoporttal közösen) 2024.03.20.
A kutatócsoport keretében eddig megjelent publikációk:
SZERKESZTETT KÖTET:
Kiss Gabriella, Bethlenfalvy Ádám (szerk.): Színházpedagógiai körkép. Budapest, KRE-L’Harmattan, 2024.
Sepsi Enikő, Szabó Attila (szerk.): Mit lát a néző?: Bevezetés a színházszociológiai kutatások módszertanába. Budapest, Magyarország : L’Harmattan Kiadó, Károli Gáspár Református Egyetem (2024)
GYŰJTEMÉNYES KÖTETEKBEN MEGJELENT TANULMÁNYOK:
- Bethlenfalvy Ádám: A TIE emlékezete – kulcsmozzanatok. In: Kiss, Gabriella; Bethlenfalvy, Ádám (szerk.) Színházpedagógiai körkép. Budapest, Magyarország : L’Harmattan Kiadó, Károli Gáspár Református Egyetem (2024) p. 91 https://m2.mtmt.hu/gui2/?mode=browse¶ms=publication;35172332
- Cziboly Ádám: Hogyan változott a magyarországi színházi nevelési és színházpedagógiai nagykép egy évtized alatt? In: Kiss, Gabriella; Bethlenfalvy, Ádám (szerk.) Színházpedagógiai körkép. Budapest, Magyarország : L’Harmattan Kiadó, Károli Gáspár Református Egyetem (2024) p. 15. https://m2.mtmt.hu/gui2/?mode=browse¶ms=publication;35172407
- Kiss Gabriella: Előszó Kiss Gabriella, Bethlenfalvy Ádám (szerk.): Színházpedagógiai körkép, Budapest, KRE-L’Harmattan, 2024. 7-11.
- Kiss Gabriella: Con-vivere! Gondolatok a részvétel korának színházi kultúrájáról. In. Kiss Gabriella, Bethlenfalvy Ádám (szerk.): Színházpedagógiai körkép, Budapest, KRE-L’Harmattan, 2024. 141-167. https://m2.mtmt.hu/gui2/?mode=browse¶ms=publication;35179889
- Golden, Dániel: Módszertani kérdések a színházi nevelésben. In: Kiss, Gabriella; Bethlenfalvy, Ádám (szerk.) Színházpedagógiai körkép. Budapest, Magyarország : L’Harmattan Kiadó, Károli Gáspár Református Egyetem (2024) pp. 43-70. , 28 p. https://m2.mtmt.hu/gui2/?mode=browse¶ms=publication;35179877
- Sepsi Enikő: A nézőkutatások módszertana. In: Sepsi, Enikő, Szabó, Attila; (szerk.) Mit lát a néző?: Bevezetés a színházszociológiai kutatások módszertanába. Budapest, Magyarország : L’Harmattan Kiadó, Károli Gáspár Református Egyetem (2024) pp. 13-31., 19 p. https://m2.mtmt.hu/gui2/?mode=browse¶ms=publication;35179106
- Szabó Attila: Kérdőíves nézőkutatások kiértékelésének módszertana a STEP nemzetközi kutatócsoport tevékenységének tükrében. In: Sepsi, Enikő, Szabó, Attila; (szerk.) Mit lát a néző?: Bevezetés a színházszociológiai kutatások módszertanába. Budapest, Magyarország : L’Harmattan Kiadó, Károli Gáspár Református Egyetem (2024) pp. 92-116. , 25 p. https://m2.mtmt.hu/gui2/?mode=browse¶ms=publication;35179103
- Gódor Lilla: Nézői recepció elemzése a Nemzeti Színház Rómeó és Júlia előadásában. In: Sepsi, Enikő, Szabó, Attila; (szerk.) Mit lát a néző?: Bevezetés a színházszociológiai kutatások módszertanába. Budapest, Magyarország : L’Harmattan Kiadó, Károli Gáspár Református Egyetem (2024) pp. 117-148. , 32 p. https://m2.mtmt.hu/gui2/?mode=browse¶ms=publication;35179109
- Szántó Száva: Alejandro Hodorowsky közösségeket és nemzeteket átfogó gyógyító gyakorlatai. In: Sepsi, Enikő, Szabó, Attila; (szerk.) Mit lát a néző?: Bevezetés a színházszociológiai kutatások módszertanába. Budapest, Magyarország : L’Harmattan Kiadó, Károli Gáspár Református Egyetem (2024) pp. 166-176. , 11 p. https://m2.mtmt.hu/gui2/?mode=browse¶ms=publication;35179111
- Tölli Szofia: Kortárs orosz világpremier a debreceni Csokonai Színházban. In: Sepsi, Enikő, Szabó, Attila; (szerk.) Mit lát a néző?: Bevezetés a színházszociológiai kutatások módszertanába. Budapest, Magyarország : L’Harmattan Kiadó, Károli Gáspár Református Egyetem (2024) pp. 149-165. , 17 p. https://m2.mtmt.hu/gui2/?mode=browse¶ms=publication;35179110
- Kiss Gabriella: Nem hérosz, hanem intézmény… Gondolatok a KerekasztalSzínházi Nevelési Központ Sárkányok ellen (Fehérlófia és társai) című előadásának diszpozitívumalkotó státuszáról. Simon Tünde, Kárpáti Andrea (szerk.): A művészet ereje – Alkotás, kifejezés, gyógyítás, kognitív és érzelmi fejlesztés. Budapest, Magyar Képzőművészeti Egyetem, 2024. 209-216. https://m2.mtmt.hu/gui2/?mode=browse¶ms=publication;34896538
- Kiss Gabriella: A kánonalakítás felelőssége. Schilling Árpád: Krízis 3 - A papnő, 2011. In. Deres Kornélia, Imre Zoltán, Schuller Gabriella (szerk.): Színház és archívum – történetek, emlékezetek, (kulturális) örökségek, Bp., ELTE, 2024. 153-177.
SZAKMAI FOLYÓIRATOKBAN MEGJELENT TANULMÁNYOK:
- Kiss Gabriella: Mégis minek a philtere? Gondolatok a Sárkányok ellen (Fehérlófia társai) című TIE előadás kánonalakító szerepéről. Theatron, 2023/1. 3-22. https://m2.mtmt.hu/gui2/?mode=browse¶ms=publication;33850283
IDEGEN NYELVŰ TANULMÁNYOK:
- Kiss Gabrialla: The Perils of Creating Reality. University Stage of Szeged: Petőfi Rock, 1973, Theatron, 2022/4. 70-80. https://m2.mtmt.hu/gui2/?mode=browse¶ms=publication;33561425
- Kiss Gabriella: Get Involved! Krétakör: Crisis, Part III – The Priestess, 2011, Theatron, 2023/4. 94-109. https://m2.mtmt.hu/gui2/?mode=browse¶ms=publication;34381174
KONFERENCIA ELŐADÁSOK:
- Kiss Gabriella: 6. Művészetpedagógiai Konferencia. Magyar Képzőművészeti Egyetem, 2023. június 15. Előadás: Nem hérosz, hanem intézmény… Gondolatok a KerekasztalSzínházi Nevelési Központ Sárkányok ellen (Fehérlófia és társai) című előadásának diszpozitívumalkotó státuszáról.
- Kiss Gabriella: 7. Művészetpedagógiai Konferencia. ELTE BTK Művészetközvetítő és Zenei Intézet, 2024. június 27. Előadás: Mozgó-, játszó- és néző-résztvevő, avagy a spectactor (Boal) színeváltozása
- Bethlenfalvy Ádám: Művészetpedagógiai Konferencia. ELTE BTK Művészetközvetítő és Zenei Intézet, 2024. június 27. Előadás: Színházpedagógia Magyarországon – egy országos kutatás eredményei
- Bethlenfalvy Ádám: A TIE jelene és emlékezete, Fórum ’24, Káva Kulturális Műhely, Budapest, 2024. április 11.
- Golden Dániel: A nevelési színház pedagógiája, Fórum ’24, Káva Kulturális Műhely, Budapest, 2024. április 11.
- Cziboly Ádám: Hogyan változott a magyarországi színházi nevelési és színházpedagógiai nagykép egy évtized alatt? (Cum a evoluat educația prin teatru și pedagogia teatrală în Ungaria pe parcursul unui deceniu). Marosvásárhelyi Művészeti Egyetem –Tanárképző Intézet, a Kolozsvári Akadémiai Bizottság és a Communitas Alapítvány támogatásával, MŰVÉSZET A NEVELÉSBEN: A jövő jelene Nemzetközi Tudományos Konferencia, Marosvásárhely, 2024. április 17.